آشنایی با طرز تهیه حلوای خرما و فواید آن

آشنایی با طرز تهیه حلوای خرما و فواید آن

نحوه استفاده از حلوای خرما

حلوای خرما می تواند به عنوان شیرینی و دسر مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع شناخته شده ترین نوع حلوا در جنوب کشور است که خواص زیادی برای سلامتی دارد.

حلوای خرما حاوی شیرین کننده طبیعی (خرما) است و یکی از انواع معروف حلوا در کشورهای عربی و نیز ایران محسوب می شود. این نوع حلوا را همواره در سفره های صبحانه و شام می توان دید.

به دلیل طعم شیرین لذیذ و فواید مهم آن برای سلامتی مورد علاقه پیر و جوان است. عمدتاً از مخلوط آرد دانه کنجد با خرما و سایر مواد مغذی تهیه می شود.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد دستور پخت حلوا در قرن پنجم قبل از میلاد در ایران اختراع شد. طبق مطالعات انجام شده توسط مورخان مدرن، دسر بسیار محبوب در میان شیرینی ها در حدود قرن دوازدهم از ایران به ما رسید و هنوز هم یکی از محبوب ترین محصولات شیرینی پزی در زمان ما است.

این نوع حلوا از چه چیزی درست می شود؟

دستور پخت زیادی برای حلوای خرما وجود دارد و این از بسیاری جهات فواید و مضرات حلوا را مشخص می کند، اما موادی که در دستور پخت این نوع حلوا تغییر نمی کند خرما و دانه های روغنی یا سایر مواد مغذی هستند.

حلوای خرما با خرمای مناسب طبخ می شود. به همین دلیل است که یک شیرینی و دسر لذیذ شرقی با منشاء خانگی و مفیدترین غذا برای بدن در نظر گرفته می شود.

علاوه بر اجزای اصلی سایر مواد مورد استفاده برای تهیه حلوای خرما نیز بسیار مقوی هستند و برای سلامتی می توانند مفید باشند. برای تهیه این نوع حلوا به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

  • خرما
  • زعفران دم کرده
  • آرد گندم
  • روغن مایع
  • پودر پسته
  • گلاب
  • پودر بادام

طرز تهیه مصرف خرما

طرز تهیه حلوای خرما

۱. آماده کردن آرد

ابتدا باید آرد گندم را با الک ۳ مرتبه الک کنید و سپس آن را درون یک ظرف بریزید و به مقدار لازم آرد را روی حرارت تفت دهید.

موقعی که متوجه شدید بوی خام آرد از بین رفته باید مقداری روغن مایع را به آرد اضافه کنید و دوباره آن را تفت دهید تا آرد شما رنگ خود را به قهوه ای تغییر دهد.

۲. آماده کردن خرما

در مرحله بعد شما باید خرمایی که از فروشگاه معتبر خریداری کرده اید را آماده کنید. برای این کار بهتر است ابتدا پوست خرما را جدا کرده و سپس هسته آن را از گوشت جدا کنید.

توجه: برای این که بهتر بتوانید خرما را از پوست و هسته جدا کنید، بهتر است چند ساعت آن را درون آب خیس کنید.

۳. اضافه کردن چاشنی ها

برای اینکه حلوای خرما طعم خوبی داشته باشد باید به آن چاشنی مناسب را اضافه کنید. در این مرحله بهتر است ابتدا زعفران دم کرده و سپس گلاب را به آرد و خرمای مورد نظر اضافه کنید و آن را به خوبی با دست یا همزن برقی مخلوط کنید تا مواد شما به صورت یکدست ترکیب شوند.

۴. پخت حلوا

زمانی که آرد، خرما و چاشنی ها را آماده کردید می توانید مواد را درون یک تابه ریخته و آنها را روی حرارت ملایم بگذارید تا حلوای شما آماده شود.

۵. تزیین حلوای خرما

در مرحله پایانی برای اینکه حلوای شما ظاهر خوبی داشته باشد و جذاب تر به نظر برسد باید مواد دیگر آن را تزیین کنید. ابتدا ظرف مناسب برای این کار را انتخاب کنید (ظروف شیشه ای)، سپس از انواع مواد مغذی مانند، پسته، بادام، گردو و غیره برای تزیین استفاده کنید.

مزایای حلوای خرما

حلوای خرما به دلیل داشتن مواد مقوی مانند خرما مزیت های زیادی برای سلامتی دارد. این نوع شیرینی و یا دسر می تواند مقدار زیادی از کالری مورد نیاز شما را روزانه تامین کند.

مزایای حلوای خرما

مزایای حلوای خرما معمولاً شامل موارد زیر است:

۱. بهبود هضم

حلوای خرما به دلیل داشتن فیبر غذایی نسبتاً زیاد، یکی از ملین های طبیعی است و به دلیل خاصیت چسبناکی که دارد به حرکت مدفوع گیر کرده در دستگاه گوارش کمک زیادی می کند.

به همین دلیل است که حلوای درست شده از خرما به ویژه برای کسانی که از یبوست مزمن رنج می برند مفید است. اگرچه این ممکن است عجیب به نظر برسد، نتایج اولیه برخی مطالعات نشان داده است خرمای موجود در این ماده غذایی ممکن است به اسهال مزمن نیز کمک کند.

۲. بهبود سلامت سیستم گردش خون و قلب

مشخص شد که حلوای خرما توانایی بالقوه ای برای کاهش فشار خون و کلسترول بالا و محافظت در برابر کم خونی دارد، به دلیل:

1- محتوای فیبر آن که نسبت چربی در خون را کاهش می دهد.

2- محتوای بالای پتاسیم آن که ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند.

3- محتوای بالای ویتامین C موجود در خرما، ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد که ممکن است منجر به بیماری قلبی شود، کمک کند.

4- محتوای بالای آهن موجود در خرما و انواع مواد مغذی که برای تزیین حلوای خرما استفاده می شود، به بدن کمک می کند تا مقدار کافی گلبول قرمز را تولید کند.

۳. کنترل دیابت

حلوای خرما به تولید آنزیم خاصی در بدن کمک می کند که به کاهش یا توقف جذب کربوهیدرات ها کمک می کند که به کاهش وزن کمک می کند. در این نوع شیرینی به جای شیرین کننده صنعتی از شیرین کننده طبیعی یعنی خرما استفاده شده است که برای افراد دیابتی مضر نیست. (برای افراد دیابتی مقدار مصرف بهتر است با مشورت پزشک باشد)

حلوای خرما همچنین به جلوگیری از افزایش قند خون که معمولاً به دنبال جذب کربوهیدرات از وعده های غذایی غنی است، کمک می کند.

محتوای بالای منیزیم موجود در این حلوا به محافظت در برابر دیابت و کاهش علائم آن کمک می کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که حاوی درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها به خصوص ویتامین C است، یک دستورالعمل عالی جهت تقویت و حمایت از سیستم ایمنی بدن شما است. در واقع می تواند در برابر عفونت ها و قارچ ها نیز از شما محافظت کند.

۵. تقویت سیستم عصبی

حاوی درصد بالایی از تیامین است که یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده ویتامین‌های B است و تیامین به بهبود عملکرد اعصاب در بدن و بهبود سلامت و عملکرد ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

فواید حلوای خرما

ارزش غذایی حلوای خرما

حلوای خرما دارای ارزش غذایی بالا و فواید شگفت انگیزی است که در ادامه به مهم ترین فواید آن اشاره می کنیم:

  • محافظت در برابر تصلب شرایین، به دلیل توانایی بالقوه در حل کردن کلسترول. (مهمترین نقش در این ماده غذایی مربوط به خرما است)
  • محافظت از سرطان
  • کاهش احتمال عفونت
  • کاهش نفخ و کرامپ و تنظیم هضم
  • کاهش وزن
  • بهبود سلامت و ظاهر مو و پوست، زیرا از خشکی پوست محافظت می کند، به بهبود سوختگی کمک می کند و ریزش مو را کاهش می دهد.
  • بهبود سلامت چشم.
  • خرید خرما و حلوای خرما

مصرف خرما و فرآورده های حاصل از آن مانند حلوای خرما برای سلامتی بسیار زیاد است. ما در این مقاله به مهمترین این مزیت ها و فواید آنها اشاره کردیم تا شما شناخت لازم را به دست بیاورید.

اگر قصد خرید خرمای درجه یک و یا حلوای خرما خوش طعم را دارید توصیه می کنیم به فروشگاه لیان مارکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *