آیا خرما جایگزین قند می تواند باشد؟

آیا خرما جایگزین قند می تواند باشد؟

خرما جایگزین قند است و اساسا به عنوان یک شیرین‌کننده محبوب «طبیعی» در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما آیا آنها واقعاً برای شما مفیدتر از قند هستند یا خیر؟

خرما شیرینی طبیعت است، آنها فوق العاده شیرین و جویدنی با طعم کاراملی غنی هستند. جای تعجب نیست که خرما به عنوان یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌های طبیعی محبوب است. برخلاف اکثر شیرین کننده های دیگر که تصفیه شده یا به شدت فرآوری شده اند، خرما ۱۰۰% میوه کامل است و فواید زیادی دارد.

خرما فوق العاده مغذی است. آنها مملو از آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی مانند B6، پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم هستند.

در حالی که خرما منبع غلیظ قند است، گلیسمی آن نسبت به سایر قندهای تصفیه شده پایین تر است. فیبر موجود در خرما به تعادل قند کمک می کند و از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کند. این موضوع به همراه مواد مغذی اضافی خرما را به یک جایگزین عالی برای قند تبدیل می کند.

دو عدد خرما (حدود ۴۸ گرم) حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۱۳۳
  • کربوهیدرات: ۳۶ گرم
  • فیبر: ۳.۲ گرم
  • پروتئین: ۰.۸ گرم
  • شکر: ۳۲ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کلسیم: ۲% DV
  • آهن: ۲% DV
  • پتاسیم: ۷% DV
  • مس: ۱۹٪ DV
  • ویتامین 7% DV
  • منیزیم: ۶% DV

خرما منبع فوق‌العاده غلیظی از قند است، اما همه آن‌ها با فیبر، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها همراه هستند. به همین دلیل است که خرما جایگزین قند است و محبوبیت آن در مقایسه با دیگر شیرین کننده ها بیشتر است.

چگونه از خرما به عنوان جایگزینی برای قند استفاده کنیم؟

خرما به راحتی می تواند جایگزین گزینه های رایج شکر و قند تصفیه شده شود. آنها یک گزینه غنی از مواد مغذی با فواید سلامتی متعدد هستند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنم خرما را به‌جای سایر شیرین‌کننده‌ها انتخاب کنید، مخصوصاً در شیر آجیل، شیرینی‌پزی یا در تولید سایر محصولات غذایی.

ساده ترین راه برای اضافه کردن شکر به جای خرما این است که به سادگی آن را خرد کرده و مستقیماً در ظرف خود اضافه کنید. می‌توانید آن‌ها را به بلغور جو دوسر یا سالاد اضافه کنید تا کمی شیرین شود. یا این که می توانید از شیره خرما برای تزئین مواد غذایی نیز استفاده کنید.

حتی می توانید خرما را با سایر مواد موجود در بازار مانند ارده اضافه کرده و آن را میل کنید. خرما ارده یکی از محصولات مقوی و بسیار محبوب در بوشهر و سایر استان های جنوبی است که محبوبیت زیادی دارد.

گزینه دیگر مخلوط کردن خرما و یا شیر خرما در نوشیدنی ها است. این گزینه برای شیرین کردن محصولات پخته شده یا نوشیدنی هایی مانند شیر، لاته، شکلات داغ و اسموتی ها عالی است.

شما می توانید حتی چند عدد خرما را به وعده غذایی خود در صبحانه اضافه کنید یا برای افزودن شیرینی به سالاد، آنها را خرد کنید و استفاده کنید.

خرما به خودی خود یک میان وعده شیرین عالی است، به خصوص زمانی که هوس شکر به سراغتان می آید. می توانید آنها را با کره آجیل یا حتی شکلات تلخ بخورید و از آن لذت ببرید.

خرما جایگزین قند بوده و متناسب با نیاز خود می توانید آنها را مصرف کنید. نوع مصرف به خود شما بستگی دارد. در زیر می توانید با برخی از روش های استفاده از خرما آشنا شوید:

فواید خرما

شربت خرما

این را مانند شربت افرا در نظر بگیرید اما از خرما تهیه شده است. می توانید به جای شیرین کننده های مایع معمولی خود از شربت خرما استفاده کنید. این مواد به ویژه در محصولات پخته شده خوب عمل می کند. همچنین می‌توانید از آن برای روی پنکیک و وافل استفاده کنید یا اگر می‌خواهید شیرینی لمسی داشته باشید، آن را به پودینگ چیا یا ماست ساده اضافه کنید و میل کنید.

خمیر خرما

این گزینه مناسب پخت و پز است. وقتی خرما با آب مخلوط می شود، خمیری چسبناک و کاراملی مانند ایجاد می کند. از شربت خرما غلیظ تر است زیرا حاوی کل خرما از جمله فیبر است.

خمیر خرما به عنوان یک شیرین کننده و چسبنده در محصولات پخته شده مانند کلوچه ها و لقمه های انرژی زا کاربرد دارد. در واقع خرما جایگزین قند است و می توانید از خمیر خرما به عنوان شکر و دیگر مواد شیرین کننده استفاده کنید.

برای تهیه خمیر خرما، ۲ فنجان خرمای بدون هسته را با ۴ فنجان آب صاف شده مخلوط کنید (بسته به نرمی خرما ممکن است کمی بیشتر نیاز داشته باشید).

قند خرما

خرما یک جایگزین عالی برای شکر تصفیه شده است. برخلاف سایر قندهای گرانول که فرآوری سنگینی را پشت سر می گذارند، شکر خرما صرفاً خرمای خشک آسیاب شده است. با این نوع مواد می توانید بهترین دستورالعمل غذایی را برای خود ایجاد کنید.

 خرما جایگزین قند

تاریخچه استفاده از خرما به عنوان شیرین کننده

قرن هاست که خرما به عنوان شیرین کننده و میان وعده سریع مورد استفاده قرار می گیرد. آنها بدون کلسترول و چربی بسیار کم هستند. به علاوه آنها تقویت کننده انرژی هستند و آنها را به یک میان وعده مناسب برای افراد آگاه تبدیل می کند.

خرما یکی از مواد اصلی در آشپزخانه های خاورمیانه است و حتی باور عمومی بر این است که زنان باردار به دلیل خواص تغذیه ای خرما، می توانند این میوه را قبل و بعد از زایمان با مشورت دکتر خود بخورند. در سال‌های اخیر، استفاده از میوه‌های سالم به عنوان جایگزینی برای قندهای تصفیه شده به یک روند تبدیل شده است.

خرما نه تنها یک درمان عالی، سریع و شیرین است، بلکه خرما سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، آهن، کلسیم و پتاسیم است. در مقایسه با موز، خرما در هر گرم پتاسیم بیشتری دارد و می تواند با سیب و انگور غنی از آنتی اکسیدان به عنوان یک غذای فوق العاده رقابت کند.

به عنوان یک دیابتی نگران نباشید

اگر به عنوان یک دیابتی نگران محتوای قند آنها هستید، مطالعات نشان داده است که آنها باعث افزایش قابل توجه گلوکز در خون نمی شوند، اگرچه باید همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

با وجود این فواید، یک فنجان خرما حدود ۲۹ میلی گرم فروکتوز و شاخص گلیسمی بالایی دارد که می تواند سطح قند خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ بنابراین، چرا بسیاری از افرادی که ترجیح می دهند قندهای اضافی را از سبک زندگی خود حذف کنند، هنوز خرما مصرف می کنند؟

خب، به نظر می رسد که خرما علیرغم غنی بودن از فروکتوز، به طور طبیعی از نظر مواد مغذی غنی است، بنابراین یک معاوضه وجود دارد. حتی برخی خرما را ایده آل ترین غذا می دانند؛ بنابراین خرمای تازه یا خشک می تواند یک جایگزین عالی برای دیگر قندها باشد.

بهترین جایگزین قند

خرید خرمای درجه یک

خرما انواع مختلفی دارد، از گوشتی‌تر و سفت‌تر گرفته تا خرماهای نرم‌تر و آبدارتر که برخی از آنها را جایگزین شکر در دستور العمل‌ها می‌کند.

خرمای بوشهر احتمالاً رایج ترین و پرمصرف ترین نوع خرما در کشور ما باشد. آن‌ها در مقایسه با سایر خرماهای موجود در بازار نرم‌تر هستند، به همین دلیل باعث می‌شود راحت‌تر به خمیری تبدیل شود که می‌تواند در کیک، کلوچه و موارد مشابه استفاده شود.

شما می توانید انواع خرمای مناسب را از فروشگاه معتبر لیان مارکت با قیمت ارزان تهیه کنید. خرید از این فروشگاه بسیار ساده و آسان است و وقت زیادی از شما نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *