از نظر علمی و پزشکی چه عسلی برای دیابت خوبه؟

از نظر علمی و پزشکی چه عسلی برای دیابت خوبه؟

مقدمه درباره عسل خوب برای افراد دیابتی

چه عسلی برای دیابت خوبه؟ سوالی که همواره از ما پرسیده می شود و قرار است امروز به این موضوع بپردازیم و از نظر علمی و پزشکی و با توجه به تحقیقات صورت گرفته به این سوالات پاسخ دهیم.

یکی از فواید خوردن عسل این است که می تواند سطح انسولین را افزایش داده و به کنترل قند خون کمک کند. در واقع عسل می تواند جایگزینی قند باشد زیرا یک منبع آنتی اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است.

رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند روش متابولیسم قند را در بدن بهبود بخشد و خواص ضد التهابی موجود در عسل می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد.
افراد دیابتی انواع مختلفی از عسل ها را می توانند در رژیم غذایی خود داشته باشند که بی خطر است مانند:

  • عسل سمر
  • عسل کوهی جم
  • عسل کٌنار طبیعی
  • عسل کوهی خورموج
  • و غیره

در ادامه در مورد موضوعات زیر بحث خواهیم کرد:

1. آیا عسل طبیعی برای بیماران دیابتی مناسب است؟

2. عسل مناسب برای افراد دیابتی

3. مطالعات مربوط به عسل و دیابت

4. عسل و دیابتی ها

5. چه عسلی برای دیابت خوبه و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟

آیا عسل طبیعی برای بیماران دیابتی مناسب است؟

عسل طبیعی مانند هر ماده ای دارای ترکیب شیمیایی است که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. عسل طبیعی حاوی ترکیبات زیادی است از جمله، ۷۵ الی ۸۰ درصد قندهایی که در آن گلوکز گلوکز ۳۵ درصد، فروکتوز ۴۰ الی ۴۵ درصد و ساکارز ۳۵ درصد است.

ترکیبات عسل طبیعی همیشه ثابت نیست و هر نوع عسل دارای ترکیب خاصی است که به کیفیت شهد و تنوع منابع گل، روش‌های زنبورداری و تغذیه مصنوعی با محلول‌های قندی زنبور عسل علاوه بر برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

اگر زنبورها با گلوکز تغذیه شوند، ممکن است عسل با گلوکز بالا دریافت کنید؛ اما البته انواعی از عسل ها نیز وجود دارند که دارای اجزای بی خطری برای بیماران دیابتی هستند؛ بنابراین استفاده از آن برای بیماران دیابتی بی ضرر و بسیار مفید و معقول است.

عسل طبیعی

عسل مناسب برای افراد دیابتی

چه عسلی برای دیابت خوبه، انواع عسل های طبیعی غیر پاستوریزه باعث افزایش قند خون نمی شوند. بر خلاف عسل های فرآوری شده در کارخانه های بسته بندی که دمای عسل را برای سهولت در بسته بندی یا جداسازی اجزای خاصی از آن بالا می برند.

عسل هایی که برای دیابتی ها مناسب تر از بقیه هستند به دلیل فواید بسیاری که دارند شناخته شده هستند مانند عسل سمر اصل. این عسل کاملاً بدون قند است و حاوی انسولین گیاهی است که در لوزالمعده فعال می شود و به انسولین انسانی تبدیل می شود. این عامل باعث کاهش قند خون می شود و برای افراد دیابتی بهترین نوع عسل محسوب می شود.

همچنین عسل کوهی جم، عسل کٌنار طبیعی و عسل کوهی خورموج برای افراد دیابتی مناسب است، زیرا آنها نیز مقدار کمی قند در ترکیبات خود دارند. مشخصه مهم این عسل ها کم قند بودن آنها است و حاوی آنزیم های گیاهی و مخمرهای مهم و مفید برای بیماران دیابتی است.

عسل اصل کٌنار، جم و خورموج یکی از بهترین جایگزین های طبیعی برای شیرین کردن بسیاری از غذاها بدون تأثیر بر قند خون بالاست.

مطالعات مربوط به عسل و دیابت

مطالعات منتشر شده دکتر داوید روف روسی در سال ۱۹۱۵ نشان می دهد، استفاده از عسل برای دیابت در موارد زیر بسیار مفید است:

1- به عنوان یک نوع آبنبات، هیچ ضرری در آن نیست.

2- به عنوان یک افزودنی غذایی به رژیم غذایی بیمار

3- به عنوان ماده ای که از حضور ماده خطرناک استون در خون جلوگیری می کند

4- به عنوان یک ماده قندی استفاده شود، زیرا برون ده بوده و دفع دکستروز را کاهش می دهد

در کنفرانس جهانی عسل و سلامت انسان که در (ساکرامنتو، کالیفرنیا) برگزار شد، بایر، محقق و زیست‌شناس در وزارت کشاورزی ایالات متحده، گفت که شواهدی بر اساس برخی آزمایش‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف عسل در مقایسه با سایر مواد محلی به کنترل قند خون و حساسیت به انسولین کمک زیادی می‌کند.

همچنین در مطالعه ای که بر روی عسل در بیماران دیابتی چاق انجام شد، مشخص شد که اگر عسل به عنوان جایگزین شکر یا شیرین کننده ها استفاده شود می تواند به خوبی قند را کنترل کند. همچنین مقاومت بافت به انسولین را نیز کاهش می دهد.

دیابت و عسل

خواص متمایز برخی عسل ها

چه عسلی برای دیابت خوبه، همه عسل های طبیعی اثر مشابهی روی افراد دیابتی دارند. البته برخی از عسل ها خواص متمایزی نسبت به سایرین دارند، دلایل آن به شرح زیر است:

1. زیرا برخی از عسل های طبیعی حاوی هورمونی شبیه به انسولین هستند

2. ترکیبات عسل طبیعی ممکن است نوعی شوک به سلول‌های بتا وارد کند و در نتیجه قند زیاد عسل به لوزالمعده هشدار دهد که به نوبه خود مقادیر بیشتری انسولین ترشح می‌کند و با گذشت روزها فعال می‌شود (پس از دو ساعت مصرف عسل). کمی افزایش می یابد و سپس به سطوح پایین تر از نرخ قبلی کاهش می یابد.

3. ترکیبات عسل طبیعی ممکن است بر گیرنده های سلولی اثر بگذارد و دیابت را به نوعی کنترل کند

عسل و دیابتی ها

عسل یک جایگزینی سالم برای قند است زیرا به طور طبیعی مشتق شده است. آنها حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی نیستد و نه تنها کالری خالی دارند، بلکه حاوی برخی مواد مغذی هستند. با این حال، وقتی صحبت از دیابتی ها به میان می آید، هم عسل و هم قند می توانند منجر به افزایش سطح قند خون شوند. در واقع عسل شیرین تر از شکر است، بنابراین باید به مقدار نیاز مصرف شود.

اگرچه ممکن است عسل و افراد دیابتی با هم تلاقی نداشته باشند، اما عسل سطح انسولین خون را افزایش می دهد و به افراد دیابتی در کنترل سطح قند خون کمک می کند.

خواص عسل طبیعی

تعدادی از محققین به ارتباط احتمالی بین عسل و موارد قند خون پایین پی بردند و مطالعات آنها نشان می دهد:

– مصرف عسل سطح پپتید را در جریان خون افزایش می‌دهد. این عامل باعث می شود انسولین در بدن آزاد شود و سطح طبیعی آن نشان می‌دهد که بدن می‌تواند انسولین کافی تولید کند.

دکتر سید حماد می گوید، عسل منبع کربوهیدرات است، این کربوهیدرات ها بیشتر از گلوکز و فروکتوز که قندهای ساده هستند به دست می آیند. عسل با شکر سفید تفاوت دارد زیرا شکر حاوی هیچ ویتامین یا مواد معدنی نیست. اما عسل دارای شاخص گلیسمی (GI) پایین تری نسبت به شکر است.

شاخص گلیسمی نشان می دهد که کربوهیدرات ها چقدر سریع سطح قند خون را افزایش می دهند. عسل دارای شاخص گلیسمی ۵۸ و قند دارای ارزش ۶۰ است. این بدان معنی است که عسل (مانند همه کربوهیدرات ها) قند خون را به سرعت بالا می برد، اما نه به سرعت قند.

چه عسلی برای دیابت خوبه و از کجا می توان آن را تهیه کرد؟

دیابت یک بیماری شایع اما جدی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. رژیم غذایی خوب می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت دیابت داشته باشد. یکی از مهم‌ترین موارد برای افراد مبتلا به این عارضه کنترل سطح قند خون با کمک رژیم غذایی و ورزش است.

شما با خوردن عسل طبیعی می توانید به نوعی انسولین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. عسل طبیعی مانند عسل کٌنار، عسل جم و غیره حاوی انسولین گیاهی هستند که با ورود به لوزالمعده فعال می شوند و باعث می شوند قند خون شما کاهش پیدا کند.

برای خرید عسل طبیعی با قیمت مناسب ما فروشگاه لیان مارکت را به شما پیشنهاد می کنیم. شما می توانید انواع مختلفی از سوغات بوشهر را از این فروشگاه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *