از نظر علمی خوردن خرما برای زن حامله مفید است یا مضر؟

از نظر علمی خوردن خرما برای زن حامله مفید است یا مضر؟

 خوردن خرما در دوران بارداری

مصرف خرما برای زن حامله فواید و اثرات مثبت زیادی دارد که در این مقاله به صورت تخصصی آنها را بررسی می کنیم.

خوردن خرما در دوران بارداری می تواند به شما کمک کند زایمان راحت تری داشته باشید. اما چقدر حقیقت است و چقدر تخیل؟

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان مکمل های غذایی مختلفی مانند قرص آهن و مواد غذایی حاوی خرما را در دوران بارداری به زنان توصیه می کنند که این مکمل ها باعث افزایش قدرت جسمی و روحی مادر و نوزاد می شود.

وقتی به ارزش غذایی خرما نگاه می کنیم، می بینیم که خرما حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، ویتامین ها، فولات، ویتامین B12 و حتی آهن است. مهمترین چیز برای تولید خون بیشتر در بدن آهن است. خرما همچنین حاوی آنتی اکسیدان، کلسیم، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر است.

بنابراین مصرف خرما برای زن حامله ضرری ندارد، بلکه می تواند به سلامت نوزاد و مادر کمک کند. در ادامه با مهمترین فواید خرما برای زنان حامله آشنا خواهیم شد.

تحقیقات در مورد خوردن خرما در دوران بارداری چه می گوید؟

مصرف میوه خرما در دوران بارداری به رشد مناسب نوزاد کمک می کند و همچنین در ماه های آخر بر روند زایمان تاثیر می گذارد بدون اینکه خطری برای مادر و جنین ایجاد کند.

مقدار مواد مغذی ضروری در ۱۰۰ گرم خرما عبارت است از:

Kcal (کیلو کالری) ۲۷۷ انرژی (Energy)
g ۱.۸ Protein (پروتئین)
g ۶.۷ Fiber (فیبر)
g ۰.۲ Fat (چربی)
microgram ۱۵ Folate (فولاد)
g ۰.۹ Iron (آهن )
microgram ۲.۷ Vitamin K (ویتامین K)
mg ۵۴ Magnesium (K)
mg ۶۹۶ Potassium (پتاسیم)

اینها برخی از مواد مغذی موجود در خرما هستند که آن را برای مادران باردار بسیار مهم می کند:

پتاسیم: این الکترولیت به حفظ تعادل بین آب و نمک در بدن زن حامله کمک می کند.

ویتامین K: این ویتامین یکی از اصلی ترین ویتامین هایی است که نوزاد هنگام تولد فاقد آن هستند. خوردن خرما باعث می شود تا کودک شما قبل از اولین نفس، ویتامین K بیشتری دریافت کند.

اسیدهای چرب: اشکال سالم اسیدهای چرب در تولید انرژی و توزیع آن در طول روز معجزه می کنند و برای زن حامله در غلبه بر خستگی بسیار مفید است.

کلسیم: در دوران بارداری، بدن شما برای کودک شما کلسیم می گیرد. برای قوی نگه داشتن دندان ها و استخوان ها، مصرف کلسیم کلیدی است زیرا بدن شما آن را تولید نمی کند.

اینها تنها تعدادی از جنبه های قدرتمند خرما هستند که برای سلامت مادر و نوزاد مفید هستند. بنابراین با توجه به این ویژگی ها می توان گفت خرما برای زن حامله مفید و بسیار موثر است.

مزیت خرما برای بارداری

آیا خوردن خرما باعث زایمان می شود؟

شواهد علمی زیادی برای این ادعا وجود دارد. مطالعات نشان داده که ۹۰ درصد از زنانی که در چهار هفته آخر بارداری خود هر روز ۶ عدد خرما می‌خورند، غشاهای سالم‌تری دارند و پس از ورود به بیمارستان درد کمتر و مدت زمان کوتاه‌تری را در مرحله اول زایمان سپری می کنند.

خرما حاوی اکسی توسین است که انقباضات و حساسیت رحم را افزایش می دهد. اسیدهای اشباع و غیراشباع موجود در این میوه نقش اساسی در تامین انرژی و کمک به کاهش پروستاگلاندین های مورد نیاز برای زایمان دارند. علاوه بر این، سروتونین، کلسیم و تانن این میوه به انقباض عضلات رحم کمک می کند.

هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر منفی خرما در سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری وجود ندارد. برعکس، خوردن خرما می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، به خصوص اگر کمبود انرژی یا یبوست دارید.

فواید خرما برای زن حامله

مصرف خرما برای زنان حامله

۱. جلوگیری از کم خونی:

کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود، وضعیتی که در آن بدن شما گلبول های قرمز کافی برای انجام تمام وظایف خود را به خوبی ندارد.

هنگامی که باردار هستید، نیاز خون شما افزایش می یابد و شما را در معرض خطر کم خونی قرار می دهد و نیاز به مکمل آهن بیشتری دارد برای کمک به دریافت آهن مصرفی روزانه خود، پزشکان توصیه می کنند از مواد مقوی مانند خرما استفاده کنید. خرما برای زن حامله می تواند از نظر کمبود آهن و نیز کم خونی مفید باشد.

۲. بهبود انرژی:

خوردن میان وعده خرمای خشک می تواند انرژی زیادی به زن حامله بدهد. اشکال سالم قند طبیعی، هنگامی که با فیبر موجود در میوه ترکیب می شوند، می توانند انرژی طولانی تری را برای بدن زن حامله فراهم کنند.

۳. به رشد کودک کمک می کند:

منیزیم که در خرما یافت می شود یک ماده معدنی باورنکردنی است که دارای ویژگی های مفید بسیاری است. این باعث می شوند نوزاد شما دندان ها و استخوان های قوی داشته باشد و همچنین از انقباضات زودرس جلوگیری کند.

۴. از نقایص مادرزادی جلوگیری می کند:

ثابت شده است که اسید فولیک به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک می کند. خرما دارای سطح بالایی از اسید فولیک است بنابراین مصرف خرما برای زن حامله بهترین و ایده آل ترین گزینه است.

۵. به حل مشکلات گوارشی کمک می کند:

یبوست مشکلی است که تقریباً هر زن باردار در طول بارداری خود حداقل یک بار، اگر نه چندین بار با آن مواجه می شود. این یک تجربه دردناک است، اما مصرف خرما می تواند از بروز آن جلوگیری کند. به این دلیل است که خرما سرشار از فیبر هستند، یکی از بهترین مواد مغذی برای درمان و پیشگیری از یبوست.

۶. جایگزین شکر و شیرینی:

خرما یک گزینه سالم برای درست کردن انواع شیرینی و نوشیدنی مقوی است، از آنها می توان دسرهای خوشمزه و سالم تری درست کرد یا به تنهایی از آنها لذت برد. معمولا دسرها و شیرینی های که از خرما درست شده باشند برای زن حامله می تواند مناسب باشد.

به چه دلیل مصرف خرما برای زنان باردار توصیه می شود؟

وقتی صحبت از زایمان به میان می آید، یکی از مهم ترین چیزها، زایمان آسان و سالم است. اگرچه بسیاری از داروها در این زمینه می تواند به شما کمک کند، اما خرما خواص جالبی دارد.

شواهد نشان می دهد که مصرف خرما در ماه های پایانی بارداری می تواند روند زایمان را کوتاه کرده و به زایمان سالم کمک کند.

مصرف خرما برای زن حامله مفید است، فروکتوز موجود در خرما بدون تغییر در سطح قند خون به بدن کمک می کند. همچنین خاصیت ملین دارد، بنابراین انقباضات رحم را تحریک می کند و روند زایمان را کوتاه می کند.

به چه دلیل مصرف خرما برای زنان باردار توصیه می شود؟

چگونه می توان خرما را در دوران بارداری مصرف کرد؟

می توانید خرما را با روش های مختلفی مصرف کنید از جمله:

اسموتی: خرما همراه با ماست یک اسموتی فوق العاده را می سازد.

دسر: خرما را به همراه کنجد و عسل خالص اضافه کنید و بخورید.

شربت: مقداری خرما و شربت را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید و روی بستنی، وافل، نان تست و بلغور جو دوسر بریزید.

شیرین کننده: خرما می تواند برای شکر موجود در شیر یا آب میوه مناسب باشد.

کوکی: می توانید خرما را به شیرینی های خود اضافه کنید تا خوشمزه تر شوند و بافتی دوست داشتنی به آن ها اضافه کنید.

پارفه: خرما و انواع میوه های مورد علاقه خود را با هم مخلوط کنید و یک پارفه خوشمزه درست کنید.

اگر می خواهید خرمای خوب را با تعرفه مناسب برای زن حامله خود بخرید، ما فروشگاه سوغات و صنایع دستی لیان مارکت توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *