خرما و دیابت و هر آنچه که باید درباره آنها بدانید

خرما و دیابت و هر آنچه که باید درباره آنها بدانید

آیا خوردن خرما برای افراد دیابتی بی خطر است؟

خرما و دیابت چه رابطه ای می توانند با هم داشته باشند و آیا خوردن خرما از نظر علمی برای افراد دارای دیابت مفید است یا مضر؟

سوالات این چنینی بسیار زیاد است و ما قصد داریم تا در این مقاله به صورت تخصصی به برخی از مهمترین این سوالات پاسخ دهیم. خوانده این مقاله را پیشنهاد می کنم، زیرا می تواند برای شما مفید و مناسب باشد.

خرمای خشک (Phoenix dactylifera) دارای دومین میزان فیتواستروژن گیاهی در میان میوه‌ها است. خرما از نظر تغذیه ای غنی است و منبع خوبی از فیبر و کربوهیدرات است و اثرات بالقوه دارویی و تغذیه ای آن در تعدادی از مطالعات پیشنهاد شده است.

همچنین ثابت شده است که قند خرما غنی از فنل، آنتی اکسیدان قوی و بازدارنده قوی آلفا گلیکوزیداز است که ممکن است در دیابت نیز مفید باشد. علاوه بر این، خرما سرشار از ریز مغذی‌ها است که ممکن است برای دیابت و مقاومت به انسولین نیز مفید باشد.

خرما دارای شاخص گلیسمی ۵۰ است و مطالعات نشان داده است که مصرف خرما تاثیر قابل توجهی بر قند خون حاد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ ندارد. در ادامه بیشتر به موضوع خرما و دیابت خواهیم پرداخت.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، شیوع دیابت در مناطق مختلف جهان بیش از بیست و سه درصد است. ،WHO یا همان سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است که در سراسر جهان تقریباً ۴۱۵ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. همچنین این سازمان پیش بینی می کند که هفتمین علت مرگ و میر تا سال ۲۰۳۰ در دنیا دیابت خواهد بود.

متخصصان تغذیه می گویند خرما برای بیماران دیابتی مفید است. دلیل آن را اینگونه بیان می کنند؛ خرما سرشار از سلنیوم، مس، پتاسیم، منیزیم و غلظت متوسطی از منگنز، آهن، فسفر و کلسیم است.

خرمای مناسب برای مصرف افراد دیابتی

کدام نوع خواص خرما باعث می شود مصرف خرما برای افراد دارای قند خون مفید باشد؟

دیابت یک بیماری مزمن است که با سطوح بالای غیرطبیعی قند (گلوکز) در خون همراه است. GI یا Glycemic Index رتبه‌بندی نسبی کربوهیدرات‌ها در غذاها بر اساس نحوه تأثیر آنها بر سطح گلوکز خون است.

گارگی شارما، متخصص تغذیه، بیمارستان Bhatia، بمبئی در مورد خرما برای دیابتی‌ها، می‌گوید: خوردن خرما تاثیر مثبتی برای افراد دیابتی دارد زیرا سلنیوم موجود در خرما از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند که منجر به عوارض دیابت، تصلب شرایین، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر می شود.

همچنین پتاسیم و محتوای کم سدیم خرما را برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند مفید است. خرما همچنین سرشار از آهن است که آن را به گزینه ای عالی برای افراد کم خون تبدیل می کند.

بررسی ها نشان می دهد خرما برای افراد دیابتی نه تنها مضر نیست، بلکه تا حدودی می تواند برای آنها مفید باشد. خرما علاوه بر اینکه قند خون شما را تثبیت می کند، از انواع سرطان ها، مشکلات قلبی نیز پیشگیری می کند.

خرما سرشار از قند طبیعی (فروکتوز) است که آن را به یک میان وعده عالی برای انرژی فوری تبدیل می کند، به خصوص اگر علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین) را تجربه می کنید.

دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) در محدوده ۳۵ تا ۵۵ است، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است (زیاده روی می تواند بد باشد)، زیرا کمتر باعث افزایش سطح قند خون شما می شود.

نکته کلیدی این است که به میزان مناسب خرما را بخورید. برای افراد دیابتی تا زمانی که قند خون آنها تحت کنترل است، خوردن ۲ تا ۳ عدد خرما در روز اشکالی ندارد. توصیه می شود مقدار مصرف دقیق خرما را با متخصص تغذیه یا پزشک خود در میان بگذارید.

خرید خرما

چه ارتباطی میان مصرف خرما و دیابت وجود دارد؟

بخش خوب خرما، مشخصات مواد مغذی چشمگیر و شاخص گلیسمی پایین آن است. از طرفی کربوهیدرات و کالری بالایی دارند. این میوه های کوچک یک میان وعده سالم و مطمئن برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی است که به دنبال سالم ماندن هستند.

خرما مشخصات مغذی قابل توجهی دارد، اما کربوهیدرات و کالری بالایی دارد و در عین حال دارای شاخص گلیسمی پایینی است. وقتی که میزان مصرف خرما متناسب با تشخیص پزشک مصرف شود، یک میان وعده سالم و ایمن برای افراد مبتلا به دیابت است.

خرما و دیابت از موضوعات کاملا مهم هستند که این روزها افراد زیادی آن را پیگیری می کنند به خصوص افردی که مبتلا به بیماری دیابت هستند.

با افزایش آگاهی نسبت به سلامتی، مردم به سمت مواد غذایی سالم‌تر می‌روند. یکی از این مواد مقوی خرما است که یکی از محبوب ترین جایگزین ها برای شیرین کننده ها و شکر تصفیه شده است. این نوع میوه مناسب ترین گزینه برای افرادی است از دیابت رنج می برند.

از قدیم الایام، خرما یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی بوده است که به طور طبیعی شیرین بوده و سرشار از کربوهیدرات های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی است.

وجود فیبر در خرما به جذب آهسته قند در جریان خون کمک می کند و از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کند. وقتی خرما با آجیل و سایر غذاهای سالم همراه شود، سیری ایجاد می کند و گرسنگی های عجیب و غریب را مهار می کند. جدای از آن، وجود آنتی اکسیدان در خرما به کاهش التهاب و کاهش خطر چاقی کمک می کند.

فروش خرما

شاخص گلیسمی و بار گلیسمی خرما

مطالعه نشان می دهد که افراد مبتلا به دیابت پس از خوردن خرما به تعداد ۷ تا ۱۰، افزایش قند خون را تجربه نکردند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که این میوه ها سرشار از کالری هستند و ۱۰۰ گرم گوشت خرما تقریباً ۳۱۴ کالری دارد. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری روی خرما و دیابت صورت بگیرد.

توجه داشته باشید نوع خرمایی که مصرف می کنید می تواند تاثیر متفاوتی روی شما داشته باشد. برای مثال خرمای مدجول می تواند حدود دو برابر بزرگتر از انواع دیگر باشد. یک عدد خرمای مدجول خشک و بدون هسته به وزن ۲۴ گرم حاوی منابع زیر است:

  • ۶۶.۵ کالری
  • ۱۸ گرم کربوهیدرات
  • شکر ۱۶ گرم
  • ۱.۶۱ گرم فیبر

شاخص گلیسمی (GI) عامل دیگری است که باید هنگام بررسی مناسب بودن خرما برای افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفت.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، غذاهایی با مقدار GI زیر ۵۵ را به عنوان غذاهای با GI پایین در نظر می گیرند.

بر اساس تحقیقات انجام شده از مطالعات متعدد، میانگین GI خرما ۴۲ است. این موضوع باعث می شود خرما به عنوان یک غذای با GI پایین طبقه بندی شود. اگر در حد متعادل مصرف شود برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است.

کدام خرما برای افراد دیابتی مناسب تر است؟

خرما برای مصرف افرادی که از دیابت و پیش دیابت رنج می برند، بی خطر است. با این حال، توصیه می شود خرمای خوب را از فروشگاه مناسب مانند فروشگاه لیان مارکت خریداری کنید.

شما در این این فروشگاه به خرمای تازه و بسیار مناسب با تعرفه ارزان دسترسی دارید و می توانید خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *