آشنایی با خواص و ترکیبات اصلی گرد نخل

آشنایی با خواص و ترکیبات اصلی گرد نخل لیان مارکت

آیا می دانید گرد نخل چیست؟

گرد نخل؛ نامی نه چندان آشناست که کاربرد های فراوانی دارد، البته در گذشته پدران ما به مرور از آن استفاده می کردند و با مزیت های فوق العاده خوب آن آشنا بودند و می دانستند در چه زمینه هایی می توانند از گرد درخت خرما استفاده کنند.

اما قرار است در این مقاله به صورت علمی شما را با گرد نخل آشنا کنیم و نتیجه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه را با شما در میان بگذاریم.

گرد درخت خرما یا به اصطلاح Phoenix dactylifera، از خانواده Palmae می باشد. در واقع این مواد سلول‌های زایشی گل‌های درخت نخل هستند.

جالب است بدانید که تقریباً ۱۰۰۰ تن گرد نخل هر ساله توسط میلیون ها درخت نخل رشد کرده در مناطق مختلف به خصوص مناطق عرب نشین تکثیر می شود. آنها همچنین در سراسر جهان به عنوان مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

گرد درخت خرما باعث تقویت قوای جنسی و تقویت باروری می شود. این نوع گرده ها بیشتر در خاورمیانه به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان ناباروری مردان و تقویت باروری در زنان مورد استفاده قرار می گیرند.

از نظر طب سنتی، این قسمت از درخت خرما ارزش تغذیه ای دارد و برای درمان ناباروری زنان استفاده می شود.

گرد لقاح-گرد نخل

دلیل اهمیت گرد نخل چیست؟

گرد درخت خرما از شکوفه درخت نخل به دست می آید و مهمترین و بارزترین کاربرد آن افزایش قدرت جنسی است.

بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج ها در کشورهای مختلف نابارور هستند. ناباروری مردان به ترتیب در ۵۰% و ۲۰ تا ۳۰% به قدرت جنسی آنها مربوط می شود و این موضوع یکی از عوامل موثر و تنها علت ناباروری است.

طبق تحقیقات قبلی، ریز عناصر جدا شده از گرده درخت خرما (DPP)، به عنوان مثال. استروژن و استرول ها ممکن است باروری مردان و زنان را افزایش دهند.

گرد نخل (DPP) همچنین برای بهبود پارامترهای اسپرم از جمله تحرک و زنده ماندن اسپرم، واکنش آکروزوم و پراکسیداسیون لیپیدی موثر است.

از آنجایی که هر گونه اختلال در سیستم تولید مثل به طور کلی به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می شود، ناباروری در بیشتر فرهنگ ها یک مفهوم منفی است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ناباروری عبارت است از ناتوانی زوجین در باردار شدن پس از حداقل یک سال رابطه جنسی منظم و محافظت نشده.

حدود ۱۰ درصد از ناباروری ها دلیل خاصی ندارند و ۱۲ تا ۱۸ درصد از زنان پس از ۱۲ ماه یا سیکل تلاش موفق به بارداری نمی شوند.

باروری طبیعی لیان مارکت

نرخ ناباروری مردان

نرخ ناباروری مردان در سراسر جهان بین ۲.۵ تا ۱۲ درصد است و بیش از ۳۰ میلیون مرد در سراسر جهان نابارور هستند. تعداد و یا کیفیت کم اسپرم در ۹۰ درصد از زوج هایی که مشکلات باروری دارند وجود دارد.

درمان‌های مکمل برای ناباروری و یا تقویت قوای جنسی در سال‌های اخیر مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند و آنتی‌اکسیدان‌ها، رویکردهای تغذیه‌ای و گیاهان دارویی مختلفی مانند گرد نخل برای درمان مشکلات جنسی برای زوج‌ها پیشنهاد شده‌اند.

با توجه به افزایش علاقه به فواید گیاهان دارویی برای سلامتی، طیف وسیعی از محصولات گیاهی تولید و در بازار جهانی بهداشت توزیع شده است مانند گرد نخل. مزایای گرد درخت خرما در درمان ناهنجاری های اسپرم به فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ونتونیک آنها به همراه محتویات آنها که باعث تولید اسپرم و افزایش سطح تستوسترون خون می شود نسبت داده شده است.

آیا گرد نخل گزینه خوبی برای درمان ناباروری و تقویت قوای جنسی است؟

گرد نخل (DPP)، گرد و غبار تولید شده از گل‌های خرما، مدت‌هاست که به عنوان یک مکمل غذایی برای افزایش میل جنسی و بهبود باروری در زنان و مردان استفاده می‌شود.

گرد نخل حاوی ترکیبات مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • اسیدهای آمینه
  • اسیدهای چرب
  • فلاونوئیدها
  • ساپونین ها
  • استرول ها

اعتقاد بر این است که ترکیبات استروژن مانند، استرول ها، ترکیبات استرون و گلیکوزید ساپونین استروئیدی موجود در گرد لقاح خرما باعث افزایش باروری طبیعی زنان می شود.

علاوه بر این، از آنجایی که اخیراً مشخص شده است که استروژن با گیرنده‌های استروژن به تنظیم سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال و بافت‌های تناسلی مردانه کمک می‌کند گرد نخل که حاوی ترکیبات استروژنی تحریک‌کننده غدد جنسی، استروژن، استرول‌ها و سایر ریز عناصر مفید است، می‌تواند به درمان مردان کمک کند.
همچنین طی تحقیقات قبلی انجام شده در این باره، گرد نخل می تواند تحرک و زنده ماندن اسپرم، واکنش آکروزوم و پراکسیداسیون لیپیدی را افزایش دهد.

چندین مطالعه تجربی، همراه با چند کارآزمایی بالینی، اثرات گرد نخل را بر روی سیستم تولید مثل ارزیابی کرده‌اند. این تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این مواد می تواند برای ناباروری و تقویت قوای جنسی مناسب و اثر گذار باشد.

گرد درخت خرما لیان مارکت

ترکیبات اصلی گرد نخل چیست و چه مزایایی دارند؟

– ترکیبات فیتوشیمیایی

اسیدهای آمینه از ترکیبات اصلی گرد نخل هستند. اسیدهای آمینه شامل آسپارتیک، ترئونین، گلوتامین، پرولین، گلیسین، آلانین، والین، متیونین، ایزولوسین، لوسین، تیروزین، فنیل آلانین، هیستیدین، لیزین، آرژنین و سرین دهستند.

همچنین عناصر غذایی و ویتامین‌هایی مانند B1، B2 و B12 در ۴ نوع گرد لقاح مصرفی شناسایی شده است. گزارش شده است که دانه‌های گرده خرما حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، E و مواد معدنی زیر هستند:

  • روی
  • سلنیوم
  • آهن
  • مولیبدن
  • مس
  • منگنز
  • کبالت
  • نیکل

همچنین این مواد اسیدهای آمینه مانند لوسین و لیزین؛ و اسیدهای چرب شامل پالمتیک، لینولئیک، اسیدهای میریستیک. را دارا می باشد.

تحقیقات نشان داده است که این نوع گرده دارای حدود ۱.۴۷ درصد روغن است که عمدتاً از اسید اولئیک تشکیل شده است.

همچنین مقدار قابل توجهی روتین از عصاره الکلی گرد نخل به دست می آید. علاوه بر روتین، ۴ فلاونوئید دیگر از بخش اتیل استات (ایزورامنتین، آپیژنین، لوتئولین و نارینگین) این گرده جدا می شود که خواص فوق العاده خوب دارد.

یک ماده استروژنی غیر کریستالی نیز در عصاره‌های گرد نخل وجود دارد. البته توجه داشته باشید که فقط بخشی از ترکیبات اصلی گرد درخت خرما است که در آزمایش های متعدد مشخص شده است.

گرد نخل برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

داروهای گیاهی مکمل، رایج ترین روش برای درمان بیماری ها هستند که در دنیا و معمولاً در بین زنان و مردان محبوبیت دارند. در این میان گرد نخل یکی از محبوب ترین مواد برای رفع بیماری های مختلف مانند ناباروری، تقویت قوای جنسی و یائسگی است.

درخت نخل گیاهی از خانواده Palmaceae است که قسمت‌های مختلف آن کاربرد درمانی دارد. گرده خرما از قدیم در یونان و چین و ایران برای درمان ناباروری و بهبود میل جنسی در زنان مصرف می شده است. کتب معتبر طب سنتی مانند مخزن الادویه، تحفه المومنین و ریاضی العدویه به خواص دارویی متعدد گرده خرما از جمله تقویت میل جنسی مردانه و شهوت زنانه اشاره کرده اند.

دانشمندان توانسته اند هورمون های گنادوتروپین و استرون را از گرده درخت خرما استخراج کنند. امروزه کشف هورمون های گنادوتروپین در گرده درخت خرما، کاربرد این گیاه را در درمان ناباروری اعراب بدوی تایید کرده است. هورمون های جنسی نیز در خرما یافت می شود.

برای بالا بردن سطح هورمون های جنسی و بهبود رفتار جنسی می توان از گرد نخل استفاده کرد. اگر دچار مشکلاتی در قوای جنسی خود هستید پیشنهاد می کنم از این ماده طبیعی استفاده کنید.

تهیه درخت خرما-گرد نخل

عوارض گرد نخل

در مطالعات و آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که این ماده عوارض خاصی برای انسان ها ندارد و با خیال آسوده می توانید از آنها استفاده کنید.

شما می توانید با مراجعه به مراکز درمانی و یا مراکز فروش گرد نخل مانند لیان مارکت فروشگاه سوغات و صنایع دستی استان بوشهر  این محصول را با قیمت مناسب خریداری و استفاده کنید. البته باید قبل از استفاده از این مواد به سوالات مختلفی پاسخ دهید برای مثال:

  • چه مقدار می توانیم از گرد درخت خرما در روز استفاده کنیم؟
  • مدت استفاده از گرد درخت خرما چند روز، چند ماه و یا چند سال است؟
  • دستورالعمل خاصی برای مصرف گرد درخت خرما برای زنان و مردان وجود دارد؟
  • آیا زنان می توانند در دوران پریودی از گرد درخت خرما استفاده کنند؟
  • گرد درخت خرما دسته بندی خاصی دارد؟
  • و …

اینها سوالاتی هستند که باید قبل از استفاده به آنها پاسخ دهید. البته در مقالات بعدی می توانید به صورت کامل پاسخ این سوالات را دریافت کنید. ما تحقیقات زیادی در این باره انجام داده ایم و به شما کمک می کنیم تا بتوانید به درستی برای درمان قوای جنسی خود و نیز برای ناباروری از این ماده گیاهی استفاده کنید.

تولید و عرضه به بازار گرد نخل

معمولا تولید کنندگان گرد نخل را در بسته های متفاوت تولید و به بازار عرضه می کنند. شما می توانید متناسب با بودجه خود و همچنین متناسب با نیاز خود این مواد را خریداری و متناسب با شاخص توده بدنی و وزن خود از آن استفاده کنید.

میزان مصرف به عوامل متعددی بستگی دارد، اما به طور کلی شما می توانید برای بهبود قوای جنسی خود روزانه به اندازه یک قاشق مرباخوری از آن استفاده کنید. با مصرف این ماده قطعا اثرات آن را در کوتاه مدت خواهید دید. البته برای درمان قطعی می بایست برای مدتی از آن استفاده کنید.

اگر می خواهید اطلاعات زیادی از گرد نخل به دست آورید پیشنهاد می کنم سایر مقالات ما را نیز بخوانید. ما به صورت کامل شما را با خواص، کاربرد ها، نوع مصرف، مقدار مصرف، مدت مصرف، نحوه تهیه گرد درخت خرما آشنا می کنیم.

منابع

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5540518

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *