طرز تهیه خرما پلو

طرز تهیه خرما پلو

خرما پلو؟

خرما پلو از محبوب ترین غذاهای ایرانی است که از خرما و برنج تهیه می شود. البته در سایر کشورها به خصوص در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز این نوع دستور پخت مورد توجه است.

در ادامه این محتوا دستوری بسیار آسان و خوشمزه برای طرز تهیه خرما پلو به شما ارائه می کنیم که معمولا در در اقصا نقاط کشورمان استفاده می شود.

میوه خرما طعمی با طراوت به برنج معمولی می دهد و آن را به قدری خوشمزه می کند که همه را شیفته خود می کند.

خرما جوهر اصلی این غذا است و غذا را بسیار مقوی و دلچسب می کند. این دستور پخت قطعا در همه مهمانی ها و مناسبت ها مورد استفاده قرار می گیرد. فقط آن را امتحان کنید. مطمئن هستم شما آن را دوست خواهید داشت.

افزودن خرما به این دستور غذا، از نظر طعم و مزه به آن انگیزه مضاعفی می بخشد.

مزیت خرما پلو برای کودکان

هنگامی که زمان گنجاندن غذاهای جامد در رژیم غذایی کودکتان فرا می رسد، ممکن است در مورد بهترین غذاها برای شروع گیج شوید و پزشکان اطفال توصیه می کنند که پس از رسیدن به شش ماهگی، سرو برنج را برای نوزاد شروع کنید، چه پخته و له شده یا آماده.

خرما پلو به دلیل محتوای ویتامین ها، پروتئین ها و عناصری که کودک شما برای رشد به آن نیاز دارد، تغذیه مطلوب کودک شما را تضمین می کند.

خرما پلو همچنین در مقایسه با سایر غذاها کمترین آلرژی را دارد. فواید برنج و خرما برای کودکان به دلیل ارزش غذایی بالای آن ها است، زیرا منبعی غنی از ویتامین ها و کالری هستند و علاوه بر فواید دیگر، حاوی پروتئین های مفید برای کودکان است که عبارتند از:

خرما پلو

منبع خوب ویتامین B کمپلکس

برنج کامل یا برنج قهوه ای همراه با خرما منبع غنی ویتامین B هستند. این ترکیب که نقش مهمی در رشد و نمو کودک از جمله رشد فیزیکی و رشد مغز ایفا می کند.

منبع غنی پروتئین

پروتئین های موجود در خرما پلو برای رشد ماهیچه ها بسیار مفید هستند. اسیدهای آمینه موجود در این غذا به ساخت و تقویت بافت عضلانی کودک و ساخت رباط ها و تاندون ها کمک می کند.

منبع غنی انرژی

خرما پلو (برنج، خرما) کالری بیشتری نسبت به سایر غلات و میوه ها دارد که به تامین انرژی کودکان و بزرگسالان کمک می کند، به خصوص در زمان جهش رشد کودک بهترین و ایده آل ترین گزینه است.

هضم آسان

خرما پلو هضم آسانی دارد، به همین دلیل این غذا برای کودکان و همچنین بزرگسالان یک غذای ایده آل است.

سیستم گوارش کودکان هنوز به حدی رشد نکرده است که بتوانند غذاهای پیچیده را هضم کنند به همین دلیل پلوی تهیه شده از خرما می تواند بهترین گزینه باشد.

درمان اسهال و اسهال خونی

خرما پلو له شده یکی از غذاهای مفید برای کنترل اسهال و اسهال خونی در کودکان است. با مصرف این غذا در عرض چند ساعت می توانید از بروز این مشکل در کودکان خود جلوگیری کنید.

مزیت خرما پلو

چه زمانی می توانید برای کودک خرما پلو سرو کنید؟

مشخص است که خرما حاوی مواد مغذی بسیاری است که برای بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که دارای خواص درمانی است.

مطالعات علمی نشان می دهد که خرما حداقل ۱۵ ماده معدنی دارد، زیرا حاوی مواد معدنی است. این ماده غذایی از سرطانی که سلنیوم نامیده می شود جلوگیری می کند و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، زیرا خرما حاوی ۲۳ نوع اسیدهای آمینه و همچنین حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و همچنین حاوی درصد کمی کلسترول و چربی های اشباع است.

خرما پلو همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و همه این عناصر فواید سلامتی بسیاری را برای کودکان و بزرگسالان به ارمغان می آورد، بنابراین تهیه وعده های غذایی خرما فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

همچنین برنج مورد استفاده در تهیه خرما پلو برای نوزادان و کودکان چه به صورت پودر، چه به صورت آب پز یا له شده مضر نیست. این غذا یکی از غذاهای بی خطر برای کودکان است، اما برخی از کودکان ممکن است نوعی آلرژی نادر ناشی از دانه برنج یا خرما داشته باشند.

زمان مصرف خرما و مواد غذایی درست شده از خرما را بهتر است از پزشک کودکان بپرسید. معمولا بعد از یک سالگی می توان از این ماده غذایی استفاده کرد که بهتر است با مشورت پزشک باشد.

طرز تهیه خرما پلو؟

دستورالعمل پخت خرما پلو می تواند در مناطق مختلف کشورمان کمی متفاوت باشد، این یک نوع غذای اصیل اهوازی است. به طور کلی از مواد زیر برای تهیه این غذا استفاده می شود:

  • خرما
  • برنج
  • سینه مرغ
  • فلفل
  • زردچوبه
  • کره یا روغن
  • زعفران
  • نمک
  • کشمش پلویی
  • زرشک
  • خلال بادام و پسته جهت تزیین

برای تهیه این غذا می توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

۱. آماده سازی خرما

بدون اینکه خرما متلاشی شود آن را از وسط برش داده و هسته آن را از گوشت خرما جدا کنید. سپس خرما را در یک ظرف نچسب قرار داده و روی شعله متوسط قرار دهید. برای این کار ابتدا مقداری کره داخل ظرف ریخته و بعد از آب شدن خرما ها را درون آن قرار دهید تا به صورت کامل سرخ شوند.

دقت داشته باشید بهتر است پوست خرما را از گوشت آن جدا نکنید تا موقع سرخ کردن پوست آن برق بزند و خرما پلو شما نمای زیبایی داشته باشد.

۲. آماده سازی برنج

ماده دیگر برای تهیه خرما پلو برنج است. در این مرحله به اندازه لازم برنج بردارید و آن را شسته و چند ساعت آن را خیس کنید. سپس مقداری نمک را به آب برنج اضافه کنید. بعد از این که برنج خیس شد آن را آبکش کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد.

برای اینکه خرما پلو خوشمزه درست کنید می توانید برای ته دیگ آن از سیب زمینی استفاده کنید. سپس برنج را برای دم روی شعله بگذارید و منتظر بمانید.

۳. درست کردن مرغ

مرغ را باید جداگانه بپزید و برای این کار بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید. باید ابتدا سینه مرغ را به قطعات ریز و به اندازه متوسط برش دهید. سپس باید مرغ را داخل ظرف مناسب همراه با کره، زعفران، فلفل، نمک و زردچوبه تفت دهید.

این کار باعث می شود مرغ به خوبی طعم بگیرند و سرخ شود. برای اینکه مرغ شما مغز پخت شود بهتر است بعد از سرخ شدن درب ظرف را حدود ۲۰ دقیقه ببندید.

۴. سرو خرما پلو

برای سرو خرما پلو یک ظرف مناسب بردارید و ابتدا برنج را بکشید و بعد از آن خرمای آماده شده را همراه با مرغ سرخ شده روی برنج قرار داده و به اصطلاح آن را تزیین کنید.

خرما پلو شما برای اینکه جذاب تر به نظر برسد می توانید برای تزیینات از خلال پسته و بادام، زرشک، مقداری کشمش و یا پیاز داغ هم استفاده کنید.

طرز تهیه خرما پلو

چند نکته مهم برای تهیه این غذا

  • خرماهایی که برای تهیه خرما پلو استفاده می شود بهتر است درشت و سفت باشند.
  • برای خوش طعم و خوشمزه تر شدن خرما پلو بهتر است برنج آن را با شیر خیس کنید و همچنین مقداری گلاب به آن اضافه کنید.
  • همچنین می توانید به جای برنج این غذا را با رشته پلو سرو کنید.

برای تهیه خرما پلو شما به خرمای درجه یک و مناسب نیاز دارید، برای اینکه با قیمت ارزان این محصول را خریداری کنید توصیه می کنم به فروشگاه لیان مارکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *