فواید و اهمیت مصرف خرما در دوران قاعدگی

مصرف خرما در دوران عادات ماهیانه برای رفع کم خونی

از دیرباز تاکنون برای رفع بسیاری از دردها و مشکلاتی که در دوران قاعدگی دامنگیر زنان میشد پزشکان طب سنتی خرید خرما و مصرف آن را توصیه کرده اند. مصرف خرما در دوران قاعدگی با فواید بالایی از قبیل افزایش پتاسیم، جلوگیری از کم خونی، جلوگیری از افت قندخون و … همراه است. بهتر است در این دوران خرما را جایگزین قندهای مصنوعی مانند شکر کنید. مصرف خرما در این دوران می تواند باعث آرام شدن خلق و خوی افراد و تامین کالری مورد نیاز شود.

اهمیت مصرف خرما در دوران قاعدگی

اهمیت مصرف خرما در قاعدگی
مصرف خرما در دوران قاعدگی یا دوران پس از زایمان که زنان دچار خونریزی می شوند بسیار پر فایده است. جدی گرفتن تغذیه در این دوران به سلامت عمومی زنان کمک می کند. مصرف چند عدد خرما به تنهایی یا با شیر می تواند جبران آهن و پتاسیم از دست رفته را بکند. با توجه به اینکه قاعدگی هر ماه در زنان اتفاق می افتد پس نمی توان نسبت به تغذیه این دوران بی اهمیت بود. مصرف غذاهای مقوی در کنار مصرف خرما می تواند تمام ویتامین ها و آهن از دست رفته را جبران کند.

آیا مصرف خرما تاثیری در بهبود درد قاعدگی دارد؟

مصرف خرما در دوران قاعدگی برای کاهش درد این دوران هم موثر است. البته چون خرما طبع گرمی دارد برای افرادی که مزاج سرد و خشک دارند بیشتر کاربرد دارد. شما می توانید برای کاهش درد قاعدگی خرما را با جوشانده های دیگری از قبیل گل گاو زبان مصرف کنید.

مصرف خرما در دوران قاعدگی برای جلوگیری از افت قند خون

خرما در دوران قاعدگی به طرز باور نکردنی از افت قند خون جلوگیری می کند. در دوران پریودی بخصوص روزهای اول که حجم خونریزی بالاست ممکن است زنان دچار افت قند خون شوند. شیرینی جات مصنوعی می تواند افت قند خون را جبران کنند اما باعث ایجاد جوش و حساسیت های پوستی و از همه مهمتر چاقی می شوند. پس اگر در کنار سلامتی به دنبال محصولی هستید که شیرینی طبیعی داشته باشد و افت قندخون شما را هم جبران کند بهتر است خرما را جایگزین شیرین کننده های مصنوعی کنید. اما تعادل در مصرف را فراموش نکنید.

مصرف خرما در دوران عادات ماهیانه برای رفع کم خونی

مصرف خرما در دوران عادات ماهیانه برای رفع کم خونی
آیا می دانید با مصرف چند عدد خرما در این دوران می توانید از کم خونی در این دوران جلوگیری کنید؟

همه ی زنان در دوران قاعدگی و یا دوران نقاهت بعد از زایمان خون زیادی از دست می دهند. با از دست دادن خون بیشتر زنان دچار کم خونی های شدید می شوند و اغلب در سال های ابتدایی جوانی اهمیتی به این موضوع نمی دهند و هر چه سن بالاتر می رود عوارض کم خونی خود را نشان می دهد و تاثیر جبران ناپذیری روی عملکرد سایر اعضای بدن می گذارد.

همه ی زنان در دوران قاعدگی و حتی بعد از آن باید مکمل های آهن مصرف کنند تا دچار کم خونی ناشی از فقر آهن نشوند. مصرف خرما در دوران قاعدگی یکی از مهم ترین و بهترین منابع تامین کننده آهن است. خرما قابلیت خون سازی بالایی دارد و به راحتی باعث جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

مصرف خرما در دوران قاعدگی به دلیل داشتن حجم بالای آهن و فولات می تواند گلبول های قرمز خون را تحریک کند تا خون رسانی به سایر بافت ها بهتر انجام شود.

فواید هسته خرما در عادات ماهیانه

در طب سنتی مصرف هسته خرما در دوران قاعدگی هم توصیه شده است. هسته خرما به شیوه های مختلفی در دوران قاعدگی مصرف می شود. بیشتر اوقات با آسیاب کردن هسته و تبدیل آن به پودر مصرف می شود و یا می توان به صورت افزودنی یا دم کرده این محصول را مصرف کرد.

در دوران پریودی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی موها دچار شکنندگی یا توقف رشد شوند. مصرف هسته خرما در دوران قاعدگی می تواند باعث تحریک رشد موها، سلامت پوست و مو، افزایش تخلیه مثانه،بهبود مشکلات کلیوی، کاهش خونریزی، بهبود زخم های باز و افزایش دهنده سرعت تخلیه عفونت از دمل های چرکی و … شود. اگر می خواهید هسته خرما را در دوران قاعدگی برای رفع این مشکلات مصرف کنید حتما باید با پزشک در مورد طبیعت خود سوال بپرسید. تا بدانید مصرف این ماده با طبع شما سازگار است.
ارزش غذایی و مقدار کالری مصرف خرما در قاعدگی

ارزش غذایی و مقدار کالری مصرف خرما در این دوران

ارزش غذایی و مقدار کالری مصرف خرما در قاعدگی

مصرف خرما در دوران قاعدگی باعث جبران بسیاری از مواد مغذی که شما در طول این دوره با خونریزی از دست داده اید، می شود. کاهش آهن و پتاسیم، قند و … در این دوران باعث می شود که رفته رفته بدن شما دچار ضعف و بیحالی شود. وجود این علائم زنگ خطری برای بیماری های مهم تری است که به راحتی با الگوی تغذیه ای صحیح میتوان جلوی این پیامدها را گرفت. حتما بارها و بارها شنیده اید که برای رفع آهن و پتاسیم از دست رفته در دوران قاعدگی خرما مصرف کنید. این محصول حاوی کربوهیدرات، پروتین و فیبرهای غذایی است که به راحتی نیاز زنان در دوران عادت ماهانه را رفع می کند. مصرف صد گرم خرما در دوران قاعدگی حاوی مواد مغذی زیر است.

  • میزان کالری: ۲۷۷
  • قندها: ۷۵ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • پتاسیم: 20 درصد از RDI (میزان میانگین مصرف روزانه توصیه شده برای هر نفر)
  • منیزیم: 14 درصد RDI
  • مس: 18 درصد RDI
  • منگنز: 15 درصد RDI
  • آهن: 5 درصد RDI
  • ویتامین ب 6: 12 درصد RDI

وجود این مواد مغذی به راحتی می تواند ضعف جسمانی شما در دوران قاعدگی را بهبود ببخشد.

آیا مصرف خرما در عادات ماهیانه عوارض دارد؟

آیا مصرف خرما در قاعدگی عوارض دارد؟
همانطور که گفته شده مصرف خرما در دوران قاعدگی از جهات مختلفی مفید و یک خوراکی بی نظیر به حساب می آید. اما زیاده روی در مصرف هر چیزی ممکن است عوارض مختلفی به جا بگذارد. وقتی در دوران ماهانه بخواهید مصرف خرما را چندین برابر کنید ممکن است بر روی عملکرد سایر دستگاه های بدن تاثیر بگذارد. ازدیاد در مصرف این خوراکی مفید می تواند باعث مشکلات گوارشی از قبیل نفخ و یبوست شود.

با توجه به اینکه نگهداری و خشک کردن خرما یک فرآیند متفاوت دارد. پس ممکن است ترکیبات شیمیایی که به این محصول می زنند باعث حساسیت های پوستی در شما شود. از آنجا که دوران پریودی پوست حساس تر می شود ممکن است زیاده روی در مصرف خرما هم این مشکل را تشدید کند.

شما ممکن است در دوران پریودی خون زیادی از دست بدهید و با مصرف بیش از حد خرما در دوران قاعدگی بخواهید سطح پتاسیم از دست رفته ی خود را بالا ببرید. اگر بیش از مقدار طبیعی و لازم مصرف کنید پتاسیم خون هم بالا می رود و فرد دچار هایپر کالمی می شود. عوارض هایپرکالمی شامل ضعف و خستگی، کاهش هوشیاری، ایست تنفسی در خواب، کند شدن ضربان قلب و … است.

پس میوه خرما جدایی از اینکه خواص شگفت انگیزی دارد اگر نامتعارف مصرف شود می تواند بر روی سیستم های مختلف بدن تاثیر منفی بگذارد. درست است که یکی از اصلی ترین توصیه های تغذیه ای برای بانوان مصرف خرما در دوران قاعدگی است. اما توصیه بعدی مصرف متعادل این میوه است تا سطح سلامت شما کاملا حفظ شود.

کلام آخر

مصرف خرما در دوران قاعدگی منبعی غنی از آهن است. دوران قاعدگی سیکلی است که همه زنان در چند دهه زندگی هر ماه تجربه می کنند. اهمیت تغذیه در این دوران بسیار مهم است. خونریزی در این دوران باعث از دست دادن آهن، از دست رفتن انرژی، افت قند خون، از دست رفتن ویتامین ها و … می شود. پس اگر می خواهید قاعدگی را هر ماه بدون چالش طی کنید مصرف خرما را در لیست تغذیه خود قرار دهید. اگر می خواهید خرما با کیفیت و خوشمزه را به سبد غذایی خود اضافه کنید ما خرید خرما بوشهر را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم.

2 thoughts on “فواید و اهمیت مصرف خرما در دوران قاعدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *