مقایسه ارزش غذایی خرما خشک و خرمای تازه

مقایسه ارزش غذایی خرما خشک و خرمای تازه

تفاوت بین خرمای تازه و خرما خشک چیست؟

بزرگترین تفاوت خرما خشک با خرما تازه مربوط به زمان برداشت آنها است؛ اما ابتدا بیایید تفاوت بین خرمای تازه و خشک را درک کنیم. برای درک تفاوت باید سه مرحله برداشت تا رسیدن خرما را درک کنیم که عبارتند از.

۱. مرحله اول، خرمای خلال (خرمای نارس)

به خرمای ترد زرد نیز معروف است. بله درست خواندید، این خرما ترد زرد مانند آنچه در تصویر نشان داده شده است، یک نژاد خاص و بسیار فصلی است که در بسیاری از بازارهای خاورمیانه و مدیترانه یافت می شود. میوه آن تقریبا گرد و به رنگ زرد کم رنگ است.

گوشت آن غلیظ و ترد است مانند سیب و طعم آن غنی و لطیف است. این یک خرما فوق العاده خوب است و طعم ملایمی شیرین دارد. این نوع خرما فقط برای چند هفته وجود دارد و عمر آن بسیار کوتاه است و بعد از این زمان شروع به تغییر رنگ و طعم می کند و به رطب تبدیل می شود. میزان رطوبت خلال ۸۰٪ است.

این خرماها تازه ترین نوع خرماهای خوراکی هستند که می توانید پیدا کنید، اما در عین حال سخت ترین نوع خرماها هستند.

این خرما را عموماً همانطور که هست می خورند. آنها در فصل تابستان میان وعده های بسیار محبوبی هستند. می توانید آنها را به صورت دسته ای در فروشگاه ها یا فروشندگان خیابانی پیدا کنید.

خرمای نارس

۲. مرحله دوم، خرمای رطب (خرمای رسیده)

از نظر فنی مرحله ای است که خرما کاملاً رسیده و رنگ قهوه ای روشن دارد. آنها در دهان شما ذوب می شوند و طعمی شبیه کارامل دارند. این نوع خرما مورد علاقه تمامی گروه سنی است.

رطب ماندگاری کوتاهی دارد، اما اگر در حالت یخ نگه داشته شود، می تواند تا دو سال دوام بیاورد. رطوبت رطب حدود ۵۰ الی ۷۰٪ است.

۳. مرحله سوم، خرمای تمر (خرما خشک)

خرما خشک فرم “نهایی” است که این میوه ها به آن تبدیل می شوند. این مرحله تامر نیز نامیده می شود و زمانی است که خرما در خشک ترین حالت خود قرار دارد. در واقع آنها رایج ترین شکل خرما در سراسر جهان هستند.

معمولا خرما خشک پوستی چروکیده و رنگ قهوه ای تیره دارد. یکی از دلایل محبوبیت خرما خشک به دلیل ماندگاری طولانی آن است که بین ۱۸ تا ۲۴ ماه متغیر است. معمولا میزان رطوبت آنها ۱۰٪ یا کمتر است.

خرما خشک روی درخت نگهداری می شود و با نور خورشید خشک می شود. همچنین گاهی اوقات می بینید که آنها را با عنوان “خرمای خشک شده در آفتاب” به مشتری ارائه می دهند.

این خرماها به دلیل رطوبت کم خود می توانند تا سال ها بدون نیاز به حفظ ماندگاری داشته باشند؛ و به لطف شیرینی غلیظ آنها، قندها نیز به حفظ آنها کمک می کنند. طبیعتاً این خرماها در مقایسه با خرماهای دیگر آبدار نیستند، اما بسیار شیرین تر هستند.

خرما خشک میان وعده بسیار محبوبی است، به خصوص در مناطقی که خرمای تازه در دسترس نیست یا در فصل هایی که رطب وجود ندارد استفاده می شود. آنها را می توان تقریباً به همان روش هایی که خرمای رطب استفاده می کند، استفاده کرد.

برای آبرسانی مجدد به خرما خشک، می‌توانید به سادگی آن‌ها را حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه در مقداری آب داغ خیس کنید. این امر باعث می شود رطوبت دوباره به آنها اضافه شود و کار و استفاده از آنها آسان تر شود.

خواص خرمای خشک

خرمای خشک از نظر تغذیه ای چه تفاوتی با خرمای خرمای تازه دارد؟

متأسفانه، تحقیقات زیادی در مورد تفاوت های تغذیه ای بین خرمای تازه و خرما خشک انجام نشده است. چیزی که می‌توانیم با اطمینان بگوییم این است که خرما میوه‌ای بسیار مغذی و خوشمزه با فواید بسیاری برای سلامتی است.

خرما حاوی پروتئین، ویتامین B6 و مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم و پتاسیم است. به طور طبیعی خرما حاوی مقدار زیادی قند است و بنابراین کالری بسیار بالایی دارد. هر دو نوع خرما یعنی خرما خشک و خرما تر برای انسان ها مفید هستند و می توانند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنند.

علیرغم قند زیاد، پلی فنل و فیبر بالایی نیز دارد. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از بدن در برابر التهاب کمک می کنند.

به طور کلی خرما خشک در مقایسه با اکثر سبزیجات و میوه ها منبع عالی پلی فنول ها است؛ و وقتی صحبت از محتوای فیبر به میان می آید، فقط یک چهارم فنجان خرما حاوی ۱۲ درصد فیبر مورد نیاز روزانه شما است.

به طور کلی خرما خشک یک میان‌وعده فوق‌العاده است که دارای مواد مغذی است و باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید یا حداقل میل شما به شکر را برطرف می‌کند.

صد گرم خرما خشک حاوی حدود ۲۸۰ کالری است. در عین حال، ۱۰۰ گرم خرمای تازه تقریباً ۱۴۵ کالری دارد. بسته به نیاز خود، می توانید خرمای تازه را برای کاهش وزن میل کنید یا اگر لاغر هستید، برای افزایش وزن به کالری اضافی خرمای خشک وابسته باشید.

خرمای خشک چه خواصی را شامل می شود؟

خرما خشک و خرما تازه تقریباً به یک اندازه مواد مغذی دارند که بسیار زیاد است. این ماده حاوی آهن است که خون شما را سالم نگه می دارد، ویتامین A برای چشم ها، پتاسیم برای قلب و منیزیم است که به دیابت، فشار خون و افسردگی کمک می کند.

اگرچه خوردن خرما خشک فوق العاده است، اما حاوی سطوح بالایی از فروکتوز هستند و فروکتوز بیش از حد برای شما مضر است. تفاوت زیادی بین مواد مغذی خرمای تازه و خرمای خشک وجود ندارد.

انرژی زیاد

خرما خشک مملو از کربوهیدرات هایی است که شامل ساکارز، فروکتوز و گلوکز می شود. به کسب انرژی سریع کمک می کند. به همین دلیل است که ورزشکاران در رشته های مختلف مانند، بدنسازان و شناگران برای دریافت انرژی اضافی قبل از مسابقه از این نوع میوه استفاده می کنند.

مناسب برای زنان بارداری

خرما خشک فواید زیادی برای زنان حامله دارد. زیرا این نوع میوه بیشترین فیبر را دارد، بنابراین می تواند به یبوست و سایر مشکلات گوارشی زنان باردار کمک کند.
علاوه بر این، خرمای خشک مدت‌هاست که توسط پزشکان به عنوان یک گزینه برتر برای القای طبیعی زایمان مورد استفاده قرار می گیرد

سرشار از پلی فنول

خرمای خشک نیز مانند خرمای تازه سرشار از پلی فنول است. این نوع ترکیبات مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارند مانند:

– پیشگیری از سرطان

– هضم بهتر

– مدیریت دیاب

با این که بسیاری از میوه های خشک موجود در بازار از پلی فنل برخوردار هستند اما خرما خشک غنی ترین منبع آن را شامل می شود.

فواید خرمای خشک

داشتن فیبر بالا

خرما خشک دارای فیبر بالایی است. این کار در موارد یبوست کمک می کند و در نتیجه معده را تسکین می دهد. خرمای خشک در مقایسه با خرمای تازه فیبر بسیار بیشتری دارد. خرما برای بیماری های قلبی نیز مفید است.

خرما خشک انواع مختلفی را در بازار شامل می شود که هر کدام از آنها بر اساس مکان و نحوه رشد طعم و مواد مغذی متفاوتی دارند. از انواع معروف خرمای خشک موجود در بازار جهانی می توان به دگلت نور، زاهدی و مدجول اشاره کرد. آنها را می توان در فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان یافت.

خرمای خشک علاوه بر مصرف ۶۰۰۰ ساله به عنوان غذا، به عنوان یک درمان برای موارد زیر نیز استفاده می شده است:

– القای کار

– سم زدایی بدن

– التهاب

تحقیقات انجام شده نتایج امیدوارکننده را برای کسانی که خرما خشک را به طور منظم مصرف می کنند نشان می دهد. شما می توانید خرمای خشک را از معتبرترین فروشگاه یعنی فروشگاه لیان مارکت با قیمت مناسب خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *