مقایسه خرما جنوب با سایر خرماها

مقایسه خرما جنوب با سایر خرماها

رتبه بین المللی خرما جنوب؟

خرما در بسیاری از کشورها در سراسر جهان در تنوع بسیار زیادی رشد می کند که یکی از شناخته شده ترین آنها خرما جنوب ایران است. از آنجایی که محدوده وسیع است، تشخیص بین بهترین کیفیت خرما در دنیا بسیار دشوار است.

کشورهایی مانند ایران، عراق، عربستان و مصر عمده ترین تولید کنندگان خرما در دنیا هستند. در هر یک از این کشورها گونه های مختلفی از خرما رشد می کند که تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. به دلیل این که خرما طیف وسیعی از فواید را شامل می شود، ما دائماً به دنبال بهترین نوع آن هستیم، اگر شما نیز می خواهید خرمای مناسب و درجه یک تهیه کنید ما خرما جنوب را به شما پیشنهاد می کنیم.

نخل خرما در حال حاضر به طور گسترده در جنوب کشورمان رشد می کند. با توجه به موقعیت آب و هوایی، خرما جنوب کیفیت فوق العاده خوبی دارد که در ادامه شما را بیشتر با مزیته ای این نوع خرما آشنا می کنیم.

خرما یک غذای اصلی در جنوب کشور است، هم به خودی خود مورد استفاده قرار می گیرد و هم به عنوان یک ماده رایج در غذاهای محلی به کار گرفته می شود.

خرما جنوب انواع زیادی دارد که خرمای بوشهر از مرغوب ترین آنهاست. این نوع خرما به دلیل طعم غنی و کیفیت برتر خود در بین مردم شناخته شده است.

مفعروفترین خرمای بوشهر

بنابر گزارشات موجود خرمای بوشهر حدود ۳۰ تا ۴۰ نمونه را شامل می شود که از معروف ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرمای پیارم
  • خرمای زاهدی
  • خرمای مضافتی
  • خرمای گنتار
  • خرمای خدری
  • خرمای انبارا
  • خرمای مرداسنگ
  • خرمای ربی
  • خرمای برهی
  • خرمای خاصویی
  • خرمای گنتار
  • خرمای شاهانی
  • و …

فروش خرما جنوب

چرا خرمای جنوب مورد توجه عموم قرار گرفته است؟

خرما از میوه های مقدس خاورمیانه است. اعراب آنها را نه تنها به خاطر مزایای شگفت انگیزی که ارائه می دهند، بلکه به دلیل مفاهیم فرهنگی که با برخی از فضایل بزرگشان مانند سخاوت و قدردانی دارند، گرامی می دارند.

خرما یک میوه محبوب در سراسر خاورمیانه است، اما در جنوب ایران جایگاه ویژه ای در فرهنگ و غذاهای محلی دارد. باغ های نخل که واحه های سرسبز را در محیطی به شدت خشک تشکیل می دهند. میوه آنها روزی مردمان آن دیار را فراهم می کند. همچنین خرما جنوب دارای اهمیت مذهبی و دارویی خاصی است.

محققان دانشگاه شواهدی یافتند که خرما حاوی عناصر فعال مفید برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان است و خواص ضدالتهابی مشابه داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین دارد.

این مطالعه که در مجله آمریکایی کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، همچنین نشان داد که خرمای خاورمیانه که خرما جنوب ایران را نیز شامل می شود، حاوی گلیکوزیدهای فلاونوئیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

میزان تاثیر گذاری خرما جنوب برابر با مکمل های آنتی اکسیدانی تجاری است. مزیت دیگر این است که قندهای موجود در این نوع خرما مونوساکارید هستند که آن را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مناسب می کند. آنها همچنین حاوی اسید فولیک، گوگرد، پروتئین، مس، آهن، فیبر و پتاسیم هستند.

یافته ها نشان می دهد هفت عدد خرمای جنوب حدود ۱۲۰ کالری دارد. افرادی که هر روز پنج تا هفت عدد از این میوه را می خورند کمتر مستعد ابتلا به سرطان و بیماری های گردش خون هستند.

خرمای پیارم و خرمای زاهدی را می توان یکی از باارزش‌ترین رقم های خرما جنوب دانست. این خرما وقتی تازه است زرد، وقتی خشک می‌شود هم طعم و هم رنگ کاراملی دارد و بافتی آب‌شده در دهان دارد.

خرمای جنوب از تولید تا مصرف

برای این که خرما جنوب با کیفیت عالی و بی نظیر تولید و به دست مصرف کننده برسد مراحل زیادی توسط باغدار انجام می شود.

برای بارور کردن درختان خرما و برداشت خرما جنوب، مردان یک بند به نام پَروَند (به طور طبیعی از الیاف به دست آمده از نخل تولید شده است که شبیه به یک کمربند است) دور کمر خود می پیچند و از درختان بزرگ بالا می روند.

خرما جنوب

مردان این دیار همه می دانند که چگونه از درختان بالا بروند، اما امروزه از تجهیزات ایمن با فناوری جدید استفاده می کنند تا کارها سریع تر پیش برود. پس از شروع برداشت، خشک کردن خرما بیش از دو یا سه روز در گرمای سوزان جنوب طول نمی کشد (دمای هوا در تابستان می تواند به بالای ۵۰ درجه فارنهایت برسد).

درختان خرما جنوب با سیستمی تقریباً قدیمی آبیاری می شوند. در اصطلاح فلج نامیده می شود، شبکه ای از کانال های آبی است که برای توزیع یکنواخت آب استفاده می شود. دقت داشته باشید که هر قسمت از درخت مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا شاخه ها را به هم می زنند تا سایبان ها و نرده ها را ایجاد کنند. همچنین از برگ ها برای تولید سبد، حصیر، گونی خرما استفاده می شود. فیبر نخل به طناب و ریسمان تبدیل می شود. تنه درختان کهنسال تبدیل به تیرهای سقفی، سوخت آتش و حتی مبلمان می شوند.
اما مهمترین قسمت درخت خرما، میوه آن است. میوه آن برای سلامت انسان ها بسیار مفید است و در تولید مواد غذایی نیز بسیار کاربرد دارد.

خلاصه باید گفت که خرما جنوب از همه نظر مزیت دارد و برای همین علاوه بر این که در کشور محبوبیت دارد طرفداران زیادی نیز در خارج از کشور دارد.

کدام مواد غذایی را می توان با خرمای جنوب درست کرد

بومیان این منطقه با کمک خرما جنوب انواع مختلف مواد غذایی مانند، کلوچه خرمایی، دسر خرمایی، نان خرمایی، حلوای خرمایی و نیز دیگر غذاهای خوشمزه را تولید می کنند. خرما ارده می توان یک دسر مقوی برای شما باشد، معمولا بومیان این منطقه دانه‌های کنجد را روی خرما ریخته و از آن استفاده می کنند.

خرما جنوب در غذاهای خوش طعم نیز استفاده می شود، در سالاد پاشیده می شود، با ماهی پخته می شود یا به سسی برای گوشت آرام پز تبدیل می شود. معمولا خرمای تازه را به صورت ساده یا با زیره پاشیده می خورند. از خشک شده جنوب نیز برای تهیه «عسل خرما» (به عربی دیب) استفاده می شود، شربتی که حاوی آب و هل نیز می باشد.

خرما برای فرهنگ مردمان جنوب کشور نیز بسیار مهم است، زیرا در موارد بسیاری در قرآن به آن اشاره شده است. مهم نیست که خرما جنوب چه زمانی و چگونه سرو شود، چیزی که واضح است آن است که طعم آن واقعاً لذیذ و دلچسب است.

قیمت خرما جنوب

مزایای خرما جنوب

خرما جنوب جزو خرماهایی است که به دلیل شیرینی طبیعی و خواص درمانی از آن استفاده می شود. آنها بزرگتر، تیره تر و از نظر طعم بهتر از سایر خرما هستند. خرمای جنوب منبع غلیظی از مواد مغذی سالم است. فقط ۲ عدد خرمای جنوب (۴۸ گرم حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۱۳۳
  • کربوهیدرات: ۳۶ گرم
  • فیبر: ۳.۲ گرم
  • پروتئین: ۰.۸ گرم
  • شکر: ۳۲ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کلسیم: ۲٪ از ارزش روزانه (DV)
  • آهن: ۲% از DV
  • پتاسیم: ۷ درصد DV
  • مس: ۱۹ درصد DV
  • منیزیم: ۶ درصد از DV

خرما جنوب مقدار قابل توجهی فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم، ویتامین های B، مس و منیزیم را ارائه می دهد.

خرمای جنوب در مقایسه با سایر گونه‌های رایج مانند دگلت، حاوی کلسیم قابل توجهی بیشتری است. یک مطالعه کوچک نشان داد که این میوه هسته دار دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است و نباید باعث افزایش زیاد قند خون شود.

اگر قصد خرید بهترین خرما جنوب را دارید توصیه می کنم به فروشگاه لیان مارکت مراجعه کنید تا با قیمت مناسب این میوه هسته دار را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *