نحوه درست کردن نان خرمایی

نحوه درست کردن نان خرمایی

نان خرمایی یکی از شیرینی های اصیل ایرانی است. به دلیل فراوانی خرما در ایران انواع مختلفی نان و شیرینی و خوراکی های لذیذ از آن درست می شود. اغلب این شیرینی ها و نان ها مختص مناطقی هستند که خرما در آن ها کشت می شوند. این میوه شیرین و خوشمزه با هر ماده غذایی دیگری که ترکیب شود طعم فوق العاده و بی نظیری به آن می بخشد.

نان خرمایی نیز همان گونه که از نامش پیداست جزء نان هایی است که ماده اصلی در ترکیب آن خرما می باشد. ترکیب همزمان خرما، دارچین و روغن محلی طعم شگفت انگیزی ایجاد می کند. افرادی که علاقه چندانی به میوه خرما ندارند با یک بار امتحان کردن این نان عاشق طعم و مزه لذیذ آن می شوند.

نان خرمایی چیست؟

نان خرمایی نوعی کلوچه، کیک و یا شیرینیِ است که درون آن با مواد مختلفی از جمله خرما پر شده است.

مواد اصلی تشکیل دهنده این نان روغن، کره، آرد گندم ، شکر و تخم مرغ است. مهم ترین بخش این نوع نان مغز آن است که طعمی بی نظیر به آن می بخشد.

نان خرمایی شیرینی خوش طعمی است که می توان از آن به عنوان میان وعده و حتی یک وعده کامل استفاده کرد. این نان دارای بافت نرمی بوده و به دلیل وجود کره و روغن در ترکیب آن از لطافت خاصی برخوردار است.

نان خرمایی چیست؟

فواید مصرف شیرینی خرمایی

مهم ترین مزیتی که برای مصرف نان خرمایی می توان اشاره کرد مصرف بی خطر آن در بیماران دیابتی است. زیرا در این کلوچه از هیچ نوع قند مصنوعی استفاده نمی شود. شیرینی این نان صد در صد از قند موجود در خرما تامین می شود. افرادی که دچار یبوست شده اند با خوردن این کلوچه درمان شده و دفع آسانی خواهند داشت.

مصرف نان خرمایی برای کودکان و نوجوانانی که تمایلی به خوردن خرما ندارند توصیه می شود. زیرا از این طریق تمام خواص خرما جذب بدن آن ها می شود.

آموزش پخت نان خرمایی

برای درست کردن نان خرمایی به مواد مورد نیاز است:

مواد لازم برای پخت نان خرمایی

آرد سفید: ۴۰۰ گرم.

شیر ولرم نصف لیوان.

شکر ۱ قاشق چای خوری.

پودر خمیر مایه: ۱ قاشق غذا خوری.

روغن جامد صاف شده یا روغن مایع: ۸۰ گرم.

تخم مرغ: ۲ عدد.

خرمای پوست گرفته شده و له شده: تقریبا ۳۰ تا ۴۰ عدد.

مغز گردوی خرد شده: ۵۰ تا ۷۰ گرم.

کره: ۱۰ تا ۲۰ گرم

پودر هل: نصف قاشق چایخوری.

زعفران آب کرده، یک عدد زرده تخم مرغ جهت رومالی نان ها.

طرز تهیه نان و شیرینی خرمایی

برای تهیه یک نان خرمایی اصیل ایرانی ابتدا باید شیر ولرم را با شکر درون ظرفی درب دار ریخت. سپس آن ها را کاملا مخلوط کرد تا دانه های شکر آب شوند. حال نوبت اضافه کردن خمیر مایه به ترکیب شیر و شکر است. بعد از اضافه کردن خمیر مایه باید درب ظرف را محکم بسته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در مکانی گرم قرار داده تا خمیر مایه به اصطلاح عمل بیاید.

فواید مصرف شیرینی خرمایی

مرحله اول

مرحله بعدی برای درست کردن نان خرمایی باید تخم مرغ ها را درون ظرف مناسبی شکسته سپس روغن مایع را به آنها اضافه کرد. سپس این ترکیب را باید خوب هم زد تا جایی که تخم مرغ ها از حالت لختی بیرون بیایند. سپس وانیل، پودر هل و شربت بار را به تخم مرغ ها و روغن اضافه می کنیم. در این حالت باید خمیر مایه عمل آمده را کم کم به ترکیب اضافه کرد.

مرحله دوم

مرحله بعدی برای پخت نان خرمایی اضافه کردن آرد است. آرد مورد نیاز را باید از قبل ۳ بار الک کرد. سپس آرد را کم کم و مرحله به ترکیب اضافه می کنیم. میزان آرد در پخت این نوع نان همیشه تقریبی است. آرد را تا جایی باید اضافه کرد که خمیر جمع شده و از چسبندگی بیفتد.

نکته: آردها از لحاظ بافت با هم متفاوت هستند. از این رو آب خور هر کدام نیز متفاوت است. بنابراین باید در مقدار آرد مصرفی دقت کرد تا خمیری یک دست و لطیف به دست بیاید.

مرحله سوم

قدم بعدی برای تهیه نان خرمایی ورز دادن خمیر است. این مرحله مهم ترین مرحله برای آماده کردن این نان است. زیرا ورز دادن تاثیر بالایی بر کیفیت خمیر خواهد گذاشت. بعد از ورز دادن و جمع شدن خمیر باید آن را درون ظرفی درب دار قرار داده و به مدت ۲ ساعت استراحت می دهیم. در این مدت حجم خمیر تقریبا ۲ برابر می شود.

تا زمانی که خمیر استراحت می کند باید خرما ها را برای وسط نان خرمایی ها آماده کرد. برای آماده کردن خرما ها باید هسته و پوست آن ها را جدا کرد. سپس با پشت چنگال خوب له می کنیم. در این مرحله باید گردوهای ریز شده، کره و دارچین را به آن ها اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

بعد از گذشت ۲ ساعت از استراحت خمیر آماده شده برای پخت نان خرمایی باید خمیر کاملا پف کرده باشد. حال خمیر ور آمده را اندکی ورز داده تا پف خمیر از بین برود. سپس خمیر آماده شده را به چونه هایی هم اندازه تقسیم می کنیم. در این مرحله باید چونه ها را باز کرده و داخل هر کدام را با کمی از مخلوط خرما پر می کنیم و به شکل دلخواه می پیچیم.

مرحله پنجم

سپس چونه های آماده و پر شده با خرما را درون سینی فر قرار داده و با پشت کارد طرح هایی را بر روی آن ها می زنیم.

چونه های نان خرمایی را به همان صورت که درون سینی فر قرار داده شده اند را باید با پارچه ای تمیز پوشاند. بعد از ۲۰ دقیقه پارچه را کنار زده و در صورت پر شدن برش ها ان ها را تکرار می کنیم و روی آن ها را رومال می کنیم.

نحوه درست کردن نان خرمایی

نکته: برای رومال نمودن نان ها باید ۱ عدد زرده تخم مرغ را با کمی زعفران و یک قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کنیم. سپس آن را با برس مخصوص بر روی نان ها بمالیم. همچنین در صورت دلخواه می توان از دانه های کنجد و سیاه دانه برای روی نان ها استفاده کرد.

آخرین مرحله از پخت نان خرمایی روشن کردن فر و گرم کردن آن به مدت ۱۵ دقیقه می باشد. برای این کار لازم است فر را بر روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرده و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهیم کاملا گرم شود. بعد از این که فر کاملا گرم شد نان ها را داخل فر قرار می دهیم. جهت پخت این نان ها به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز است.

نکته: برای طلایی شدن روی نان ها باید در پایان پخت چند دقیقه گریل را روشن کرده تا روی آن ها کاملا برشته طلایی شود.

سخن پایانی

مصرف خرما در هر شرایط و در هر سنی از سوی کارشناسان تغذیه توصیه شده است. حال اگر افرادی قادر به مصرف مستقیم این میوه خوشمزه نباشند، می توانند آن را به صورت شیرینی و کلوچه مصرف نمایند. مصرف خرما به شکل ترکیبی با مواد دیگر علاوه بر حفظ خواص آن خوردن را برای افراد آسان می کند. مصرف روزانه یک کلوچه خرمایی در برنامه غذایی می تواند مواد معدنی و ویتامین های ضروری بدن را تامین کند.
در صورتی که قصد خرید خرما و یا نان خرمایی را دارید حتما از فروشگاه لیان مارکت خرید نمایید. این فروشگاه از بهترین خرمای بوشهر جهت تولید مشتقات خرما استفاده کرده و مرغوب ترین انواع خرما را عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *