میوه جمبو: تاریخچه و خواص آن

کاربرد میوه جمبو

میوه جمبو: تاریخچه و خواص آن

 

چکیده: 

میوه جمبو از جمله درختان مناطق گرمسیری است که در شهر بندری بوشهر به وفور یافت می شود، این درخت 300 سال پیش توسط هندی ها به این منطقه وارد شد، میوه این گیاه به اندازه زیتون و به رنگ بنفش مایل به سیاه است که طعم شیرین و کمی ترش دارد که علاوه بر مصرف خوراکی خاصیت دارویی و درمانی زیادی نیز دارد، برای تهیه میوه تازه جمبو با لیان مارکت تماس بگیرید.

 

همه چیز درباره میوه جمبو

 

جمبو نام درختی همیشه سبز است که میوه گرد و کروی مانندی همچون زیتون به رنگ بنفش مایل به سیاه تولید می کند که استفاده های مختلفی از آن می کنند که سرشار از ویتامین های مختلفی است. جمبو از درختان مناطق گرمسیری است که در شهر بندری بوشهر به وفور یافت می شود و از جمله خوراکی معروف این شهر بندری به شمار می رود.

 

جهت خرید میوه جمبو اینجا کلیک کنید

 

 

شهر موسیقی، فرهنگ و هنر و گردشگری بوشهر

 

بوشهر یکی از شهرهای بندری ایران می باشد که در فصل های زمستان و بهار خوش آب و هوا است.

بندر بوشهر از زیباترین شهرهای ساحلی ایران به شمار می رود که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری، موسیقی دلنواز، تاریخچه طولانی و وجود سوغاتی های خوشمزه و مردمانی مهمان نواز سالانه میزبان گردشگران زیادی است که برای تفریح و استراحت این منطقه را انتخاب می کنند.

از لحاظ تاریخی بنای شهر بوشهر به دوره ساسانی و زمامداری اردشیر ساسانی بر می گردد که نشان دهنده اهمیت خلیج فارس برای ساسانیان بوده است. این شهر مهم سالها مورد توجه کشورهای استعمارگر روس و انگلیس به دلیل موقعیت سوق الجیشی بوده است طوریکه در سال 1303 والتر میل هولستر نمایی از شهر بوشهر را ارائه نمود که شکوه و جلال آن دوران را نشان می دهد. 18 اسفندماه به عنوان روز بوشهر نام گرفته است.

توجه داشته باشید که شهر بوشهر به صورت شبه جزیره است و به عنوان شهری زنده و پویا به دلیل داشتن موسیقی دلنواز که نواخته می شود شناخته می شود. از شهرهای خواهرخوانده این شهر بندری می توان به مرسین ترکیه و حیدرآباد هند اشاره نمود.

 

 

تاریخچه درخت جمبو در ایران

جمبو از درختان همیشه سبز به شمار می رود که بیشتر در مناطق ساحلی و گرمسیری رشد می کند بطوریکه شما در شهر بوشهر می توانید این درخت همیشه سبز را در فضای ساحلی، پارک، فضای سبز و حتی خیابان ها مشاهده کنید. نام این درخت زیبا که میوه خوشمزه ای هم دارد از نام هندی آن گرفته شده است.

تاریخچه کاشت این درخت در ایران که نخستین زادگاه آن بوشهر است به 300 سال پیش برمی گردد. یعنی درست زمانی که هندی ها و نیروهای انگلیسی وارد شهر بوشهر شدند، این درخت زیبا را در این منطقه کشت نمودند. زادگاه اصلی جمبو کشورهایی همچون سریلانکا، اندونزی، هند و بنگلادش است. میوه این گیاه طعم شیرین و کمی ترش دارد.

 

مشخصات گیاهی میوه جمبو

 

میوه جمبو یکی از میوه های خوشمزه بومی بوشهر به شمار می رود که طعم بی نظیری دارد و سرشار از ویتامین های مختلفی است که نام علمی آن Syzygium cumini است که در مناطق ساحلی بوشهر به وفور یافت می شود.

میوه این گیاه به صورت گرد و کروی کشیده همچون زیتون است که در ابتدای رشد به رنگ سبز است که به هنگام رسیدن به رنگ بنفش و سیاه تبدیل می شود که در سایز کوچک همچون دانه های انگور آویزان از درخت رشد می کند.

میوه این گیاه به صورت خوشه ای و منفرد بر روی شاخه و برگ گیاه ظاهر می شود که از باردهی مناسبی نیز برخوردار است و از جمله درختان مناطق گرمسیری است که نسبت به سرما حساس است.

به عنوان گیاهی زینتی و همیشه سبز نیز شناخته می شود. میوه جمبو همچون خرما دارای هسته بزرگی است.

گلدهی این گیاه در فصل بهار اتفاق می افتد و منظره زیبایی را پدید می آورد. میوه این گیاه آبدار و گوشتی است طوریکه 80 درصد میوه جمبو از آب تشکیل شده است. عمر اقتصادی بالای 100 سال دارد.

 

اگر چنانچه قصد خرید سوغاتی، صنایع دستی بوشهر و … را دارید با لیان مارکت تماس بگیرید.

خواص میوه جمبو

 

از مهمترین خواص میوه جمبو بوشهری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 سرشار از ویتامین های مختلفی است که به بهبود عملکرد طبیعی بدن کمک می کند.
 رنگدانه بنفش موجود در میوه این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد التهابی دارد.
 از جمله دلایل سرطان رادیکال های آزاد موجود در بدن است که میوه جمبو رادیکالهای آزاد را مهار می کند.
 از خواص میوه جمبو می توان به خاصیت ضد دیابتی آن اشاره نمود.
 در درمان التهابات مزمن و همچنین عفونت موثر است.
 در درمان سرفه موثر است.
 و …

کاربرد میوه جمبو

 

از قسمتهای مختلف این درخت همیشه سبز استفاده های مختلفی به قرار زیر می کنند:

1. از میوه این گیاه برای تازه خوری استفاده می کنند.
2. برای تهیه ژله از آن استفاده می کنند.
3. در تهیه شربت و سرکه کاربرد دارد.
4. برای تهیه نوشیدنی از آن استفاده می کنند.
5. بخش مختلف این گیاه خاصیت دارویی و درمانی دارد.
6. درخت جمبو چوب محکمی دارد به همین دلیل از چوب آن برای ساخت ابزار آلات کشاورزی استفاده می کنند که در صنایع چوبی نیز کاربرد دارد.
7. از پوست این درخت در چرم سازی استفاده می کنند.

میوه جمبو را با قیمت مناسب از لیان مارکت تهیه کنید.

 

طرز کاشت میوه جمبو

 

ازدیاد درخت جمبو از طریق بذر، قلمه چوب سخت و همچنین خواباندن صورت می گیرد.

سخن پایانی
جمبو از جمله درختان مناطق گرمسیری است که در مناطق مختلف شهر بندری بوشهر به وفور یافت می شود که به هنگام سفر به این شهر بندری می توانید آن را مشاهده و از میوه آن میل کنید. میوه این گیاه در سایز کوچک رشد می کند که طعم شیرین و گس دارد که برای تازه خوری، شربت، ژله، مربا و … مناسب است. درباره این درخت افسانه های مختلفی وجود دارد، در ادیان بودایی و هندی از جمبو به عنوان درختی مقدس یاد می کنند. برای خرید سوغاتی و همچنین خرید محصولات ارگانیک بوشهر با لیان مارکت تماس بگیرید ما در کنار شما هستیم، سفر به شهر فرهنگ و هنر، گردشگری و موسیقی ایران بدون خرید سوغاتی و خوردن میوه های خوشمزه و بومی آن به دل نمی نشیند.

 

 

One thought on “میوه جمبو: تاریخچه و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *