ویژگی های خرمای بوشهر و تنوع آن

تنوع و ویژگی های خرمای استان بوشهر

ویژگی های خرمای بوشهر و تنوع آن

ویژگی های خرمای بوشهر و تنوع آن

 

موقعیت جغرافیایی و عالی بوشهر باعث شده تا زمین مورد کشت این منطقه مستعد پرورش انواع خرمای بومی باشد که تنوع خرمایی گسترده ای دارد. دارای خواص بسیاری است که علاوه بر آن طعم دلچسبی نیز دارد که استفاده های مختلفی از آن می کنند. طبق تحقیقات صورت گرفته بوشهر در رتبه های نخست بیشترین تولید خرما در ایران قرار دارد که بسیاری از ارقام آن صادراتی است، پس از تفریح و گردش در شهر گردشگری بوشهر حال نوبت خرید سوغاتی به خصوص خرید خرمای بوشهری است که به راحتی می توانید از فروشگاه لیان مارکت خرید خود را انجام دهید، فروشگاه لیان انواع سوغاتی های بومی استان بوشهر را به همراه صنایع دستی و … عرضه می کند.

 

نخلستان خرمای بوشهر لیان مارکت

 

بوشهر از شهرهای گردشگری ایران به شمار می رود که به دلیل داشتن آب و هوای گرمسیری تنوع کشت خرمایی قابل ملاحظه ای دارد؛ طوریکه طبق تحقیقات صورت گرفته این استان در رده های نخستین تولید خرما در ایران قرار دارد که تنوع تولیدی آن بسیار بالاست.

شما عزیزان به هنگام سفر می توانید از لیان مارکت خرمای بومی بوشهری را خریداری و به عنوان سوغاتی به بستگان و آشنایان خود هدیه دهید.

المان خرما

بوشهر بهشت گرمسیری ایران با کشت انواع خرمای بومی و محلی

بوشهر از مناطق گرمسیری و قطب گردشگری ایران به شمار می رود به همین دلیل این شهر علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری فراوان مستعد کشت انواع خرما به دلیل داشتن آب و هوای گرمسیری است؛ در این شهر بندری تنوع کشت خرمایی زیادی دارد که طعم دلچسب و شیرینی را برای شما به ارمغان می آورد.

یکی از بخش های جذاب سفر پس از گشت و گذار و تفریح, خرید سوغاتی بومی است که سفر شما را لذت بخش می کند.

خرید خرما بومی و محلی یکی از آن مدل هایی است که می توانید از لیان مارکت تهیه کنید.

از خواص خرما می توان به خاصیت دارویی و درمانی آن اشاره نمود که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.
توجه داشته باشید که بوشهر از لحاظ تاریخی دارای پیشینه طولانی ای است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز با جاذبه های گردشگری فراوان دارد که دور تا دور آن را خلیج زندگی یعنی خلیج فارس احاطه کرده است که شما به هنگام سفر علاوه بر گردش و تفریح می توانید طعم خرمای بوشهری را بچشید و خاطره ای شیرین از سفر به شهر آبهای نیلگون خیلج فارس را در دفتر زندگی خود ثبت کنید.

تاریخچه کاشت درخت خرما در ایران

تاریخچه کاشت درخت خرما به گذشته های خیلی دور بر می گردد طوریکه از نخستین گونه های درختی برای استفاده بشر بوده است که انسان های نخستین از میوه آن برای گذران زندگی استفاده می کردند؛ تاریخچه کشت این گیاه به مناطق گرمسیری به خصوص خاورمیانه، آفریقا و بخش هایی از اروپا بر می گردد. در ایران نیز کشت درخت خرما به دوران باستان و زمان هخامنشیان بر می گردد که در ادبیات ساسانی از آن به عنوان درخت نخل یاد شده است.
در منابع معتبر چینی از ایران به عنوان سرزمین نخل ها یاد شده است.

نخلستان3

مشخصات گیاهی خرمای بوشهری

خرما از درختان مثمری به شمار می رود که میوه بیضی مانند و کشیده ای دارد که به صورت خوشه ای از شاخه گیاه آویزان می شود. میوه این گیاه بسیار گوشتی است که طعم شیرینی دارد که در قسمت داخلی آن هسته سفت و سختی قرار دارد که خوراکی نیست. واریته های مختلفی را شامل می شود که در مناطق گرمسیری رشد می کند.

استان بوشهر مهد پرورش خرما در ایران به شمار می رود که خرماهای بومی با کیفیت و شیرینی را تولید می کند که برای خرید خرما می توانید با ما تماس بگیرید.

خواص بسیاری دارد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. شاخه های طولی این گیاه در قسمت بالایی گیاه ظاهر می شوند طوریکه در تنه زیرین درخت هیچ شاخه ای رشد نمی کند. به عنوان گیاهی زیبا و زینتی نیز آن را کشت می کنند.

تنوع و ویژگی های خرمای بوشهر

خرمای بوشهری از تنوع زیادی برخوردار است که ما در این بخش صرفاً به ذکر نام آنها اکتفا می کنیم و در مقاله دیگری به توضیح کامل هر یک خواهیم پرداخت:

خرما کبکاب

خرمای کبکاب:

از ارقام تر طبقه بندی می شود و از مرغوبترین خرمای تولیدی بوشهر به شمار می رود که یکی از اقتصادی ترین گونه ها خرما است که به کشورهای مختلف صادر می شود.

قصب

زاهدی(قصب):

از ارقام خشک طبقه بندی می شود و از خرماهای صادراتی ایران به شمار می رود.

خارک حاج باقری

حاج باقری:

خرمای بومی استان بوشهر به شمار می رود و از محبوب ترین انواع خارک محسوب می شود.

خرمای خاصویی

خاصویی:

کوچک و ریز ترین مدل خرما که به خرمای آلویی نیز معروف است. قدرت ماندگاری و نگهداری بالایی دارد که ظاهری همچون بامیه دارد و از ارقام تر طبقه بندی می شود.

خرمای بریمی

بریمی:

خرمایی کم شیره و در دسته نیمه خشک طبقه بندی می شود. بافتی آلوچه ای دارد.

سروری:

طعم دلچسب و شیرینی دارد.

 

دیگر ارقام:

گنتار- استک سرخو- برهی- صمرون- سیسی- خشن خار- جمادی- مرسو- تی رس- شهابی- لش- خنیزی- سمیلی- خضروی- شیخ عالی- زامردو- جوزی- ردستی و …

خواص خرما

از خواص خرما می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•خرما خاصیت دارویی و درمانی بالایی دارد که با خریدش می توانید از خاصیت دارویی و درمانی آن برخوردار شوید.

•از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

•هسته خرما دارای خاصیت دارویی و درمانی است طوریکه از کوبیده و هسته آن برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند.

•در بهبود یبوست، مشکلات قلبی، اختلالات جنسی و کم خونی موثر است.

•سطح کلسترول را تنظیم و اختلالات روده ای را برطرف می کند.

•از خواص خرما می توان به تنظیم فشار خون اشاره نمود.

•در درمان اسهال و همچنین پیشگیری از انوع سرطان موثر است.

•از ریزش مو جلوگیری و بیمارهای پوستی را درمان می کند.

•سرشار از آنتی اکسیدان است.

•و …

 

 

قصب چای

کاربرد خرمای بوشهری

 

از خرما استفاده های مختلفی به قرار زیر می شود:

•برای تازه خوری مناسب است.

•هنگام نوشیدن چای می توانید از خرما به جای قند استفاده کنید.

•در مراسمات مختلف به خصوص در ایام سوگواری از خرما استفاده می کنند.

•از برگ و شاخه درخت خرما برای تهیه زیرانداز و … استفاده می کنند.

•در گذشته از آرد شده هسته خرما برای تهیه نان استفاده می کردند.

•از قسمهای مختلف این گیاه به خصوص هسته آن استفاده دارویی و درمانی می کنند.

•برای تهیه مربا نیز از آن استفاده می کنند.

•و …

طرز کاشت خرمای بوشهری

خرما از طریق بذر به راحتی تکثیر می شود که در کشت بذری ابتدا بذرها را به مدت 24 ساعت در آب ولرم بریزید و سپس آنها را در عمق مناسب بکارید که پس از گذشت مدتی جوانه می زند.

سخن پایانی

خرمای بوشهری ارقام مختلفی را شامل می شود طوریکه بسیاری از این ارقام بومی خاص منطقه بوشهر به شمار می روند و در این منطقه گرمسیری رشد می کنند. بوشهر از شهرهای گرمسیری ایران به شمار می رود که نقش ارزنده ای در تأمین خرمای ایران و جهان دارد چرا که بسیاری از ارقام آن صادر می شود و از این طریق برای کشور صرفه اقتصادی را به ارمغان می آورد.

برای خرید سوغاتی و صنایع دستی خاص بوشهر با لیان مارکت تماس بگیرید.

 


منابع تصاویر از اینستاگرام: hprsara*miss.anna.90*yasal_81 *hosseinheidarpour*goldokhtare_jonoob

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *