گرد درخت خرما چیست و چگونه گرد نخل را استخراج و از آن نگهداری می کنند؟

گرد درخت خرما چیست و چگونه گرد نخل را استخراج و از آن نگهداری می کنند؟

گرد لقاح و آنچه که باید درباره آن بدانید

گرد نخل نقش بسیار مهمی در فرایند لقاح بازی می کند. در مطالعه حاضر، مروری کلی بر ویژگی‌های اصلی، مصرف و تولید گرد درخت خرما و همچنین شرح روش‌های استخراج و نگهداری آن ارائه شده است.

باید بدانید نخل خرما دارای ۱۴ گونه عمدتاً زینتی یا وحشی است که تنها نوع Phoenix dactylifera برای میوه آن کشت می شود. این نوع نخل یک گونه دو پایه است که دارای گل های تک جنسیتی به رنگ بنفش است. گل‌های آن که به آن راسم نیز می‌گویند، در میان بغل برگ‌ها در کنار تنه نخل، در داخل غلاف های بزرگی به نام اسپات رشد می‌کنند که با بالغ شدن باز می‌شود.

گرد نخل مزیت های بسیار خوبی دارد که مهمترین آن، افزایش قوای جنسی و کمک به ناباروری است. البته برای این که بیشتر با این موضوع آشنا شوید ما تصمیم گرفته ایم به صورت کامل این موضوع را بررسی کنیم.

گرد درخت خرما نامی است که به دانه های ریز غبار مانند موجود در بساک های گل اطلاق می شود که منبع و واحد انتقال گامت های نر هستند. در واقع گرده افشانی نیز به این موضوع مربوط می شود و فرآیندی است که طی آن دانه های گرده از بساک ها (اندام گل نر) به کلاله (اندام گل ماده) منتقل می شوند، جایی که دانه گرده جوانه می زند و تخمک گل را بارور می کند و تولید دانه و میوه را ممکن می کند.

البته کشاورزان و باغداران با خواص گرد نخل آشنا هستند و از این ماده بسیار مفید استفاده می کنند تا به درمان ناباروری و افزایش قوای جنسی کمک کنند.

اجزای گل های خرما

گل های خرما نر معمولا دارای سه کاسبرگ، سه گلبرگ، شش برچه و معمولاً به رنگ سفید مومی هستند. در مقابل، گل های ماده معمولاً سبز مایل به زرد با سه کاسبرگ، سه گلبرگ، شش استامینود و سه برچه مجزا هستند که تنها یکی از آنها معمولاً به میوه بالغ تبدیل می شود.

گلهای نر و ماده هر دو که تعداد آنها به صدها می رسد، بر روی ساختارهای نازکی به نام راشیل یا رشته ها قرار دارند. راشیل ها نیز به نوبه خود بر روی دمگل های مسطح و باریک (که به آن راشیز نیز می گویند) که از محور برگ هایی که در طول فصل رشد قبلی رشد کرده اند، قرار دارند. به این دمگل ها ساقه های میوه ای یا ساقه های میوه درختان ماده گفته می شود.

تعداد گل هایی که روی هر نخل وجود دارد از هیچ تا بیش از ۲۵ گل متفاوت است که بستگی به سن و قدرت درخت دارد. معمولا گل های نخل های نر گرده تولید می کند، در حالی که گل نخل های ماده شامل برچه هایی است که در شرایط مناسب به میوه خرما تبدیل می شوند.

 گرد نخل

فرآیند استخراج گرد نخل

فرآیند استخراج گرد نخل زمانی شروع می شود که غلاف های نر (پوشش بیرونی گل) روی درخت شروع به رسیدن می کند. نشانه بلوغ زمانی است که غلاف های پوشاننده گل درخت خرما نر ترک می خورد یا زمانی که قسمت پایین غلاف ها در پایه خود خشک می شود.

برای جلوگیری از بیرون آمدن کامل گل از غلاف و از بین رفتن گرده در نتیجه، غلاف ها را از درخت خرما بریده و آن را به اتاقی با دمای کنترل شده (۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد) یا مکانی تعیین شده انتقال می دهند تا برای خشک شدن آنها اقدام کنند.

بعد از خشک شدن گل ها با یک ضربه آرام گرد نخل را جدا می کنند. البته با پیشرفت های صورت گرفته برای استخراج گرد درخت خرما از تجهیزات صنعتی و خودکار استفاده می کنند.

البته فرایند استخراج گرد نخل به این راحتی نیست و معمولا بعد از خشک شدن، غلاف از روی گل ها برداشته می شود و گل کاملاً در معرض دید قرار می گیرد. در این مرحله گل دارای رطوبت بالایی است و برای جلوگیری از آلودگی و کپک آن را کاملا با تجهیزات جدید خشک می کنند.

برای اینکه گرد درخت خرما زنده بماند و خواص خود را از دست ندهد، باید از تماس آن با خورشید اجتناب شود، بنابراین فرآیند خشک کردن باید در اتاقی با رطوبت کم (R.H ۴۰٪-۴۵٪) انجام شود. با کاهش رطوبت گل های آن شروع به باز شدن کرده و دانه های گرده را آزاد می کنند. پس از این، گرده آماده استخراج از گل درخت خرما است که روش های دستی و مکانیکی روش های رایج استخراج آن است.

– استخراج دستی

این روش سنتی است و شامل قرار دادن گل های خشک شده روی یک لایه کاغذ یا آویزان کردن آنها به مدت چند روز در بالای یک ظرف بزرگ یا کیسه کاغذی است. سپس گل ها گرده خود را روی لایه کاغذ یا داخل ظروف رها می کنند و از آنجا می توان آن را جمع آوری کرد. پس از اینکه گل بیشتر گرده خود را آزاد کرد، تکان داده می شود و به آرامی ضربه ای زده می شود تا گرده باقی مانده آزاد شود. در نهایت گرد نخل بدست آمده از صافی فیلتر می شود تا گرده خالص به دست آید و برای نگهداری آماده شود.

گرد لقاح-گرد نخل

– استخراج مکانیکی

دستگاه های استخراج مکانیکی گرده بسته به اینکه توسط کشاورز ساخته شده باشند یا به صورت صنعتی ساخته شده باشند، متفاوت هستند. به طور معمول این تجهیزات شامل یک بشکه چرخشی است که گل های بالغ در آن وارد می شود، سپس با کمک یک غربال برای فیلتر کردن گرده از مواد دیگر، یک فن مکنده و یک ظرف که گرده استخراج شده را دریافت می کند این کار انجام می شود.

این نوع دستگاه می تواند روزانه تا ۴۵۰ دسته گل را استخراج کند و تقریباً ۴۰ درصد گرد نخل بیشتری نسبت به روش دستی تولید کند. گزارش شده است که استفاده از این روش استخراج آسیبی به دوام یا طول عمر گرده نمی رساند.

کشاورزان و باغداران بسته به حجم تولید خود می توانند از هر دو روش برای استخراج گرد نخل استفاده کنند. اگر حجم تولید بالا باشد بهترین و مناسب ترین گزینه استفاده از دستگاه های مکانیکی است.

گرد لقاح، باروری طبیعی-گرد نخل

حفاظت و نگهداری از گرد نخل

به طور معمول، گل آذین نر در ماه های اسفند و اردیبهشت گرده تولید می کند، در حالی که گل آذین ماده بین ماه های اردیبهشت و خرداد پذیرای گرده افشانی است. گاهی به دلیل شرایط آب و هوایی، گل آذین نر ظاهر و باز شدن خود را به تاخیر می اندازد و از گلدهی گل آذین ماده عقب می ماند.

این یک خطر بزرگ برای کشاورز است، به دلیل این واقعیت که گل آذین ماده به مدت ۳ تا ۱۲ روز پس از سبز شدن، بسته به رقم، پذیرای گرده است، هنگامی که فرآیند گرده افشانی فراتر از آن دوره زمانی انجام شود، درصد برداشت گرد نخل بسیار پایین خواهد بود.

توجه داشته باشید گرد نخل تازه ذخیره شده در شرایط خشک می تواند در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد به مدت چهار هفته یا بیشتر خواص خود را حفظ کند البته با فرایندهای جدید مدت ذخیره سازی گرد درخت خرما بسیار افزایش یافته است.

با این حال، اگر گرد نخل برای مدت طولانی تری نگهداری شود، باید در دمای پایین در بطری ها یا ظروف پلاستیکی در بسته نگهداری شود. چندین مطالعه روی نگهداری گرد درخت خرما انجام شده که نشان می دهد روش‌های مختلفی برای حفظ آن وجود دارد. برای مثال در دمای ۴ درجه یخچال و ۲۰- و ۸۰- درجه سانتی‌گراد فریزرها می توان یک ساله یا بیشتر گرد درخت خرما را نگهداری کرد.

راهنمای خرید از گرد نخل

همانطوری که گفته شد گرد نخل مزیت های بسیار زیادی دارد که مهمترین آن افزایش قوای جنسی است. شما می توانید به این مواد در اکثر شهرها به خصوص شهرهای جنوبی دسترسی داشته باشید و با قیمت مناسب آنها را خریداری کنید.

بهترین و آسان ترین راه برای خرید گرد درخت خرما، سفارش آنلاین است، شما از هر مکانی که در آن حضور دارید می توانید این محصول پر کاربرد و خاص را از مجموعه ما, فروشگاه سوغات و صنایع دستی لیان مارکت سفارش دهید. در حال حاضر فروشگاه های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند که می توانید خرید خود را از آنها با قیمت ارزان انجام دهید.

گرد درخت خرما-گرد نخل

البته باید از کیفیت محصول مطمئن باشید و از مراکز معتبر خرید خود را انجام دهید. گاهی برخی از فروشندگان به جای گرد نخل از دیگر گردهای ارزان قیمت استفاده می کنند و یا آنها را با گرده اصل قاطی می کنند تا سود زیادی کسب کنند، بنابراین باید محصول با کیفیت خریداری کنید تا از مزایای آن در کوتاه ترین زمان برخوردار شوید.

توجه داشته باشید بعد از خرید گرد درخت خرما باید به موقع از آن استفاده کنید و در صورت نگهداری باید در محیط مناسب از آن محافظت شود تا خواص درمانی خود را از دست ندهد. همانطوری که گفته شد بهترین مکان، یخچال و فریزر است، البته برای مدت کوتاه می توانید آن را در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد به مدت چهار هفته آن را نگهداری کنید.

ما در این مقاله به موضوع پرورش، استخراج و نحوه نگهداری از گرد نخل پرداختیم و سعی کردیم به صورت کامل تمامی اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم. در مقالات بعدی شما را بیشتر با خواص درمانی این مواد آشنا می کنیم.

منبع:

mdpi.com/2073-4395/11/3/504/htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *