آشنایی با منشأ گرد نخل و خواص آن

آشنایی با منشأ گرد نخل و خواص آن

منشأ نام گرد نخل

گرد نخل نشان دهنده دانه های گرده است که از سلول‌های زایشی گل‌های درخت نخل به دست می آید. منشأ این واژه بیشتر به زنبور عسل بر می گردد. گرد درخت خرما نشان دهنده دانه های گرده است که توسط زنبورها برای تغذیه لارو و ملکه جمع آوری شده است.

گرده مواد اولیه برای تهیه ژل رویال توسط زنبور عسل است. لازم به ذکر است که زنبورها غریزه ای دارند که فقط دانه های گرده مفید را جمع آوری می کنند و دانه هایی را که می توانند باعث ایجاد مزاحمت یا حساسیت در برخی افراد شوند را ترک کنند.

گرد درخت خرما نشان دهنده چیست؟

گرده خرما دانه های سفید رنگی است که می تواند زرد نیز باشد. همچنین می توانیم بگوییم که آنها یک پودر ریز هستند که به سرعت در معرض هوا تبخیر می شوند.

در تعریفی دیگر می توان گفت، این اولین میوه خرما است که نخل را قبل از تبدیل شدن به خرما گرده افشانی می کند. گرده خرما در پاکتی شبیه دو قایق که از بالای درخت آویزان است قرار دارد؛ که گرد نخل مدت‌هاست به دلیل فواید آن برای باروری طبیعی (لقاح) شناخته شده است، جایی که پزشکان بر عملکرد آن تکیه کرده‌اند.

گرد درخت خرما-گرد نخل

ترکیب شیمیایی گرد نخل

گرد نخل از حدود ۱۷ درصد نیشکر، ۲۲ درصد پروتئین، ۵۴ درصد کلسیم، ویتامین های گروه B و مواد معدنی مانند فسفر و آهن تشکیل شده است.

گرد لقاح حاوی هورمون ایزوترون است که تخمدان ها را فعال می کند. همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C و E، بتا کاروتن و فلاونوئیدها است.

خواص گرد نخل

دانه های گرده خرما به لطف ترکیب منحصر به فردی که دارند دارای چندین ویژگی مفید هستند. از خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود عملکرد مغز و حافظه
  • ترمیم بافت های بدن
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • میزان کلسترول بد را کاهش می دهد
  • همه عملکردهای جنسی را تقویت می کند
  • تأثیر مثبت بر سیستم عصبی
  • علائم پیری را به تاخیر می اندازد
  • سیستم گوارشی را تحریک می کند
  • درمان مسمومیت
  • جلوگیری از ایجاد تومورهای خوش خیم و بدخیم
  • درمان ناباروری
  • برای زنان باردار و کودکان می تواند مفید باشد

مهمترین اثراتی که گرد نخل بر روی بدن انسان دارد چیست؟

تحقیقات صورت گرفته در دنیا نشان می دهد اثر گرد نخل بر پارامترهای اسپرم و هورمون های جنسی مردها بیشتر است. این مواد وقتی به مقدار لازم و در غذا مصرف شود احتمالاً برای اکثر مردم بی خطر است؛ اما اطلاعات کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف مقدار بیشتر آن به شکل دارو بی خطر هست یا عوارض جانبی احتمالی دارد هنوز مشخص نیست.

البته در بسیاری از کشورها گرد نخل به شکل قرص برای مصرف بیماران نابارور و یا افرادی که قوای جنسی خوبی ندارند توسط پزشک تجویز می شود. مقدار مصرف آن در طب سنی معمولا حدود یک قاشق در روز است و در طب جدید به نوع قرص و میزان قدرت آن بستگی دارد.

گرد نخل

دوز مناسب گرد نخل به عوامل متعددی مانند سن مصرف کننده، سلامتی و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده مناسب دوز برای گرد درخت خرما وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً ایمن نیستند و دوز آن می تواند مهم باشد. حتماً دستورالعمل های مربوطه روی برچسب محصول را دنبال کنید و قبل از استفاده با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصان طب سنتی و یا متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

گرد درخت خرما یک ماده مغذی است

دقت کنید گرد درخت خرما یک ماده مغذی است که علاوه بر تقویت قوای جنسی و باروری افراد از زخم های دهان نیز جلوگیری می کند. ویتامین E همچنین به بدن شما کمک می کند تا با میکروب ها مبارزه کند و رگ های خونی شما را باز و پاک از لخته نگه می دارد.

ممکن است آن را ویتامین محلول در چربی نیز بنامند، به این معنی که برای حل شدن در بدن به چربی نیاز دارد.

اکثر افراد به دلیل عدم وجود ویتامین E کافی در بدن خود دچار مشکلات زیادی می شوند، این علت بیشتر به تغذیه نامناسب آنها باز می گردد. اگر سطوح ایمنی شما پایین است، احتمالاً مقدار جذب ویتامین یا چربی مورد نیاز بدن شما پایین است. البته گاهی این مشکل به دلیل بیماری هایی مانند کرون یا فیبروز کیستیک و یا مشکلات ژنتیکی است.

اگر شرایط بدن شما طوری است که سطح ویتامین E آن پایین است، پزشک شما ابتدا کمک می کند تا با مصرف داروهای مناسب این نوع بیماری در شما درمان شود. با گذشت زمان، اگر میزان ویتامین E شما به سطح نرمال نرسید، ممکن است بیماری در شما افزایش پیدا کند، همچنین ممکن است برخی از حرکات بدن شما نیز دچار مشکل شود. در این صورت اکثر پزشکان طب سنتی برای درمان آن از داروهای گیاهی مانند گرد نخل استفاده می کنند.

سطح ویتامین E گرد نخل بیشتر است، بنابراین مصرف آن می تواند برای افرادی که با این مشکل روبرو هستند مناسب باشد.

باروری طبیعی-گرد نخل

آشنایی با اثرات خوراکی گرد نخل

آیا تا به حال احساس کرده اید که پس از خوردن انواع خاصی از میوه ها و سبزیجات، دهان شما دچار خارش شود؟ گوش هایتان چطور؟

اگر مبتلا به آلرژی هستید و واکنش آلرژیک به برخی میوه ها، آجیل و سبزیجات دارید، احتمالاً حق با شماست. شما فقط ممکن است سندرم آلرژی دهانی داشته باشید.

دلیل اینکه شما نسبت به این غذاها واکنش نشان می دهید این است که پروتئین های غذایی در میوه ها، آجیل ها وجود دارد؛ و سبزیجاتی که شباهت زیادی به سبزی های موجود در گرده درختان و علف های هرز دارند.

در نتیجه، سیستم ایمنی پروتئین ها را به عنوان یک آلرژن می شناسد و باعث آزاد شدن هیستامین می شود.

علاوه بر موارد گفته شده، مردمان مناطق جنوب کشور ما برای سرفه و مشکلات تنفسی خود از آب خرما استفاده می کنند. گرده درخت خرما می تواند موکوزیت دهان (زخم‌های داخل دهان) و انواع التهاب دهان (تورم) را کاهش دهد.

همچنین در شرایط مختلف به خصوص در زمانی که مردان مانع از باردار شدن زنان می شوند (در یک سال اول و پس از تلاش برای باردار شدن) می توان از گرد نخل استفاده کرد.

گرد نخل باعث کاهش بروز درد دهان و زخم‌های دهانی می‌شود. اگر نیاز به اصلاح رژیم غذایی دارید این مواد می تواند برای برای شما مناسب باشد.

مخلوط پیچیده ای از ترکیبات فعال زیستی موجود در گرد نخل می تواند رادیکال های آزاد اکسیداتیو را مسدود کند و از آسیب DNA جلوگیری کند و همچنین واکنش های التهابی مانند مخاط دهان را خنثی کند.

در صورت مصرف خوراکی گرد نخل باید با یک پزشک مشورت کنید یا از افرادی که قبل از آن استفاده کرده اند کمک بگیرید.

گرده خرما را اگر با دوزهای حدود ۲ تا ۴ گرم در روز و به مدت ۶ تا ۸ هفته استفاده شود، هیچ خطری شما را تهدید نمی کند؛ البته استفاده در دزهای بالاتر می تواند مشکلاتی را برای انسان به وجود بیاورد، بنابراین حتما با یک پزشک مشورت کنید.

آشنایی با اثرات گرد نخل بر ناهنجاری هورمون های جنسی

مطالعه نشان می دهد که پرکاری یا کم کاری تیروئید باعث ناهنجاری هایی در سطح هورمون های جنسی، کیفیت اسپرم، فعالیت آنزیم های نشانگر بیضه و در نهایت اختلال عملکرد بیضه می شود که با مصرف مکمل عصاره گرد نخل تا حد زیادی بهبود می یابد.

همچنین، تحقیقات نشان می دهد که اثر درمانی گرد درخت خرما ممکن است از آپوپتوز، آسیب DNA یا استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.

به دلیل وجود ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی در گرد درخت خرما می توان گفت، این مواد باعث کاهش تیروئید و پراکسیداز تیروئید در بدن می شود.

گرد درخت خرما

از سوی دیگر، گرد نخل روی فعالیت‌های AST و ALT که معمولاً با کاهش یکپارچگی غشای اسپرم و فرکانس اسپرم‌های آکروزوم دست‌نخورده باقیمانده، تاثیر می گذارد. بر این اساس، داده های ما نشان می دهد که عصاره گرد درخت خرما از اسپرم محافظت می کند و توانایی بیضه را برای مقابله با استرس بهبود می بخشد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف گرد نخل از طریق دهان باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان نابارور می شود.

آیا گرد خرما جزو گیاهان دارویی به شمار می رود؟

گرد نخل را نیز می توان به عنوان داروی گیاهی مورد استفاده قرار دارد، این مواد به صورت طبیعی در درخت خرما رشد می کنند و فاقد مواد شیمیایی هستند.

گیاهان دارویی به عنوان منبع پرکار متابولیت های ثانویه شناخته می شوند که عملکرد مهمی را هم در داخل بدن و هم در شرایط آزمایشگاهی در طول فولیکولوژنز و استروئید زایی تخمدان در بسیاری از گونه های جانوری دارند.

برخی از متابولیت‌های ثانویه می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اکسیدان به طور کلی از طریق توانایی خود در از بین بردن گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) یا تنظیم تولید هورمونی تخمدان عمل کنند. به طور کلی، این خواص مسئول عملکردهای دارویی برای درمان اختلال ناباروری زنان است.

برخی از گیاهان دارویی مانند گرد نخل از مواد فعال بیولوژیکی تشکیل شده اند که برای درمان اختلالات تولید مثل استفاده می شود. با این حال تا همین اواخر، اطلاعات کمی در مورد تأثیر گیاهان و یا متابولیت های ثانویه آنها بر فولیکولوژنز و استروئید زایی در شرایط آزمایشگاهی وجود داشت.

با توسعه فناوری، کاربرد گرد نخل برای کمک به باروری (ART) افزایش یافته است. بررسی ها صورت گرفته روی گرد درخت خرما نشان می دهد، این مواد در درمان اختلالات زنان مرتبط با ناباروری می تواند مفید باشد.

1. https://www.alwosta.tn/en/blog/98_palm-pollen-properties-and-proven-health-benefits.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *