خرما خارک چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

خرما خارک چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

خرما خارک چیست؟

خرمای نارس را خرما خارک می نامند، خرمایی که انواع متفاوت و رنگ های مختلف دارد. خارک را نمی توان یک گونه خاص از خرما دانست بلکه همه انواع خرما ها را در مرحله اول رشد شامل می شود، خرماهایی که بافت سفت دارند و در واقع هنوز کال و نارس هستند.

رنگ خرما خارک زرد مایل به نارنجی است و طعم کاملا ترد و شیرین دارد. طعم شیرین آن بیشتر به دلیل وجود قند های طبیعی است. این گونه از خرماها در مقایسه با خرمای رطب قند پایین و کالری کمتری دارند.

اگر خارک در تابستان سوزان جنوب و به اصطلاح موقع خرماپزان بیش از حد روی نخل باقی بماند رنگ خود را تغییر داده و به قهوه‌ای تبدیل می شود که به آن رطب می‌گویند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱، محققان فرآیند رسیدن میوه خرما را به ۱۶ مرحله طبقه‌بندی کردند، اگرچه اکثر باغداران و تولید کنندگان مراحل رسیدن خرما را به ۳ بخش کلی تقسیم می کنند که عبارتند از:

1. کیمری

2. خلال یا خارک

3. رطب

این مراحل با تغییر رنگ خرما از سبز مایل به زرد به قهوه ای تیره همراه است، تغییرات در هر مرحله بسیار قابل مشاهده است.

چیزی که فرایند رسیدن میوه خرما را مشخص می کند، نرم شدن میوه است که به دلیل فعالیت آنزیم ها، از جمله آنزیم کلیدی به نام پلی گالاکتروناز که به تجزیه پکتین در دیواره سلولی کمک می کند، ایجاد می شود.

زمان مصرف خرما؟

خرما معمولاً در اواخر مرحله خارک خورده می شود که در آن زمان رطوبت آنها ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد یا در مرحله رطب که رطوبت آنها بیشتر ۳۰ تا ۳۵ درصد است مصرف می شود.

مصرف خرما در مراحل اولیه کیمری بسیار کمتر است، زمانی که حدود ۵۰ درصد آن آب است و بافتی ترد دارد و پلی گالاکتوروناز و سایر آنزیم های رسیده هنوز به طور جدی برای تجزیه دیواره های سلولی شروع به کار نکرده اند.

خرمای خشک نسبتا رایج است اما آیا تا به حال خرمای نارس یا همان خرما خارک را خورده اید؟ طعم متفاوتی دارند و نسبت به خرمای خشک کالری کمتری دارند. متخصصان تغذیه می گویند، این میوه های کوچک به عنوان تقویت کننده باروری شناخته می شوند و ارزش بیشتری برای سلامتی انسان ها دارند.

مردم دنیا بر اساس ذائقه و علاقه خود ترجیح می دهند نوع خاصی از خرما را مصرف کنند. عرب ها معمولاً خرما خارک را ترجیح می دهند و معتقدند که برای درمان بیماری های متعدد بسیار موثر است.

قیمت خرما خارک

فواید مصرف خرمای خارک؟

به طور کلی، خرما خارک بسته به میزان رسیدن یا کال بودن آن شیرینی متفاوتی را ارائه می دهد. آن‌ها کوچک‌تر و کروی‌تر از سایر گونه‌ها هستند و اغلب وقتی در مرحله زرد و نارس فروخته می‌شوند، همچنان به خوشه نخل خرما متصل هستند.

خرمای زرد نارس دارای روکش مات طلایی و بافتی ترد و شیرین مانند بسیاری از میوه های موجود در بازار است. اگر در دمای اتاق بماند، در نهایت با رسیدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و نرم و جویدنی می‌شود.

خرما خارک به شیرینی رطب نیست اما به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان دارای ارزش های درمانی و مغذی مختلفی است. خرما در رفع تشنگی و کنترل اسهال بسیار مؤثر است. مصرف خارک تأثیر مثبتی بر تولید گلبول های قرمز دارد و برای افراد ضعیف نیز مفید است.

خارک همچنین ضد سرطان و برای تسکین کمردرد مفید است و قدرت شنوایی و بینایی را تقویت می کند.

همچنین از این خرما برای موارد زیر استفاده می شود:

  • رفع تورم پلک چشم
  • پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  •  سرطان معده
  • و غیره

یکی از فواید مهم خرما خارک، ملین بودن آن است. اگر ۶ یا ۷ عدد خرما را یک شب در آب خیس کنید و صبح آن را بخورید برای رفع یبوست موثر است. بیایید به صورت کامل فواید خرمای خارک را بررسی کنیم.

مهمترین مزیت خرمای خارک

خرما خارک نیز مانند خرمای رسیده فواید بسیاری برای سلامتی دارد. طعم خرمای خارک با طعم خرمای رسیده متفاوت است. خرمای خارک قدرت باروری و ایمنی را افزایش می دهد. علاوه بر این، وزن را تحت کنترل نگه می دارد. حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای تمیز کردن دستگاه گوارش مفید است.

خرید خرما خارک

1. یبوست را برطرف می کند

خرما خارک فیبر محلول و نامحلول است. زمانی که به طور منظم مصرف شوند، یبوست، نفخ و احساس سوزش را برطرف می کنند.

2. غنی شده با مواد معدنی

مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم در خرما خارک یافت می شود. این عناصر برای سلامتی شما ضروری هستند. خرمای خارک برای افراد مسن که از گرفتگی عضلات رنج می برند بسیار مفید است.

۳. موهای قوی تر و درخشش شگفت انگیز صورت

خرمای خارک سرشار از ویتامین است. این محصول حاوی ویتامین B6 بوده و برای موهای شما مفید است. مصرف منظم آن از ریزش مو و از دست دادن درخشندگی پوست جلوگیری می کند.

۴. کاهش وزن

خرما خارک فقط مقدار بسیار کمی کالری دارد و از این رو برای کاهش وزن بسیار مفید است. تعجب آور است که بدانید خرمای خارک حاوی ۱۴۲ کالری در ۸۰ گرم است. این مواد یک انتخاب عالی برای صبحانه است. بیماران دیابتی نیز به جای خرمای رسیده می توانند از آن سود ببرند.

۵. انرژی را افزایش می دهد

در نتیجه شاخص گلیسمی پایین آن، بلافاصله انرژی دریافت می کنید و پس از خوردن آن، خلق و خوی شما مثبت می ماند.

۶. افزایش وزن

اگر لاغر هستید پس باید خرما خام را به هر قیمتی مصرف کنید. سرشار از پروتئین است که به عضله سازی و حفظ قدرت کمک می کند.

۷. موثر در کم خونی

افرادی که از کم خونی رنج می برند فاقد گلبول های قرمز و آهن کافی هستند. فرد مبتلا به کم خونی در بدن خود فاقد خون است. خرما منبع غنی آهن است. این باعث می شود در چنین شرایطی گزینه ای عالی برای درمان کم خونی باشد. مصرف مداوم خرمای خارک می تواند کمبود آهن را در بدن کاهش دهد.

مشخصات خرما خارک

۸. تقویت باروری

خرما خارک آنتی اکسیدان زیادی دارد و برای سلامت باروری مفید است. هورمون های شاد، عناصر حیاتی قوی و محیطی امن برای تخمک و اسپرم همگی توسط آن ها پشتیبانی می شوند. تعدادی از مطالعات تایید کرده اند که عصاره گرده خرما (DPP) حاوی اجزای ریز مانند استرون و استرول است که برای باروری مردان مفید هستند. نشان داده شد که این عناصر باعث افزایش تعداد اسپرم نیز می شوند.

۹. سیستم عصبی ما را سالم نگه می دارد

خرما خارک تمام ویتامین های مورد نیاز سیستم عصبی است. حفظ یک سیستم عصبی سالم به این ویتامین ها نیاز دارد. همچنین حاوی پتاسیم است که مغز را قوی و هوشیار نگه می دارد.

۱۰. از حمله قلبی محافظت کنید

مجله آمریکایی تغذیه بالینی گزارش می دهد که اگر فردی هر روز ۱۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف کند، شانس ابتلا به حمله قلبی تا ۹ درصد کاهش می یابد.

خرید خرما خارک

فروش خرما خارک فصل مشخصی دارد و فقط در زمان هایی خاصی می توانید به آن دسترسی داشته باشید؛ زیرا به مرور زمان رنگ آن تغییر کرده و تبدیل به خرمای رسیده می شود. اکثر میوه فروشی ها در جنوب کشور خرمای خارک را به فروش می رسانند.

اگر علاقه مند هستید تا خرما خارک درجه یک با قیمت ارزان خریداری کنید، توصیه می کنیم به فروشگاه لیان مارکت مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *