عسل طبیعی چند درصد قند دارد و هر کدام از آنها چه ویژگی هایی دارند؟

عسل طبیعی چند درصد قند دارد و هر کدام از آنها چه ویژگی هایی دارند؟

مهمترین عسل طبیعی چند درصد قند دارد؟

عسل طبیعی چند درصد قند دارد؟ مشخص است که عسل عمدتاً از قند تشکیل شده است. قندهای داخل آن به نسبت های مشخصی تقسیم می شوند که بیشترین آن به سه قند اصلی یعنی فروکتوز، گلوکز و ساکارز مربوط می شود.

عسل طبیعی یک محلول کربوهیدرات غلیظ حاوی ترکیبی از قندهای ساده و پیچیده است. قندهای موجود مزیت های زیادی دارند که عبارتند از:

۱. فروکتوز

فروکتوز قندی است که در بدن به راحتی به گلوکز تبدیل می شود. این نوع قند معمولا در بیشتر میوه ها یافت می شود. اگر مقدار فروکتوز بیشتر از نیاز بدن باشد می تواند به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

۲. گلوکز

گلوکز بیشترین نقش را برای سلول ها دارد به خصوص سلول های مغز. در واقع انرژی مورد نیاز برای سلول ها را فراهم می کند. با تغذیه مناسب بدن می تواند گلوکز مورد نیاز خود را ایجاد کند، اما برای تولید گلوکز بدن انرژی زیادی مصرف می کند.

البته برای رشد سلول های مغز خود بهتر است از یک منبع مناسب مانند عسل مقدار گلوکز مورد نیاز خود را تامین کنید.

۳. ساکارز

همان چیزی است که ما معمولاً به عنوان شکر سفید می شناسیم و پس از فرآوری زیاد از نیشکر یا چغندر قند استخراج می شود. ساکارز یک دی ساکارید است که از به هم پیوستن فروکتوز و گلوکز به وجود می آید.

عسل طبیعی بسیار شیرین است، شیرینی آن دو برابر شکر معمولی است، اما به دلیل فروکتوزی است که به آن “لوولوز “می گویند. در واقع عسل حاوی ۱۴ درصد قند فروکتوز، ۲ درصد ساکارز، ۳۴ درصد گلوکز، ۱.۷ درصد دکسترین و ۰.۵ درصد پروتئین است. مقدار قند عسل می تواند در گونه های مختلف کمی متفاوت باشد.

عسل طبیعی

آیا تنوع گونه های عسل روی مقدار قند آنها تاثیر می گذارد؟

عسل طبیعی چند درصد قند دارد؟ تنوع گونه های عسل این سوال را برای مصرف کنندگان به خصوص بیماران دیابتی ایجاد می کند: چه گونه هایی از عسل برای مصرف ایمن مناسب هستنند؟ مقدار قند کدام گونه از عسل نسبت به بقیه کمتر است؟

هر نوع عسل دارای ترکیب خاصی است که به کیفیت شهد و تنوع منابع گل، روش‌های زنبورداری و تغذیه مصنوعی با محلول‌های قندی زنبور عسل علاوه بر برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

منابع ساده قند و کربوهیدرات هستند. در واقع هر قاشق غذاخوری از عسل طبیعی حاوی ۱۷ گرم قند است. در صورت مصرف عسل به این موضوع توجه کنید که، فروکتوز و گلوکز بلافاصله وارد جریان خون می شوند و باعث افزایش قند خون می شوند.

در طبیعت سه شکل قند وجود دارد: قندهای ساده، دی ساکاریدها و قندهای افزوده. قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساده ترین انواع قندها هستند و نمی توان آنها را به عناصر کوچکتر تجزیه کرد.

قندهای ساده را می توان بر اساس درجه شیرینی آنها طبقه بندی کرد، یعنی:

1. قند میوه (فروکتوز): شیرینی آن ۱۲۰ درصد است که در میوه ها و عسل طبیعی یافت می شود.

2. دکستروز (گلوکز): شیرینی آن ۷۵ درصد است در میوه ها، عسل و خون یافت می شود.

3. قند شیر (گالاکتوز): شیرینی آن ۶۰ درصد در شیر یافت می شود.

در آزمایشات صورت گرفته روی عسل قند هایی مانند (فروکتوز، گلوکز، ساکارز، مالتوز، تورانوز و ایزومالتوز) با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و خواص فیزیکو شیمیایی شناسایی شدن.

یکی از فواید خوردن عسل طبیعی این است که می تواند سطح انسولین را افزایش داده و به کنترل قند خون کمک کند. همچنین می تواند جایگزین شیرین کننده های صنعتی باشد.

فواید عسل

تفاوت عسل و شکر از نظر ترکیب قند

عسل طبیعی چند درصد قند دارد؟ همانطوری که گفته شد به منبع شهد، نوع عسل و پوشش گیاهی منطقه بستگی دارد. بسیاری از مردم قند شکر را با قند عسل برابر می دانند که اینگونه نیست.

قند عسل و شکر از نظر ترکیب، کالری و شاخص گلیسمی با یکدیگر تفاوت دارد. عسل و شکر از مخلوطی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده اند. در شکر، گلوکز و فروکتوز به یکدیگر متصل می شوند و ساکارز را تشکیل می دهند که از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید و بیشتر به عنوان قند سفره شناخته می شود.

در عسل طبیعی، فروکتوز و گلوکز مستقل از یکدیگر هستند، علاوه بر این، حدود ۲۵ نوع الیگوساکارید، قندهای حاوی ۳ تا ۱۰ مونوساکارید در ترکیب عسل کشف شد. قند موجود در عسل طبیعی اگر به درستی مصرف شود برای انسان ها و نیز افراد دیابتی مضر نیست.

تفاوت عسل طبیعی با دیگر شیرین کننده به دلیل آنزیم هایی است که زنبورها به شهد اضافه می کنند که ساکارز را به دو قند ساده جدا می کند. فروکتوز و گلوکز، این قندها به طور مستقیم توسط بدن ما جذب می شوند و هضم آنها آسان تر است.

تجزیه و تحلیل قندهای عسل

تجزیه و تحلیل قندها در حوزه علوم غذایی، تغذیه و صنایع غذایی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ترکیب قند عسل مسئول بسیاری از خواص غذایی، فیزیکوشیمیایی و حسی عسل مانند ارزش انرژی، تبلور، ویسکوزیته، رطوبت سنجی، رطوبت، قابلیت امتزاج پذیری، پخش پذیری، شیرینی، طعم و رنگ است.

خواص فیزیکی عسل عمدتاً از رطوبت و فعالیت آب (aw)، pH و اسیدیته، خاکستر و مواد معدنی، هدایت الکتریکی و رنگ ایجاد می‌شود.

عسل طبیعی از انواع مختلفی از قندها تشکیل شده است که فروکتوز و گلوکز سهم اصلی آنهاست. میزان ساکارز در عسل به میزان رسیده بودن بستگی دارد. محتوای بالای ساکارز نشانه ای برای برداشت زودهنگام عسل است، یعنی محصولی که در آن ساکارز به طور کامل به گلوکز و فروکتوز با اثر اینورتاز تبدیل نشده است.

به طور کلی، محتوای ساکارز عسل نباید بیش از ۵٪ برای نمونه های قابل اعتماد عسل باشد. ساکارز یک قند ضروری برای تشخیص و غربالگری کیفیت عسل است.

خرید عسل

شاخص گلیسمی سیستمی برای طبقه بندی غذاهای حاوی کربوهیدرات است و نشان می دهد که هر نوع غذا با چه سرعتی بر سطح قند خون هنگام مصرف اثر می گذارد.

کربوهیدرات‌های با نمایه گلیسمی پایین تنها امکان افزایش اندکی در سطح گلوکز خون را فراهم می‌کنند، در حالی که کربوهیدرات‌های با شاخص گلیسمی بالا منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می‌شوند.

میانگین شاخص گلیسمی عسل ۵۵ است، در مقابل، میانگین شاخص گلیسمی شکر ۶۸ است.یعنی عسل شاخص گلیسمی کمتری نسبت به قند دارد.

برای مبارزه با بیماری های مختلف از جمله کنترل قند خون، شما به عسل کاملا ارگانیک نیاز دارید. برای خرید عسل ارگانیک و سایر سوغات بوشهر پیشنهاد می کنیم به فروشگاه لیان مارکت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *