عسل طبیعی چگونه تولید می شود (مراحل تولید و عوامل تاثیر گذار بر آن)؟

عسل طبیعی چگونه تولید می شود (مراحل تولید و عوامل تاثیر گذار بر آن)؟

عسل طبیعی چگونه تولید می شود (مراحل تولید عسل)؟

عسل طبیعی چگونه تولید می شود، عسل مایعی طلایی رنگ و چسبناک که توسط زنبورهایی که در کندو کار می کنند از شهد گل های گیاهان مختلف تولید می شود. این چیزی است که همه ما در مورد عسل می دانیم، اما در این مقاله جزئیات این فرآیند را برجسته می کنیم.

عسل بزاق زنبور عسل است، ماده ای شیرین که زنبورها از معده خود از شهد گل ها استخراج می کنند، غذای مهمی است که حاوی قندها، عمدتا مونو، مخمرها، اسیدهای آمینه، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. مراحل زیر برای تولید عسل طبیعی است:

۱. جمع آوری شهد گل

زنبورها در فصول گرم سال برای مصرف مجدد خود در ماه ها و فصول سرد عسل تولید می کنند. زنبورها شهد گل را از طریق زبان لوله مانند خود که دراز است جمع آوری می کنند. سپس شهد را در معده دوم خود که به نام چینه دان یا کیسه عسلی است ذخیره می کنند.

در محل ذخیره شهد با آنزیم ها و آب میوه های موجود در آن مخلوط می شود که ترکیب شیمیایی و اسیدیته آن را تغییر می دهد تا آن را برای نگهداری طولانی مدت آماده کند.

توجه: زنبورها دو معده دارند که توسط یک دریچه به یکدیگر متصل است. وظیفه معده اول ذخیره شهد و وظیفه معده دوم هضم غذا است.

محتوای شهد حدود ۷۰ درصد از آب تشکیل شده است، در حالی که درصد آب موجود در عسل خالص و طبیعی کمتر از ۲۰ درصد است.

تولید شهد

۲. تجزیه و تحلیل شهد

شهدی که توسط زنبور جمع آوری شده است پس از بازگشت به کندو از معده به دهان زنبور دیگر از طریق ریفلاکس منتقل می شود و این عمل تا زمانی تکرار می شود که شهد نیمه هضم شده تبدیل به عسل شود.

با جابجایی مکرر شهد توسط زنبورها، ۷۰ درصد آب موجود در آن به کمتر از ۲۰ درصد کاهش می یابد و در نتیجه شهد به عسل تبدیل می شود.

البته در این مرحله عسل هنوز چسبنده است، بنابراین زنبورها بالهای خود را به حرکت در می آورند تا فرآیند تبخیر را تسریع کنند. در مرحله پایانی عسل در فضاهای شش ضلعی ذخیره می شود و با موم مهر و موم می شود.

طعم و رنگ عسل تولید شده به نوع گل هایی بستگی دارد که زنبورها شهد خود را از آن جمع آوری می کنند. به عنوان مثال عسل استخراج شده از شکوفه پرتقال دارای عطر و طعم کمی پرتقالی است.

۳. توانایی زنبورها در تولید عسل

همه زنبورها عسل تولید نمی کنند از ۰۰۰/۲۰ گونه زنبور که به هفت خانواده تقسیم می شوند، تنها یک خانواده زنبور عسل تولید می کند و به آن Apidae می گویند. ساختار سلولی در همه زنبورهای عسل ساز مشترک است.

یک زنبور عسل در طول عمر خود تنها یک و نیم قاشق چایخوری عسل تولید می کند، اما با همکاری و کار گروهی با بقیه زنبورها مقدار قابل توجهی عسل طول در روز تولید می شود. زنبورهای کارگر می توانند بیش از ۹۱ کیلوگرم عسل در هر کندو در عرض چند روز تولید کنند.

اگر مطالب بالا را مطالعه کرده باشید می توانید متوجه شوید که عسل طبیعی چگونه تولید می شود و یک زنبور برای تهیه مقدار کمی از آن چقدر تلاش می کند.

مردم از چه زمانی شروع به استفاده از عسل کردند؟

وجود زنبورهای عسل در طبیعت بسیار قدیمی است، فسیل های زنبور عسلی که ما در دست داریم به حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش می رسد. در مورد استفاده انسان از عسل، شمارش آن تا حدودی دشوار است، با این حال، قدیمی‌ترین سابقه موجود در استفاده انسان از عسل در حکاکی‌هایی که به حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد بر روی دیوار غاری در اسپانیا یافت شده است.

سوابق موجود نشان می دهد که آغاز پرورش زنبور توسط انسان ها به ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. در نزدیکی قاهره در معبد خورشید، جایی که مصریان باستان از عسل به عنوان شیرین کننده استفاده می کردند.

همانطور که از آن در مومیایی کردن استفاده می کردند و آن را به عنوان هدیه ای گرانبها به خدایان خود تقدیم می کردند. عسل هدیه گرانبهایی برای خدایان یونان و رومیان بود و یونانیان نیز از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند.

فواید عسل

چه مدت طول می کشد تا زنبورها عسل تولید کنند؟

این سوال حتما هنگام تماشای دسته های زنبور عسل یا حداقل خوردن این غذای خوشمزه به ذهن شما خطور کرده است. یقیناً اگر بخواهیم تسلط و سازماندهی را در کار بیاموزیم، چیزی بهتر از زنبور عسل الگو نیست، زیرا یک قاشق کوچک عسل محصول کار قدرتمند و هماهنگ هزاران زنبور عسل است.

عسل در چند مرحله به دست ما می رسد که با وجود سادگی تئوری، دقت و هماهنگی زیادی بین زنبورهای کارگر می طلبد. اگر کندو جدید باشد، به طور متوسط ۳-۴ هفته طول می کشد تا زنبورها شروع به تولید عسل کنند.

در مورد کندوهای معمولی، با توجه به شرایط محیطی متفاوت است، ممکن است زنبورها در عرض دو روز عسل تولید کنند و ممکن است بیشتر از آن نیاز داشته باشند.

یک کندوی معمولی سالانه ۲۷-۳۶ کیلوگرم عسل تولید می کند. شایان ذکر است که زنبور کارگر در طول عمر خود به مدت شش هفته، یک و نیم قاشق چایخوری عسل (حدود ۵ گرم) تولید می کند.

حالا که دانستید عسل طبیعی چگونه تولید می شود بهتر است با عوامل اصلی موثر بر تولید عسل نیز آشنا باشید.

عوامل اصلی موثر بر تولید عسل

تولید عسل به عوامل متعددی وابسته است از مزارع و طبیعت گرفته تا نوع زنبورهای عسل؛ بنابراین هر گونه نقص در یکی از این عوامل ممکن است بر کیفیت عسل تولید شده تأثیر بگذارد. در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

۱. سلامت کندو

میزان عسل تولیدی متناسب با سلامت کندو است، در صورتی که کندو و صاحب آن در سلامت کامل باشند، مطمئناً برداشت عسل فراوان و در زمان مناسب خواهد بود؛ بنابراین، نظارت مداوم بر شرایط کندو و حفظ یکپارچگی آن با اجتناب از مواردی که ممکن است به آن آسیب برساند، مانند آفت‌کش‌ها، به ویژه هنگام آماده‌سازی برای فصل جدید، مهم است.

عسل طبیعی چگونه تولید می شود

۲. در دسترس بودن گیاهان گلدار

زنبورها معمولاً به دنبال شهد هستند و به شعاع یک تا دو مایلی از کلنی را قلمرو خود می دانند؛ بنابراین وجود گل برای میزان تولید عسل ضروری است، بنابراین لازم است با شناخت ماهیت گیاهان منطقه، میزان تولید مورد انتظار را بدانید.

به عبارت دیگر تولید عسل به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • میزان تولید گل از شهد
  • تعداد گل ها در منطقه جستجوی زنبور عسل

۳. شرایط آب و هوایی

اگر هوا سرد یا بارانی باشد، زنبورها ممکن است برای جستجوی شهد بیرون نروند و به همین دلیل شروع به مصرف عسل کندو کنند.

عسل طبیعی چگونه تولید می شود، برای دریافت پاسخ این پرسش توصیه می کنم به صورت کامل این پست را مطالعه کنید. ما به صورت کامل نحوه تولید عسل را برای شما توضیح داده ایم.

برای کسانی که در جستجوی بهترین فروشگاه تخصصی فروش عسل طبیعی هستند، بهترین و معتبرترین فروشگاه در این زمینه از دیدگاه ما لیان مارکت است. شما می توانید سوغات بوشهر را از این مرکز با قیمت مناسب خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *