آشنایی با علل و عوامل استفاده از خرما برای زخم معده

آشنایی با علل و عوامل استفاده از خرما برای زخم معده

آیا خوردن خرما برای زخم معده گزینه خوبی است؟

خرما برای زخم معده آیا می تواند مفید و موثر باشد یا خیر؟ این سوالی است که با آن روبرو هستیم و قرار است در این پست به صورت کامل و تخصصی به آن پاسخ دهیم. خواندن این مطلب می تواند برای شما بسیار مفید و سودمند باشد.

اولیویا وان، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید، زخم های گوارشی را می توان زخم های باز دانست که معمولا در قسمت بالایی روده کوچک و لایه داخلی معده ایجاد می شوند. شایع ترین علامت زخم معده که ما با آن روبرو هستیم درد معده است.

زخم های گوارشی را می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

1. زخم هایی که در داخل معده ایجاد می شوند

2. و زخم اثنی عشر، زخم هایی که معمولا در قسمت داخلی قسمت بالایی روده کوچک به وجود می آیند.

دکتر رابرت لریگو، متخصص گوارش در مرکز پزشکی دره سانتا کلارا، می‌گوید، دلایل مختلفی برای زخم معده وجود دارد که شایع ترین علل زخم معده را می توان موارد زیر دانست:

  • عفونت با باکتری مانند باکتری هلیکوباکتر پیلوری
  • استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم (Aleve)
  • تومورها و سایر بیماری ها

توجه داشته باشید که غذاهای تند و استرس باعث ایجاد زخم معده نمی شوند. با این حال، این موارد می تواند علائم شما را بدتر کند.

مهم نیست که علت زخم معده شما چیست، درمان آن نه تنها برای کاهش درد و ناراحتی لازم است، بلکه برای سلامت طولانی مدت شما نیز مهم است. عدم درمان زخم معده در طولانی مدت باعث می شود مشکلات شما بیشتر شود.

زخم معده

اگر زخم معده دارید باید چه بخورید؟

لریگو می‌گوید خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع، سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و فیبر و بدون مواد نگهدارنده مصنوعی مضر، کلید کمک به بدن در بهبود زخم‌هایش از جمله زخم معده است.

وی به بررسی مطالعات پیش بالینی در لوله‌های آزمایش و حیوانات انجام‌شده در ایران اشاره می‌کند که نشان می‌دهد «خواص آنتی‌اکسیدانی پلی‌فنول‌های غذایی» می‌تواند از سلامت معده حمایت کند. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که در میوه هایی مانند خرما یافت می شوند و از هضم غذا و سلامت مغز حمایت می کنند و فواید دیگری برای سلامتی دارند.

باید گفت خرما برای زخم معده می تواند بهترین گزینه باشد، زیرا سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است. علاوه بر این خرما حاوی املاحی مانند فیبر بالا، ویتامین های گروه ث و ب و نیز مس است که می توانند در بهبود زخم معده مفید باشند.

از آنجایی که باکتری هلیکوباکتر پیلوری به عنوان عامل مهم تشکیل زخم معده در دنیا شناخته شده است، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که مصرف کدام ماده غذایی می تواند در درمان این باکتری مفید باشد.

علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک ها و داروهای مسدودکننده اسید که توسط پزشک برای درمان زخم معده شما توصیه شده است، خوردن خرما برای زخم معده نیز می تواند مفید باشد.

اگر زخم معده شما ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد، موادی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند مانند خرما، ممکن است برای شما مفید باشد. خرما می تواند به محافظت و فعال کردن سیستم ایمنی بدن شما و مبارزه با عفونت کمک کند. خرما همچنین ممکن است به محافظت در برابر سرطان معده کمک کند زیرا دارای آنتی اکسیدان بالا و سایر ویتامین های مفید است.

علل و عوامل استفاده از خرما برای بهبود زخم معده

بر اساس یک باور قدیمی، خرما در مناطق عرب نشین و به خصوص در جنوب کشور ما به عنوان ماده غذایی مفید برای درمان زخم معده شناخته می شود. مسلمانان معمولاً در ماه رمضان بیشتر خرما را مصرف می کنند، احتمالاً برای محافظت از مخاط معده و باورهای دینی.

امروزه تحقیقات زیادی درباره تأثیر عصاره خرما بر غلظت هیستامین و موسین معده و غلظت پلاسمایی هورمون گاسترین نیز بررسی شده است که نتیجه خوبی به همراه داشته است.

مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه (مقاله اثر بهبودی بر زخم معده ناشی از اتانول) نشان می دهد، عصاره های مختلف خرما می تواند بر تعداد و شدت زخم معده اثر مثبت داشته باشد و آن را درمان کند.

عصاره اتانولی و تا حدی آبی میوه خرما شدت زخم معده را بهبود می بخشد. این نوع میوه به طور قابل توجهی شاخص ضایع زخم معده را کاهش می دهد و بر سیستم ایمنی بدن نیز تاثیر می گذارد.

برای زخم معده همانطوری که دیدید می تواند مفید و موثر باشد؛ اما میزان مصرف آن و نوع مصرف آن را بهتر است از یک متخصص واقعی بپرسید.

به عنوان یک کمک کننده گوارشی می تواند در بیماری های گوارشی به شما کمک کند. خرما حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی محلول است که به هضم غذاها کمک می کند و حرکت روده را تحریک می کند.

بنابراین مصرف خرما در تمام موارد مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه، حالت تهوع، بواسیر، طحال ضعیف و زخم معده توصیه می شود.

درمان درد و زخم معده

بهترین روش استفاده از خرما برای درمان زخم معده

خرید خرما برای زخم معده بهتر از خرید داروهای شیمیایی است. با این که داروهای شیمیایی می توانند در مدت زمان کوتاهی درد زخم معده را کاهش دهند و آن را بهبود ببخشند، اما عوارض ناشی از آن‌ها می تواند زیاد باشد.

خرما برای زخم معده از نظر علمی ثابت شده است و تا کنون مقالات زیادی در این باره در سراسر دنیا به چاپ رسیده است. علاوه بر این محققین زیادی نیز پژوهش های زیادی را در این باره انجام داده اند.

البته زمان بهبود زخم معده با استفاده از خرما می تواند در افراد متفاوت باشد. بهبود زخم می تواند به میزان سیستم دفاعی شما و نیز میزان استفاده از خرما در طول روز بستگی داشته باشد. خلاصه باید گفت خرما باعث کم شدن التهاب معده شده و خوردن آن در درمان زخم معده موثر تر است.

برای درمان زخم معده می توانید خرما را به شیوه های مختلف مصرف کنید

از شیره خرما گرفته تا میوه آن به صورت کامل. از لحاظ درمانی شیره خرما به مراتب از ارزش بیشتری نسبت به میوه آن برخوردار است. دلیل آن این است که چون شیره از خرمای در معرض گرما قرار گرفته شده بدست می آید و مقادیر زیادی از خواص و ویتامین ها و مواد معدنی خود را آزاد می کند.

این امر سبب جذب آسان و تاثیر گذاری بالای این مواد در بدن می شود. مناسب ترین روش مصرف خرما برای زخم معده ترکیب آن با مواد غذایی دیگر می باشد. شما می توانید با خرما و شیره خرما یک معجون مناسب درست کنید و آن را مصرف کنید.

خرما سرشار از منیزیم می باشد، منیزیم سبب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر آن مصرف منیزیم باعث کم شدن التهاب بدن از جمله التهاب معده و زخم معده می شود. مصرف خرما به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

خرما برای زخم معده

خرید خرمای مناسب برای درمان زخم معده

اگر شما نیز علاقه مند هستید تا از خرما برای درمان زخم معده خود استفاده کنید می توانید به یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید. با مراجعه به مراکز معتبر می توانید با تعرفه واقعی بهترین خرما و سایر فراورده های آن را خریداری کنید.

توصیه و پیشنهاد ما برای خرید خرما، فروشگاه لیان مارکت هست. این فروشگاه معتبر بوده و سابقه درخشانی نیز در این زمینه دارد. شما حتی می توانید به صورت اینترنتی خرید خود را از این فروشگاه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *