آموزش تهیه و پخت حلوای خرما

آموزش تهیه و پخت حلوای خرما

حلوای خرما

حلوای خرما یکی از دسرهای فوق العاده خوشمزه ایرانی است که در عین سادگی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. مواد اصلی برای تهیه این حلوا خرما و آرد است که با اضافه کردن چند قلم مواد دیگر نهایتا به یک خوراکی بسیار خوشمزه تبدیل می شود.

طرز تهیه حلوای خرما بسیار ساده و راحت است اما چیزی که در آخر آماده می شود یک خوراکی کامل و مغذی است. این نوع حلوا را می توان هم به عنوان شیرینی و هم به عنوان یک میان وعده پرکالری مورد استفاده قرار داد. ناگفته نماند که این نوع حلوا جنبه دارویی نیز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حلوای خرما چیست؟

حلوای خرما یکی از انواع حلواهای لذیذی است که در میان ما ایرانیان بسیار محبوب و پرطرفدار است. این حلوا توسط برخی از اقوام ایرانی در اعیاد و مراسمات مختلف تهیه می شود. این نوع حلوا اصالتا متعلق به استان هایی مانند خوزستان و بوشهر است.

ساده ترین آموزش پخت حلوای خرما

پخت حلوای خرما

ساده ترین دستور پخت حلوای خرما که می توان آن را در منزل تهیه کرد به قرار زیر می باشد:

مواد لازم جهت تهیه حلوا با استفاده از خرما

  • خرما: ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم
  • آرد سفید: سه چهارم لیوان یا ۱۰۰ گرم
  • آب جوش: یک دوم لیوان
  • روغن مایع: یک دوم لیوان یا ۸۰ گرم
  • گلاب: یک قاشق غذا خوری
  • دارچین و هل: از هر کدام نصف قاشق چایخوری
  • کنجد در صورت تمایل: ۲ قاشق غذا خوری

نحوه پخت حلوا با خرما

برای تهیه حلوای خرما ابتدا هسته و پوست خرما را از گوشت آن جدا می کنیم. در لیست مواد لازم به ۲۰۰ گرم خرما اشاره شده است که این میزان باید بدونه هسته و پوست کنده در نظر گرفته شود. حال باید خرما را درون یک کاسه مناسب بریزیم‌. در مرحله آب جوش را به خرما اضافه می کنیم و با پشت چنگال آن ها را له می کنیم. بعد از گذشت چند دقیقه که خرما ها نرم شدند آن ها را با گوشتکوب کامل می کوبیم. کوبیدن خرما ها باید تا له شدن کامل آن ها ادامه داشته باشد. لازم به ذکر است که برای بالا بردن کیفیت خرما می توان از میکسر جهت له کردن خرما ها استفاده کرد.

مرحله بعد

در مرحله بعد جهت آماده کردن حلوای‌خرما ، باید آرد را الک کنیم. سپس آن را درون یک تابه تمیز و مناسب بریزیم و روی حرارت ملایم گاز قرار دهیم. آردها را به مدت نیم ساعت با همین شعله تفت داده تا بوی خامی آن ها گرفته شود. بعد از تغییر رنگ دادن آرد آن را از تابه خارج می کنیم و دوباره الک می کنیم. سپس آرد الک شده و تفت داده شده را درون تابه ریخته و روغن، پودر دارچین و پودر هل را به تابه اضافه می کنیم. سپس مواد را خوب مخلوط کرده تا یک دست شوند.

پس از اینکه مواد مواد اولیه حلوای‌خرما آماده شد باید پوره خرما را به آن اضافه کرد. بعد از اینکه مواد به خوبی با همدیگر مخلوط شدند باید آنقدر مواد را زیر و رو کرد تا حلوا درون تابه جمع شود. در این مرحله حلوا را از روی شعله برداشته و گلاب را به آن اضافه می کنیم. حال باید حلوا را روی شعله قرار داده و شروع به زیر و رو کردن آن می کنیم. این کار تا زمانی که حلوا مانند گهواره در وسط تابه جمع شود باید ادامه داشته باشد. این حالت نشان دهنده آماده شدن حلوا است و می توان آن را از تابه خارج کرده و درون ظرف مورد نظر سرو کرده و با موادی که در دسترس دارید تزئین کنید.

طرز تهیه انواع حلوای خرما

طرز تهیه انواع حلوای خرما

حلوای‌خرما انواع متنوعی دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

حلوای‌خرما با ارده

در حلوای خرما با ارده، علاوه بر مواد ذکر شده جهت تهیه حلوا باید مقداری ارده را نیز به لیست مواد اضافه کرد. مقدار ارده سلیقه ای است و همراه با خرما به حلوا اضافه می شود.

حلوای‌خرما با گردو

دستور پخت حلوای خرما با گردو بسیار آسان است. طبق این دستور بعد از آماده شده حلوا مقداری گردوی خرد شده را باید به آن اضافه کرد. در نهایت نیز برای خوشمزه تر شدن حلوا از دو قاشق کره یا روغن محلی ذوب شده برای روی حلوا استفاده کرد.

حلوای شیر و خرما

این نوع حلوا نسبت به انواع دیگر حلواهایی که با خرما تهیه می شوند رقیق تر است. با این حال از لطافت خاصی برخوردار است. برای تهیه این خرما به ۱ لیوان شیر نیز نیاز است که بعد از اضافه کردن خرما به آرد و روغن آن را اضافه می کنیم.

حلوای شیره خرما و ارده

از این نوع حلوای خرما می توان به عنوان یک دسر خوشمزه در روزها و شب های سرد زمستان استفاده کرد. طرز تهیه این حلوا بسیار آسان است. بعد از اضافه کردن خرما به ترکیب روغن و آرد مقداری شیره خرما و ارده را هم زمان به حلوا اضافه می کنیم.

حلوای‌خرما و کنجد

تهیه حلوای خرما و کنجد نیز بسیار راحت است. به این ترتیب که بعد از اضافه کردن پوره خرما به ترکیب اصلی مقداری کنجد را نیز اضافه کرده و هم می زنیم. این حلوا طعم بی نظیری دارد و مورد پسند همه واقع می شود.

نکات مهم

برای تهیه حلوای خرما بهتر است به جای آرد سفید از آرد سبوس دار استفاده کنید؛ زیرا سبوس یا پوسته ی گندم حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و ویتامینهای گروه B می باشد. مواد معدنی موجود در سبوس شامل منیزیم، آهن و کلسیم و پتاسیم می باشند. علاوه بر آن جهت مقوی تر کردن حلوا می توان از مقدار کمی آرد جوانه گندم استفاده کرد.

آرد جوانه گندم سرشار از آنتی اکسیدان های مفید می باشد و دارای خواص ضد سرطانی و ضد بیماریهای قلبی – عروقی است. در تهیه حلوای خرما بهتر است از روغن های ارگانیک و محلی استفاده شود؛ زیرا توجه به میزان و نوع روغن مورد استفاده برای تامین سلامتی مصرف کننده بسیار مهم است. برای تهیه این نوع حلوا به جای مصرف انواع روغن های کارخانه ای بهتر است از مقدار کمی روغن حیوانی و یا کره برای تفت دادن آرد استفاده کنید.

نکته مهم دیگر درباره این حلوا تفت دادن آرد است. بهتر است فرایند تفت آرد را پیش از این که آرد کاملا تغییر رنگ دهد پایان داد.

فواید مصرف حلوای تهیه شده با خرما

فواید مصرف حلوای تهیه شده با خرما

از جمله فواید مهم مصرف حلوای‌خرما تقویت میل جنسی در افراد سرد مزاج است. به دلیل استفاده از مواد گرمی مانند خرما، روغن حیوانی و کنجد و ارده مصرف این حلوا برای افراد سرد مزاج بسیار توصیه شده است.

خوردن این حلوا در افراد بخصوص کودکان و نوجوانانی که از کاهش وزن رنج می برند بسیار مفید است؛ زیرا علاوه بر تامین انرژی بدن به بالارفتن وزن آن ها نیز کمک می کند. از دیگر فواید مصرف این حلوا رفع یبوست و تنظیم دستگاه گوارش است. همچنین خانم های بارداری که در شرف وضع حمل هستند خوردن این حلوا به آنان کمک می کند تا وضع حمل آسانی داشته باشند.

سخن آخر: این نوع حلوا در عین سادگی از خواص بسیار زیادی برخوردار است. تهیه آن به عنوان یک شیرینی و حتی میان وعده ای سالم برای کودکان توصیه می شود. جهت خرید خرما و رطب مورد نیاز این حلوا حتما از محصولات فروشگاه لیان مارکت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *