عسل طبیعی را چگونه بشناسیم و آن را تشخیص دهیم؟

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم و آن را تشخیص دهیم؟

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم و آن را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

بسیاری از مردم از ما می پرسند عسل طبیعی را چگونه بشناسیم و آن را از عسل تقلبی تشخیص دهیم. باید گفت روش های زیادی وجود دارد که می توانید با کمک آنها عسل طبیعی را به خوبی از نوع تقلبی آن تشخیص دهید.

بسیاری از مردم ممکن است ندانند که عسل طبیعی علاوه بر غلیظ بودن و منسجم بودن، شفاف نیز است. همچنین عسل انواع زیادی دارد که با توجه به نوع گلی که زنبور شهد آن را مکیده است تعیین می شود و این موضوع کمی تشخیص طبیعی بودن عسل را سخت می کند.

عسل خالص در طول تاریخ به عنوان یک داروی عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ اما لازم است بدانید که بسیاری از فواید آن برای عسل خالص است و نه عسل تقلبی.

اصولاً باید بدانیم که عسل تقلبی با مواد شیمیایی و ترکیبات مصنوعی مختلف تغییر یافته است. این نوع عسل ها ممکن است حاوی شربت قند، نشاسته، گلوکز، شربت ذرت، دکستروز یا هر فرآورده ای دیگر به جز شهد گل.

در نگاه اول، عسل مصنوعی و عسل واقعی ممکن است یکسان به نظر برسند، بنابراین خطر خرید عسل تقلبی بسیار زیاد است.

روش های مختلف برای تشخیص عسل طبیعی

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟ عسل طبیعی دارای مشخصات زیادی است که با کمک آنها می توان اصل طبیعی را از نوع تقلبی تشخیص داد، از جمله:

  • چگالی
  • اشتعال پذیری
  • قابلیت حل شدن

معمولا اکثر آزمایش ها بر اساس این مشخصات انجام می شود. در اینجا چندین تست وجود دارد که می توان از آنها برای افتراق این دو نوع عسل استفاده کرد. بهتر است چندین مورد از این تست ها را امتحان کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم

۱. تست ویسکوزیته برای تشخیص عسل اصلی

یکی از راه های آسان برای تشخیص عسل واقعی مالیدن آن بین انگشتان است، اگر عسل واقعی باشد خیلی چسبناک نخواهد بود، اما اگر تقلبی باشد به دلیل شیرین کننده هایی که به آن اضافه شده است، متوجه چسبندگی بین انگشتان خود خواهید شد..

۲. تست بافت

عسل واقعی از نظر بافت متراکم است و هنگامی که از قاشق ریخته می شود زمان می برد تا حرکت کند، در حالی که عسل تقلبی بسیار مایع است و هنگام ریختن به سرعت حرکت می کند.

۳. تست بویایی

عسل واقعی بوی ملایم و اغلب گلی دارد. توجه داشته باشید که این بو با گرم شدن و خنک شدن تغییر می کند، اما عسل تقلبی اغلب اصلا بو ندارد یا بوی ترش می دهد.

دانستن تفاوت بین عسل واقعی و تقلبی از طریق تست بو ممکن است نیاز به تجربه و تمرین داشته باشد و لازم است که قبلاً با این دو نوع عسل برخورد کرده باشید تا تفاوت بین آنها را کشف کنید.

۴. تست انگشت شست

تست انگشت شست آسان و ساده است و با دنبال کردن مراحل زیر انجام می شود:

مقداری کمی عسل را روی انگشت شست قرار داده و بررسی کنید که آیا عسل روی انگشت شما ریخته یا پخش شده است. در اینجا نتایج به شرح زیر توضیح داده شده است:

  • تقلبی: عسل تراوش کرده و روی انگشت پخش می شود.
  • اصل: عسل دست نخورده باقی می ماند و ترکیب آن روی انگشت تغییر نمی کند.

۵. تست آب

یک لیوان آب بردارید و عسل را به آن اضافه کنید، توجه کنید که چگونه عسل در لیوان پایین می آید و ذوب می شود؟

عسل طبیعی خالص به راحتی در آب حل نمی شود و به تلاش کمی نیاز دارد تا ذرات توده ای آن به طور کامل از بین بروند، در حالی که عسل تقلبی با توجه به محتوای شیمیایی بالای آن، به راحتی در یک لیوان آب حل می شود. نتایج این تست به شرح زیر توضیح داده شده است:

  • تقلبی: حل شدن عسل در آب.
  • اصل: عسل به صورت کامل در آب حل نمی شود و عسل در ته لیوان می نشیند یا دیرتر حل می شود.

تست عسل طبیعی

۶. آزمایش شعله

این ترفند برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است. یک تکه پنبه را روی آتش روشن کنید و آن را به عسل آغشته کنید. اگر عسل واقعی و خالص باشد می سوزد.

۷. تست مایکروفر

مقدار کافی عسل را در ظرفی بریزید و آن را به مدت مدت ۴۰ ثانیه در مایکروفر قرار دهید، نمونه اگر واقعی باشد به شکل کارامل در می آید اما اگر عسل تقلبی باشد به کف تبدیل می شود.

۸. تست ذخیره سازی

عسل طبیعی خالص آنزیم‌ها را مسدود می‌کند، به همین دلیل عسل در زمان نگهداری متبلور شده و غلیظ‌تر می‌شود. علاوه بر این نوع تقلبی آن بدون در نظر گرفتن مدت زمان ذخیره سازی، یکسان باقی می ماند.

۹. تست کاغذی

یک تکه کاغذ در دست بگیرید، مقداری عسل اضافه کنید و ببینید آیا کاغذ را خیس می کند یا نه عسل خالص به همان شکل باقی می ماند و برخلاف عسل تقلبی کاغذ را خیس نمی کند.

باید بدانید عسل اصل را وقتی در یخچال می گذارید نمی تواند یخ بزند، اگر یخ زد اصل شما تقلبی است و حاوی قند یا عسل گلوکز است. عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟ حال می توانید پاسخ سوال خود را به کمک این تست ها دریافت کنید.

تشخیص اصل طبیعی

دلیل شناخت عسل طبیعی از نوع تقلبی آن چیست؟

عسل طبیعی بیش از ۵۰۰۰ سال است که در پزشکی استفاده می شود. به دلیل فوایدی که در توانایی آن در درمان مشکلات گوارشی، کمک به التیام زخم ها دارد در بین مردم شناخته شده است. همچنین عسل طبیعی حاوی خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است و علاوه بر غنی بودن از مواد مغذی ضروری است.

حتی مطالعاتی وجود دارد که اهمیت عسل طبیعی را در روند کاهش وزن ثابت کرده است؛ اما اگر عسل تقلبی باشد، آنطور که باید از فواید آن بهره مند نخواهید شد. علاوه بر این که اگر شکر داشته باشد کالری بیشتری خواهد داشت.

بسیاری از برندها عسل تقلبی و ناخالص را می فروشند که فواید عسل واقعی را ندارد. در مورد عسل اصل، عسل خالصی است که مستقیماً از کندوها تهیه می شود و در کارخانه تولید نمی شود و در فروشگاه ها معمولاً به آن عسل طبیعی یا ارگانیک می گویند.

اگر هنوز جواب سوال ” عسل طبیعی را چگونه بشناسیم ” را پیدا نکردید و یا در تشخیص آن دچار شک و تردید هستید، بهترین روش برای شناخت آن تست آزمایشگاهی است. این روش نسبت به روش های دیگر گرانتر بوده اما درصد خطا و اشتباه آن بسیار کمتر است.

عسل طبیعی را می توانید با تضمین کیفیت از فروشگاه لیان مارکت خریداری کنید. تنوع عسل های طبیعی و سایر سوغات بوشهر در این فروشگاه به اندازه ای زیاد است که شما را راضی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *