مزیت های مهم خرما توپی

مزیت های مهم خرما توپی

خرما توپی چیست؟

خرما توپی را می توان یک نوع شیرینی، ماده غذایی، یک نوع دسر و یا یک خوراکی بسیار خوشمزه، مقوی و پرخاصیت دانست. این نوع ماده غذایی در همه اعیادها به خصوص بیشتر در مراسمات مذهبی و ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد.

اصلی ترین ترکیبات مورد استفاده در خرما توپی همانطوری که پیداست، خرما و ترکیب مغرها است. طرز تهیه این نوع خوراکی می تواند نسبت به مناطق مختلف کشور کمی متفاوت باشد. البته بیشترین تاکید ما در این متن به مدلی است که در بوشهر تهیه می شود.

دلیل گرایش مردم به سمت استفاده از محصولات و فرآوری های آن مانند خرما توپی، این است که این میوه سرشار از مواد مفید برای سلامت انسان ها است.

میوه خرما حاوی ۶.۵ تا ۱۲.۵ درصد کل فیبرهای غذایی است (که ۸۴ تا ۹۴ درصد فیبر غذایی نامحلول و ۶ تا ۱۶ درصد فیبر محلول در رژیم غذایی است) و سرشار از آنتی اکسیدان های فنلی (۱ تا ۲ درصد) به ویژه رنگدانه های تانن تغلیظ شده است.

خرما به طور گسترده در بازار جهانی، عمدتاً به صورت خشک، در دسترس است، به همین دلیل به راحتی می توان آن را تهیه کرده و خوراکی های مقوی با آن درست کرد.

میوه‌های خرما به دلیل ارزش غذایی و اقتصادی، دامنه و پتانسیل زیادی برای استفاده به عنوان غذا و خوراکی دارند.

محتوای برخی از محصولات غذایی از خرما تشکیل شده است، زیرا مقوی است و به خوبی می تواند میزان کالری مورد نیاز را برای فعالیت های روزانه تامین کند.

خرما توپی یک نمونه از مواد غذایی با ارزش است که از خرما تهیه می شود. این نوع شیرینی به دلیل خواص زیاد توانسته طرفداران زیادی را به خود به خصوص در جنوب کشور اختصاص دهد.

تهیه خرما توپی

چرا خرما توپی از نظر تغذیه ای بسیار با ارزش است؟

میوه خرما یک منبع کلیدی امنیت غذایی در دنیا محسوب می شود. پتانسیل زیادی برای تولید محصولات غذایی سالم با استفاده از فیبر با ارزش بالا و آنتی اکسیدان های فنلی موجود در گوشت و دانه میوه خرما وجود دارد.

توانایی استفاده از خرما برای تولید محصولات با ارزش افزوده؛ مانند خرما توپی، آرد خرما، کنسانتره فیبر، آبمیوه، مربا، شکر و مواد کاربردی موجود در نوشیدنی‌ها، صنایع لبنی و نانوایی آن را به یک ماده غذایی ارزشمند در بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

کربوهیدرات ها، از جمله قندهای محلول و فیبر غذایی، اجزای غالب در میوه خرما هستند و به دنبال آن رطوبت تنها با مقادیر کمی در خرما وجود دارد.

میوه خرما به عنوان منابع غنی فیبر غذایی شناخته می شوند که به عنوان پلی ساکاریدها و ترکیبات لیگنین غذاهای گیاهی تعریف می شود که توسط آنزیم های موجود در دستگاه گوارش انسان قابل هضم نیستند. همگی این عوامل باعث می شود خرما توپی یک ماده غذایی سالم و مناسب برای تغذیه زنان، مردان و کودکان باشد.

خرما توپی ممکن است فرصتی برای بهبود سلامت انسان و حمایت از توسعه اقتصادی باشد. با این حال، این نوع ماده غذایی درست شده از خرما آن طور که باید مورد توجه عموم قرار نگرفته است و به تلاش های تحقیقاتی فشرده برای توسعه پایدار نیاز دارد.

از میوه خرما می توان بسیاری از محصولات مانند خرما توپی و فرآورده های قنادی مانند کلوچه خرمایی و … دیگر را تهیه کرد. خرما در مرحله رطب دارای قند بالاتر و میزان فنل کمتر است. این میوه می تواند به عنوان شیرین کننده طبیعی در تهیه شیرینی شیرینی ها استفاده شود.

خرما توپی به دلیل شاخص گلیسمی پایین و اثر ضد دیابتی و خواص آنتی اکسیدانی احتمالی می تواند به عنوان یک میان وعده مقوی برای ورزشکاران، افراد دیابتی و کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

طرز تهیه خرما توپی بوشهری

خرما توپی بسیار خوشمزه است که اصالت آن به شهرهای جنوبی کشورمان تعلق دارد. در برخی از مناطق در کنار چای از این شیرینی استفاده می کنند. همچنین برای سحر و افطار نیز می توان آن را مصرف کرد.

برای درست کردن خرما توپی به مواد زیر نیاز خواهید دارید:

  • خرما
  • آرد گندم
  • روغن و کره
  • بادام خرد شده ریز
  • پسته خرد شده ریز
  • گردوی خرد شده ریز
  • کنجد و پودر نارگیل

از انواع خرماها می توانید برای درست کردن خرما توپی استفاده کنید مانند، خرمای دشتستانی، خرمای پیارم، خرمای بریمی و غیره.

مزیت خرما توپی

مراحل درست کردن خرما توپی:

1. خرما را شسته و درون آبکش قرار دهید تا خشک شود

2. هسته خرما را از گوشت آن جدا کنید

3. پوست خرما را نیز از گوشت آن جدا کنید

4. خرماها را با کمک دست یا همزن درون ظرف ورز دهید

5. خرما را روی حرارت گذاشته و به مقدار ۲ تا ۴ دقیقه آن را تفت بدهید

6. آرد را نیز در ظرفی جداگانه به مقدار ۱۰ دقیقه هم بزنید تا خامی آن گرفته شد

7. کره آب شده یا روغن را به آرد اضافه کنید

8. خمیر آرد و خمیر خرما را با هم قاطی کنید

9. گردو، پسته و بادام خرد شده را به خمیر خرما اضافه کنید

10. مجددا خمیر مورد نظر را ورز دهید

11. بگذارید تا خمیر شما کمی سرد شود

12. مقداری از خمیر آماده شده را بردارید (به اندازه یک فندق یا یک گردو) و گلوله کنید

13. در مرحله پایانی توپی ها را درون پودر نارگیل و نیز کنجد بغلطانید تا تزئین شوند.

فروش خرما توپی

مزیت های مهم

محققان تاثیر مصرف غذاها و شیرینی های فرآوری شده از خرما را بر خطر چاقی محاسبه می کنند که نشان می دهد مصرف غذاهای گیاهی سالم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

علاوه بر این خرمای استفاده شده در خرما توپی حاوی مقادیر مختلفی از آلومینیوم، کادمیوم، کلرید، سرب و گوگرد هستند. خرما حاوی فلوئور عنصری است که به حفظ سلامت دندان ها و عاری از بیماری کمک می کند.

خرما توپی همچنین حاوی سلنیوم است، ماده معدنی که تصور می شود به پیشگیری از سرطان کمک می کند و برای عملکرد سیستم ایمنی حیاتی است.

خواص ضد التهابی میوه‌ها به فیتوکمیکال‌ها نسبت داده می‌شود که یک ماده غیر مغذی زیست فعال هستند که در ترکیب با متابولیت‌های گیاهی ثانویه یا اجزای سلولی ضروری یافت می‌شوند.

محققان و پزشکان به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، کیفیت کاهش کلسترول و سایر مزایای سلامتی احتمالی مانند سرطان، دیابت و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، به طور فزاینده ای به غذاها و شیرینی های تهیه شده از خرما علاقه مند هستند.

کاروتنوئیدها، پلی فنول ها، ایزوفلاون ها، لیگنین ها، تانن ها و استرول ها برخی از اجزای زیست فعال موجود در میوه خرما هستند. همه این محتواها باعث شده تا خرما توپی به یک انتخاب عالی تبدیل شود.

با این حال، هنوز تحقیقات کمی در مورد مواد غذایی تهیه شده از خرما انجام شده است. توجه داشته باشید که گوشت نرم خرما و سایر مواد استفاده شده در خرما توپی به راحتی هضم می شود و کربوهیدرات های ساده مانند فروکتوز و دکستروز خرمای تازه را تشکیل می دهند که برای سلامتی بسیار مفید هستند.در صورت مصرف خرما توپی، آنها به سرعت انرژی را دوباره پر می کنند و بدن را تقویت می کنند.

خرید با قیمت ارزان

اگر وقت یا فرصت آن را ندارید تا در خانه خرما توپی درست کنید، می توانید آن را از فروشگاه معتبر با قیمت مناسب تهیه کنید. پیشنهاد ما برای خرید این شیرینی و خوراکی فروشگاه لیان مارکت است که ارزان قیمت و بسیار معتبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *