تاثیرات مثبت و منفی عسل در دوران بارداری

تاثیرات مثبت و منفی عسل در بارداری

مقدمه درباره عسل در بارداری

عسل در بارداری مضر است یا مفید؟ سوالی است که تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان درگیر آن هستند. بسیاری از زنان باردار در مورد امکان خوردن عسل و فواید آن در دوران بارداری اطلاعات کاملی ندارند. مطمئن باشید با خواندن مطالب زیر از شنیدن آن تعجب می کنید.

در این مقاله قرار است به صورت تخصصی موضوع عسل در بارداری را بررسی کنیم و به سوالات شما پاسخ دهیم. در این پست موضوعات مختلفی مورد بحث قرار خواهد گرفت که عبارتند از:

  • آیا عسل جنین را سقط می کند؟
  • فواید عسل برای زنان باردار
  • فواید عسل برای زنان باردار در ماه های اول
  • مضرات عسل برای زنان باردار
  • زنان باردار چقدر باید عسل مصرف کنند؟
  • خوردن عسل در دوران بارداری آیا بی خطر است؟

مصرف عسل در دوران بارداری بی خطر است و شما می توانید آن را در رژیم بارداری خود بگنجانید مگر اینکه پزشکتان پیشنهاد دیگری بدهد. اگر باردار هستید، بدانید که عسل برای شما بی خطر است زیرا روده شما می تواند باکتری های موجود در عسل را کنترل کند.

“مسمومیت غذایی” بزرگترین نگرانی برای خوردن عسل در دوران بارداری می تواند باشد. البته یک بیماری نادر اما جدی است که از خوردن عسل آلوده حاوی هاگ کلستریدیوم که نوعی باکتری مضر است ناشی می شود. توجه داشته باشید که احتمال عفونت بسیار کمتر است، دلیل آن سیستم ایمنی طبیعی بدن انسان ها است که می تواند با عفونت مبارزه کند.

در دوران بارداری، هیچ خطری وجود ندارد که این هاگ ها یا سم آنها روی جنین تأثیر بگذارد، زیرا باکتری توسط جفت متوقف می شود، این آنتی ژن های مضر اجازه عبور و رسیدن به جنین را ندارند، بنابراین او را از هرگونه عفونت احتمالی محافظت می کند.

عسل در بارداری

آیا خوردن عسل جنین را سقط می کند؟

توصیه هایی از سوی پزشکان در مورد مصرف مواد غذایی برای زنان باردار وجود دارد که می تواند برای مادر و نوزاد در دوران بارداری مفید باشد. البته هشدارهایی درباره برخی مواد غذایی نیز وجود دارد که می تواند به جنین متولد نشده آسیب برساند، اما انجمن حرفه ای پزشکان متخصص زنان و زایمان آمریکا تایید کرد که خوردن عسل در دوران بارداری بی خطر است.

سیستم گوارشی زنان می تواند باکتری ها را کنترل کند، روده بزرگسالان به احتمال زیاد قادر به مقابله با هر عامل بالقوه میکروب است و بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، بوتولیسمی که ممکن است در عسل وجود داشته باشد، بعید است به نوزاد منتقل شود.

عسل در بارداری منجر به سقط جنین نمی شود، بلکه برای هر دو نفر یعنی جنین و مادر مفید است مگر این که مادر جنین مبتلا به بیماری های خاصی باشد که با خوردن عسل تشدید شود.

فواید عسل برای زنان باردار

عسل علاوه بر خواص ضد باکتریایی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است، بنابراین سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت می کند.

عسل در بارداری برای درمان زخم مناسب است. مصرف منظم عسل بهبود سریع‌تر زخم معده را نشان می‌دهد که یک اتفاق رایج در دوران بارداری است و عسل به ویژه در برابر زخم اثنی عشر ناشی از باکتری H.pylori موثر است. این زخم ممکن است برای زنان باردار بسیار خطرناک باشد زیرا پوشش معده بسیار نزدیک به رحم و جنین را تحت تأثیر قرار می دهد.

عسل در بارداری به خصوص برای زنان بارداری که علائم گلودرد و سرماخوردگی را دارند مناسب است. وقتی عسل را به چای زنجبیل و لیمو اضافه می کنید، اثر تسکین دهنده ای روی گلو می گذارد. نوشیدنی که به طور سنتی به عنوان یک درمان طبیعی شناخته می شود. مصرف این مواد ممکن است زن باردار را از مصرف دارو های شیمیایی محافظت کند.

عسل بی خوابی زیاد زنان باردار را برطرف می کند. یک فنجان شیر گرم با عسل می تواند درمان مناسبی برای خانم بارداری که در دوران بارداری خود از استرس و بی خوابی رنج می برد باشد، زیرا خاصیت آرام بخشی برای اعصاب دارد.

فواید عسل برای زنان باردار

فواید عسل برای زنان باردار در ماه های اول

عسل فواید بسیاری دارد، اما زنان باردار می توانند آن را در مقادیر متوسط مصرف کنند تا موارد زیر را کاهش دهند:

  • تکرر ادرار
  • اختلالات خواب
  • حساسیت به نور
  • استفراغ
  • ضعف، تنش یا استرس

سازمان جهانی بهداشت عسل را به عنوان یک داروی طبیعی برای سرفه توصیه می کند. عسل را می توان به عنوان یک درمان خانگی برای تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه ای که می تواند خانم باردار را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کرد.

عسل در بارداری می تواند در صورت مصرف صحیح مفید باشد. در این دوران خانم باردار مراقب بوده و به ترتیب از مصرف هرگونه دارویی پرهیز می کند.

برای محافظت از جنین در دوران بارداری باید مادر با توجه به توصیه پزشک عسل را مصرف کند. ممکن است عسل حاوی باکتری هایی باشد که منجر به مسمومیت غذایی شود بنابراین بهتر است با مشورت پزشک آن را مصرف کنید..

مضرات عسل برای زنان باردار

اگرچه عسل در بارداری فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما موارد استثنا نیز وجود دارد. برای نمونه عسل به دلیل مملو بودن از مواد قندی ممکن است تأثیر منفی بر روی برخی از مادران باردار بگذارد و مصرف مکرر آن ممکن است به دیابت بارداری آسیب برساند. بنابراین قند زنان در دوران بارداری باید در هر دوره اندازه‌گیری شود، به طوری که به دیابت بارداری مبتلا نشوند.

مواردی نادری وجود دارد که افراد در دوران بارداری با مصرف عسل به آن مبتلا می شوند. برای مثال، مصرف زیاد عسل در دوران بارداری برای کسانی که به عسل حساسیت دارند می تواند کمی مضر باشد.

یکی از شایع ترین انواع آلرژی ها گرفتگی معده، اسهال، نفخ شکم، سوزش در دستگاه گوارش و اختلالات گوارشی عسل حاوی گلوکز است. در هنگام بروز دیابت بارداری باید از مصرف این ماده پرهیز کرد یا با توجه به نظر پزشک به مقدار کم از آن استفاده کرد.

فواید عسل برای زن حامله

زنان باردار چقدر باید عسل مصرف کنند؟

مانند هر غذایی، شما باید در خوردن عسل اعتدال داشته باشید. اگر به دنبال روشی مطمئن برای مصرف عسل در دوران بارداری هستید، سعی کنید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

البته سه تا پنج قاشق غذاخوری برای روز کافی است، بنابراین این مقدار عسل حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری برای شما به ارمغان می آورد.

از آنجایی که عسل دارای قندهای مختلفی مانند مالتوز، گلوکز و فروکتوز است، یک قاشق غذاخوری از این ماده طبیعی حدود ۶۰ کالری دارد.

توجه داشته باشید مقدار کالری دریافتی از قندهای ساده برای زنان باردار نباید از ۱۰ درصد کل کالری مورد نیاز در روز بیشتر شود که حدود ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری است. بنابراین، مادران باردار فقط چهار قاشق غذاخوری می توانند در روز عسل مصرف کنند (به تشخیص پزشک می تواند کم یا زیاد شود).

خوردن عسل در بارداری آیا بی خطر است؟

عسل یک ماده غذایی طبیعی است که می توان از آن برای جلوگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده کرد. با وجود فواید متعدد آن، بیشتر زنان از خوردن آن در دوران بارداری به دلیل ترس از میکروب های بوتولینوم که ممکن است در داخل عسل وجود داشته باشد، اجتناب می کنند.

دستگاه گوارش ناقص جنین نمی تواند با این میکروب ها مقابله کند. بسیاری از زنان بر این باورند که عسل ممکن است باعث مسمومیت یا اثرات منفی بر روی جنین شود.

اما همه این باورها بی اساس است، خوردن عسل در دوران بارداری بسیار بی خطر است و بسیاری از پزشکان مصرف عسل ارگانیک استریل را در دوران بارداری توصیه می کنند. بیشتر عسل هایی که در بازارها و سوپرمارکت ها یافت می شوند، ایمن و استریل هستند.

بهترین نوع عسل برای مصرف زنان باردار را می توانید از جنوب کشور به خصوص از بوشهر تهیه کنید. عسل از سوغات بوشهر بوده و شما می توانید این ماده غذایی سرشار از ویتامین را از فروشگاه لیان مارکت با قیمت مناسب بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *