خرما پیارم درجه یک چه خصوصیاتی دارد؟

خرما پیارم درجه یک چه خصوصیاتی دارد؟

مشخصات خرما پیارم درجه یک

درباره خرما پیارم درجه یک بیشتر بدانید، چه هستند؟ کجا و چگونه رشد می کنند؟ چرا سالم هستند و چگونه از آنها در دستورالعمل های غذایی خود استفاده کنیم؟

خرما پیارم درجه یک، گونه ای شناخته شده و پر طرفدار است که خاستگاه اصلی آن مناطق خلیج فارس و خاورمیانه است. به طور دقیق می توان گفت هرمزگان شهرستان حاجی‌آباد، محل اصلی خرمای پیارُم است و بیشترین کشت خرمای پیارُم به این شهرستان مربوط می شود.

پوست خرمای پیارُم نازک و بیضی شکل است که اندازه آن حدود ۲ تا ۵ سانتی متر است. رنگ خرمای نیمه خشک پیارُم قهوه ای تیره مایل به سیاه است.

خرمای پیارُم طعم شیرین بی‌نظیری دارد که بیشتر شبیه به تافی و کارامل است. ظاهر خرمای پیارُم زیبا و بسیار مطلوب است، گوشت و پوست آن نیز به هم چسبیده‌ است.

خرمای پیارُم از نظر کیفیت درجه یک بوده و در مقایسه با دیگر گونه های خرما در ایران گران تر است. کیفیت خوب و طعم لذیذ آن باعث شده تا جزو خرماهای صادراتی ایران باشد.

بنا به گزارشات خرما پیارم درجه یک به بیش از ۷۰ کشور صادر می شود. سطح زیر کشت خرمای پیارُم کمتر از دیگر گونه های خرما است به همین دلیل پیدا کردن نوع درجه یک آن برای مصرف کنندگان کمی مشکل است.

ماندگاری بالا در کنار خواص درمانی باعث شده تا بازارهای جهانی به فکر جذب خرمای پیارُم باشند. در حال حاضر فروش و صادرات خرمای پیارُم به شکل فله ای و جعبه ای است.

خواص و ارزش غذایی خرمای پیارُم نیز بسیار حائز اهمیت است که در ادامه می خواهیم به صورت تخصصی آن را بررسی کنیم.

 مزیت خرمای پیارُم

زمان ماندگاری و نگهداری خرمای پیارم

خرما پیارم درجه یک که با نام خرمای مریمی یا خرمای شکلاتی نیز شناخته می شود، یکی از خوشمزه ترین انواع نیمه خشک خرما در جهان است. خرمای پیارُم از نظر طعم و ظاهر منحصربه‌فرد بوده و یکی از گران‌ترین انواع خرما به‌شمار می‌رود، زیرا تولید آن منحصر به ایران است.

ایران سالانه نزدیک به یک میلیون تن میوه خرما تولید می کند. خرمای پیارُم به صورت ارگانیک و بدون مواد شیمیایی رشد می کند. این نوع خرما عمدتاً در بازارهای داخلی مصرف می شود، اما با توجه به افزایش تولید در سال های اخیر، گام هایی در جهت صادرات نیز برداشته شده است.

خرمای پیارُم را می توان به مدت طولانی و در شرایط مناسب نگهداری کرد. خرمای پیارُم را باید دور از آفتاب و در دمای بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

موارد مصرف خرمای پیارم

خرمای پیارُم را می توانید در رژیم غذایی خود قرار داده و آن را به طور مستقیم به عنوان آجیل با مغزهای پوست کنده مصرف کنید. خرمای پیارُم را می توان به روش های مختلفی مانند غلات، پودینگ، نان، کیک، کلوچه، بستنی و آب نبات استفاده کرد.

اضافه خرمای پیارُم را می توان به صورت ، رب، اسپری، پودر (شکر خرما)، مربا، ژله، شیره، شربت، سرکه و الکل درست کرد.

خرما پیارم درجه یک

محتوای مغذی و فواید سلامتی خرمای پیارم

مانند سایر انواع خرما ها، خرما پیارم درجه یک سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها (A، B، C و E)، مواد معدنی، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، پروتئین است. فیبر، کربوهیدرات و قندهای ساده است.

۱۰۰ گرم خرمای پیارُم تقریباً ۷۰ درصد کربوهیدرات، ۲درصد پروتئین و ۰.۶ درصد چربی دارد. همچنین ۱۰۰ گرم خرمای پیارُم خشک تقریباً ۳۰۰ کالری دارد و خرمای پیارُم تازه حاوی حدود ۱۶۰ کالری است.

خرمای پیارُم مانند همه انواع خرماها، منبعی عالی از فیبر است که سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد و همچنین به پیشگیری از سرطان های خاص مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده کمک می کند.

همچنین خرمای پیارُم به دلیل داشتن مقادیر بالای پتاسیم می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند و سطح بالای منیزیم آن برای عضلات و اعصاب موثر است. خرمای پیارُم به ویژه برای مردان مفید است.

دانه های خرمای پیارم

دانه خرمای پیارُم به صورت پودری در برخی از داروهای سنتی به ویژه برای سلامت چشم و به ویژه قرنیه مورد استفاده قرار می گیرد. روغن دانه خرمای پیارُم در صابون و سایر مواد آرایشی نیز استفاده می شود.

همچنین دانه هایی که از نظر شیمیایی فرآوری شده اند منبع اسید اگزالیک هستند و در صورت سوختن می توان از آنها برای تولید زغال برای نقره سازان استفاده کرد.

دانه‌های خرمای پیارُم حاوی سطوح بالایی از فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی هستند و بنابراین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی هستند. برخی از مطالعات در مورد اثرات دانه خرمای پیارُم نشان داده است که آنها ضد ژنوتوکسیک هستند (به سلول های ما آسیب نمی رسانند).

این خرما قند بالایی دارد. اما نوع قند فروکتوز است که هم به متابولیسم و هم به خود بدن کمک می کند.

خرمای پیارم در بازار جهانی

خرمای پیارُم از دسته خرماهای تجاری و درجه یک است که به دلیل کیفیت بالا و بازار پسند در دسته بندی خاص خرمای صادراتی قرار می گیرد. در واقع این نوع خرما تاکنون توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کرده است. در بین خرمای صادراتی بیشترین مشتری را دارد.

قیمت خرمای پیارُم نسبت به سایر خرماها در ایران بالاتر است که این امر صادرکنندگان را به سمت صادرات در سطح وسیع سوق داده است.

خرما پیارم

کشت خرما پیارم درجه یک

لازم به ذکر است در استان هرمزگان ۴۰ نوع خرما وجود دارد که بیشترین خرمای کشت شده در مناطق مختلف استان از جمله، پیارم، مردار سنگ، زرد، آلمهتری، مضافتی و … می باشد. خرمایی که در این مناطق کشت می شود به صورت ارگانیک است. به همین دلیل است که خرمای پیارُم توانسته کیفیت و مزایای خود را حفظ کند و بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد.

درختان نخل خرمای پیارُم را باید خوشه ای گرده افشانی کنند تا میوه بدهند. البته در مورد اکثر درختان خرما نیز همینطور است. معمولا زمان گرده افشانی اواخر زمستان و اوایل بهار است.

رنگ میوه خرمای پیارُم اوایل مرداد تغییر می کند و زرد می شود. که در این زمان کمی نامناسب می شود و شیرین تر می شود. سپس در اوایل شهریور خرما به رنگ قهوه ای در می آید و کم کم به رنگ ریواس تغییر می کند.

خرمای پیارُم یک خرما خوشمزه و مقوی است و در میان انواع دیگر آن به عنوان با کیفیت ترین خرما شناخته می شود.

در اواخر شهریور یا اوایل مهر، بسته به منطقه یا روستایی که خرما در آن کاشته می شود، خرمای رسیده را برداشت می کنند.

خرمای پیارُم در مقایسه با خرمای مدجول از کیفیت بالایی برخوردار است و می تواند خواص دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد.

سالانه حجم بالایی از خرمای پیارُم به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود. در داخل کشور نیز این خرما توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

خرید خرما پیارم درجه یک

خرما پیارم درجه یک طرفداران زیادی در بازار داخلی و خارجی دارد به همین دلیل مصرف کنندگان همواره به دنبال خرید محصول درجه یک و ممتاز هستند. اگر شما نیز از این دسته خریداران هستید می توانید خرمای پیارُم درجه یک را از فروشگاه لیان مارکت با قیمت مناسب خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *