حصیربافی در بوشهر

حصیربافی در بوشهر

حصیربافی در بوشهر

حصیربافی در بوشهر

حصیربافی در بوشهر

چکیده:

بوشهر از شهرهای ساحلی و بندری ایران به شمار می رود که دور تا دور آن را خلیج فارس احاطه کرده است به همین دلیل گیاهان خودروی زیادی در مرداب ها و رودخانه های آن رشد می کنند، از سوی دیگر کاشت درخت نخل به خاطر موقعیت جغرافیایی در این منطقه به وفور یافت می شود که وفور برگهای آن و همچنین الیاف خودرو باعث رونق حصیربافی در این شهر بندری با تنوع محصولات گسترده شده است، مردمان این دیار به هنگام اوقات فراغت حصیربافی میکنند و از این طریق به کسب درآمد می پردازند.

زندگی مردم بوشهر با دریا، نخل و صنایع دستی گره خورده است، از صنایع دستی معروف بوشهر حصیربافی است طوریکه این شهر در رتبه نخست حصیربافی کشور قرار دارد که دارای تنوع محصولات گسترده ای است که از آن جمله می توان به زنبیل، کلاه، تک، سفره حصیری و … اشاره نمود. صنایع دستی بوشهر علاوه بر جنبه زینتی ای که دارد بسیار پر مصرف و کاربردی نیز است که شما به هنگام سفر به شهر بندری بوشهر می توانید از لیان مارکت آنها را خریداری کنید.

صنایع دستی بوشهر

بوشهر یکی از نخستین شهرهای ایرانی به دلیل همجواری به خلیج فارس به شمار می رود چرا که نخستین سکنه ها در کنار آبراهه ها، رودخانه، دریاها و .. شکل می گرفتند. دارای تاریخچه کهن با صنایع دستی فراوان و آثار گردشگری گرانبهایی است که روح آدمی را صیقل می دهد؛ از صنایع دستی بوشهر استفاده های مختلفی می شود که دارای گونه های مختلفی است که از آن جمله می توان به حصیربافی، گلیم بافی ، گبه بافی و … اشاره نمود. به دلیل اهمیت سوق الجیشی، این شهر سالها محل کشمکش کشورهای بیگانه بوده است. بوشهر مردمانی مهمان نواز و خونگرم دارد که همین عامل این شهر بندری را به قطب گردشگری و صنایع دستی ایران تبدیل کرده است.

حصیربافی در بوشهر

حصیربافی از صنایع دستی پر طرفداری است که تاریخچه آن به درازای تاریخ بشریت است، حصیربافی در مناطق مختلف بسته به نوع زندگی و شرایط اقلیمی و … به طور خاصی رواج دارد و مختص به یک منطقه نیست، در شهرهای ساحلی و بندری ایران به خصوص بوشهر حصیربافی به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط خاصی که حاکم است رواج گسترده ای دارد، صنایع دستی بوشهر ارقام مختلفی را شامل می شود که دارای تنوع گسترده ای دارد.

حصیربافی در بوشهر

حصیربافی نخستین بار در مناطق ساحلی رواج پیدا کرد و دلیل آن رویش مواد اولیه برای حصیربافی در کنار مرداب ها و همچنین رودخانه ها بوده است، در مناطق مختلف نیز بسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مردم از ساقه گندم برای خود حصیر می بافتند و از آن استفاده می کردند. در استان بوشهر به دلیل گستردگی الیاف برگ درخت خرما و نخل، گیاهان خودرو، مرداب ها و … حصیربافی در مناطق مختلف آن رواج دارد.

تنوع حصیربافی بوشهر

حصیربافی در بوشهر به دلیل وفور برگ درخت نخل یا خرما و گیاهان خودرو بسیار چشمگیر است. طوریکه بسیاری از مردمان این شهر به هنگام اوقات فراغت در کنار صیادی و کشاورزی حصیربافی می کنند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

از تنوع محصولات حصیربافی بوشهر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حصیر تک
    حصیر تک از صنایع دستی بوشهر به شمار می رود که مختص این منطقه است. بیشتر شبیه فرش است که عرض ده سانتیمتری دارد که از آن به عنوان پوشش سقف کپرهای روستایی استفاده می کنند که آب به راحتی از آن نفوذ می کند. لیان مارکت صنایع دستی بوشهر را با قیمت مناسب عرضه می کند.
  • مغرف
    مغزف در واقع نوعی زنبیل حصیری است که استفاده های مختلفی از آن می کنند.
  • تویزه
    تویزه نوعی حصیر دایره ای مانندی است که ظاهری همچون سینی با بافت حصیری دارد که از آن برای نگهداری نان و … استفاده می کنند.
  • تلی
    تلی از صنایع دستی بوشهر به شمار می رود که از آن برای نگهداری گندم استفاده می کنند.
  • سپک
    سپک نوعی سینی حصیری است که از آن برای پاک کردن انواع حبوبات، برنج و گندم استفاده می کنند.
  • سفره حصیری
    سفره حصیری کار هنرمندانه زنان بوشهری است که در بافت ریز آن را تهیه می کنند که قابل شستشو است.
  • کنده
    کنده از محصولات حصیربافی بوشهر است که از آن به عنوان سبد نگهداری میوه استفاده می کنند.
  • چاکان
    چاکان در واقع نوعی سبد حصیری است که در بوشهر از آن برای جمع آوری خرما و همچنین ترازو استفاده می کنند.
  • بادبزن
    بادبزن حصیری تاریخچه طولانی ای دارد و یکی از ابتدایی ترین محصولات تهیه شده از حصیر میباشد که بشر به خود دیده است.
  • طناب
    طناب حصیری یکی دیگر از محصولات حصیری بوشهر به شمار می رود.
  • کلاه حصیری
    کلاه حصیری نوعی کلاه شیک بوشهری است که از شما در برابر آفتاب سوزان محافظت می کند که مدلهای مختلفی را شامل می شود.
حصیربافی در بوشهر

حصیربافی و کاربرد آن

از حصیر استفاده های گوناگونی به قرار زیر می کنند.

  • از حصیر برای پوشاندن سقف کپرهای روستایی استفاده می کنند.
  • به عنوان زیرانداز کاربرد دارد.
  • برای نگهداری نان، حبوبات و … استفاده می کنند.
  • از حصیر کلاه، طناب و … درست می کنند.
  • در صنایع دستی کاربرد دارد.
  • و …

سخن پایانی

حصیربافی در استان بوشهر با توجه به شرایط جغرافیایی و خاص منطقه کشت درخت خرما به وفور در آن یافت می شود.

همچنین قرار گرفتن این شهر بندری در آبهای نیلگون خلیج فارس و رشد گیاهان خودرو باعث شده تا حصیربافی در این شهر رونق بگیرد.

به همین دلیل بوشهری ها با ذوق هنری خود صنایع دستی منحصر به فردی را از الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو تهیه می کنند.

بوشهری ها علاوه بر صیادی و کشاورزی در حصیربافی نیز دست توانایی دارند. اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی حصیری را دارید با لیان مارکت تماس بگیرید.

 

شما می توانید نوشته مربوط به میوه جمبو و خواص آن را نیز از اینجا مطالعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *