همه چیز درباره کلوچه خرمایی

همه چیز درباره کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی یک انتخاب ایده آل برای میان وعده‌ افراد بخصوص کودکان در حال رشد می باشد. حال اگر بتوان این شیرینی فوق العاده را در خانه و با مواد تازه تهیه کرد لذت خوردن آن فراموش نشدنی خواهد بود. اگر شما هم جزء والدینی هستید که تغذیه اهل خانه بخصوص کودکان تان برای تان اهمیت دارد طرز تهیه این شیرینی را یاد بگیرید.

کلوچه خرمایی از لحاظ غذایی بسیار مقوی بوده و به دلیل طعم بی نظیرش می توان از آن به عنوان یک شیرینی خانگی استفاده کرد.

کلوچه خرمایی چیست؟

نوعی شیرینی مغز دار است که خرما یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده آن می باشد. این نوع کلوچه به صورت و اشکال مختلفی در بازار وجود دارند و می توان به راحتی آن ها را خریداری و مصرف نمود. با این حال تهیه این نوع شیرینی در منزل کار راحت و کم هزینه ای می باشد. بنابراین در این مطلب طرز تهیه و پخت آن را به طور کامل شرح خواهیم داد.

مواد لازم جهت آموزش کلوچه و شیرینی خرمایی

برای تهیه کلوچه خرمایی به مواد ذکر شده در متن ذیل نیاز است:

۱: آرد سفید: ۵۰۰ گرم یا نیم کیلو.

۲: آرد برنج: ۵۰ گرم.

۳: نشاسته یا همان آرد ذرت : ۵۰ گرم

۴- کره : ۲۵۰ گرم. کره جایگزینی ندارد و باید حتما از آن در پخت کلوچه استفاده کرد. در غیر این صورت کلوچه ها بعد از پخت سفت می شوند.

۵: شکر: ۱۵۰ گرم.

۶: زرده تخم مرغ: ۴ عدد.

۷: نمک: نصف قاشق چای خوری.

۸: وانیل: یک قاشق چای خوری.

۹: بکینگ پودر: بک قاشق مربا خوری.

۱۰: شیر : یک سوم لیوان به اضافه ۳ قاشق غذا خوری.

۱۱: دارچین: یک قاشق غذا خوری.

۱۲: گردوی ریز شده: ۶۰ تا ۷۰ گرم.

۱۳: خرمای شسته شده و هسته گرفته و پوست کنده: ۱۶۰ گرم.

۱۴: دو قاشق زعفران آب کرده جهت رومال کردن کلوچه ها.

دستور پخت کلوچه خرمایی

مواد لازم جهت آموزش کلوچه و شیرینی خرمایی

جهت تهیه کلوچه خرمایی ابتدا باید کره را نیم ساعت بیرون از یخچال قرار داد تا به دمای محیط برسد.

این کار به منظور نرم شدن کره و مخلوط شدن آسان با سایر مواد است. بنابراین بهتر است حتما این نکته را مد نظر قرار داد.

نکته: برای این کار نیازی به آب شدن کره نیست همین که کره نرم شود کفایت می کند.

در مرحله دوم از پخت کلوچه خرمایی لازم است شکر را پودر کنید. سپس آن را الک کرده تا دانه های درشت از دانه های پودر شده جدا شوند. بعد از الک کردن شکر آن را درون ظرف گودی ریخته و با کره خوب مخلوط کنید. جهت مخلوط کردن کره و شکر بهتر است از همزن برقی استفاده کنید.

قدم بعدی برای آماده کردن خمیر کلوچه خرمایی باید ۳ عدد از زرده‌ها را به ترکیب شکر و کره اضافه کنید. لازم به ذکر است که این زرده ها باید یکی یکی اضافه شده و هر کدام ۱ الی ۲ دقیقه با همزن زده شوند. بعد از اضافه کردن زرده ها نوبت به اضافه کردن وانیل جهت گرفتن بوی زخم زرده می رسد‌. بعد از اضافه کردن وانیل ترکیب را به مدت ۱ دقیقه با دور کند هم زن کاملا مخلوط کنید.

حال باید یک سوم لیوان شیر را کم کم به مواد اضافه کرده و حدودا ۳۰ ثانیه مخلوط شود. در مرحله نهایی آردها را با بکینگ پودر مخلوط کرده و ۳ بار الک کنید. سپس آن را کم کم و در چند مرحله به ترکیب اضافه کنید.

توجه داشته باشید خمیری که در پایان حاصل می شود نباید چسبناک باشد.

خمیر آماده شده باید لطیف و نرم باشد به همین دلیل در صورت چسبناک بودن خمیر کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید. حال خمیر آماده شده را درون پلاستیکی قرار داده و به مدت ۲ ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید. این مدت زمان جهت استراحت خمیر ضروری است.

در طول مدت زمانی که خمیر کلوچه خرمایی در حال استراحت است می توانید خرما ها با پشت چنگال کاملا له کنید. سپس آن ها را به همراه گردو و دارچین در ظرف مناسبی ریخته و کاملا مخلوط کرد. بعد از مخلوط کردن خرما و گردو و دارچین دست خودتان را اندکی چرب کرده و از مواد به اندازه یک گردو بردارید و گلوله کنید و در یخچال قرار دهید. در صورتی که مخلوط به راحتی در دستتان گلوله نشد یک قاشق روغن به آن اضافه کنید.

نکته: نکته بسیار مهمی که درباره خرما وجود دارد این است که خرمای مورد استفاده در این شیرینی باید رطب باشد.

فواید مصرف شیرینی و کلوچه با طعم خرما

بعد از گذشت ۲ ساعت خمیر آماده شده را از یخچال خارج کنید و آن را به چانه های هم اندازه تقسیم کنید. حال هر چانه را در دست تان پهن کنید و یکی از گلوله های خرما را وسط آن قرار دهید. سپس به هر شکلی که دوست دارید خمیر را بپیچید. بعد از پیچیدن تمام چانه ها آن ها را درون یک سینی قرار دهید.

رویشان را با پارچه ای پوشانده و در یخچال به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. در این فاصله فر را روشن کرده و درجه آن را بر روی ۱۹۰ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سپس دو قاشق شیری که قبلا آماده کرده بودید را با ۱ عدد از زرده هایی که کنار گذاشته بودید خوب مخلوط کرده و در صورت تمایل مقداری زعفران آب کرده به آن اضافه کنید. این ترکیب را برای رومال کردن کلوچه ها استفاده کنید.

اگر دوست دارید یک کلوچه خرمایی زیبا داشته باشید می توانید روی آن ها را مهر بزنید. در صورتی که مهر در دسترس ندارید می توانید با هر وسیله دیگری که در اختیار دارید روی آن ها را نقش بزنید. حال کلوچه ها را درون فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

فواید مصرف شیرینی و کلوچه با طعم خرما

کلوچه خرمایی اگر با مواد تازه و سالمی تهیه شود قطعا مصرف آن فواید بسیاری را به بدن می رساند. اولا این کلوچه ها را می توان به عنوان جایگزینی مناسب برای شیرینی استفاده کرد. با این کار تا حد زیادی از مصرف قند های مصنوعی و کربوهیدرات ها جلوگیری خواهد شد.

علاوه بر آن کلوچه خرمایی انتخابی جذاب برای افرادی است که قادر به خوردن خرما به طور مستقیم نیستند. برخی از افراد عادت به خوردن خرما ندارند و از خواص فوق العاده آن محرومند. با مصرف این نوع کلوچه تمامی ویتامین ها و مواد مغذی موجود در خرما به بدن آن ها خواهد رسید.

رفع یبوست کودکان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، رفع سوء تغذیه در کودکان، تامین انرژی بدن از دیگر فواید مصرف کلوچه خرمایی می باشند.

کلوچه خرمایی

سخن آخر

با توجه به اهمیت مصرف خرما و فرآورده های آن امروزه خانواده ها این میوه مفید را در برنامه غذایی خود قرار داده اند. این میوه به تنهایی می تواند یک وعده غذایی کامل باشد. زیرا از همه گروه های غذایی در آن موجود است. برای خرید خرما بهتر است به سراغ مکان های معتبر رفت.

فروشگاه لیان مارکت یکی از این مکان های معتبر جهت خرید خرما بخصوص خرمای بوشهر است. علاوه بر آن در این فروشگاه می توان بهترین نوع کلوچه خرمایی را خریداری کرد. این کلوچه ها از بهترین و مرغوبترین مواد اولیه تهیه شده و دارای مزه ای بی نظیر می باشند.

2 thoughts on “همه چیز درباره کلوچه خرمایی

  1. رضا says:

    خیلی خوب توضیح دادین، کارفرمام یک دستگاه تولید کلوچه از دستگاه باما تهیه کرده بود، برای بنده این توضحیات خیلی خوب بود.

    • مدیر سایت says:

      با سلام. ابتدائا خوشحال هستیم که ما و شما باهمدیگر آشنا شدیم.

      مفید بودن مقاله برای شما باعث انگیزه برای ما هست اینکه مقالات کاربردی بیشتری جهت مخاطبان عزیزمان
      تولید کنیم.

      موفق باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *