آموزش کلوچه خرمایی

آموزش کلوچه خرمایی

آیا کلوچه ای که با خرما درست شده را خورده اید و می دانید چه فوایدی دارد؟

آیا می خواهید یک کلوچه لذیذ به نام کلوچه خرمایی درست کنید؟ و آیا می خواهید کلوچه ای که می پزید دارای مواد مقوی و انواع ویتامین ها باشد؟ توصیه می کنم این مقاله را مطالعه کنید زیرا برای شما مفید خواهد بود.

خرما محبوبیت جهانی دارد و معمولا به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در مواد غذایی مانند کیک و کلوچه و انواع آب میوه ها، اسموتی ها و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش کلوچه خرمایی

به گفته مرکز داده های غذایی آمریکا، این کلوچه منبع خوبی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند، فیبر و قند های طبیعی است. مواد ضروری آن شامل موارد زیر است:

  • کلسیم
  • آهن
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • گوگرد
  • فسفر
  • سدیم
  • روی

به غیر از مواد مغذی فوق کلوچه پخته شده با خرما می تواند حاوی ویتامین های مهمی مانند:

  • ویتامین A
  • ویتامین K
  • ریبوفلاوین
  • نیاسین
  • تیامین
  • ویتامین B6
  • فولات

بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۸ توسط محققان کرنل نشان می دهد که بیش از ۱۵ درصد از نیاز روزانه به مواد معدنی ضروری مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم را می توان از خرما و مواد غذایی که از خرما پخته شده اند برآورده کرد مانند کلوچه خرمایی.

اگر در کلوچه خرمایی به مقدار ۱۰۰ گرم خرما مصرف شود می تواند حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از نیاز روزانه به مواد معدنی ضروری بدن را تامین کند.

کلوچه خرمایی به دلیل داشتن خرما، بسیار خوش طعم و لذیذ و نیز بسیار مقوی برای سلامت انسان ها است. همچنین یکی از خوشمزه ترین کلوچه هایی است که می توانید به راحتی آن را در خانه بپزید. البته طرز تهیه و دستور پخت این نوع کلوچه در مناطق مختلف می تواند کمی متفاوت باشد.

کلوچه خرمایی

کلوچه های پخته شده با خرما را به چه شکل باید مصرف کرد؟

در واقع نوعی شیرینی مغز دار یا بدون مغز (بستگی به دستورالعمل پخت دارد) است که ماده اصلی و طعم دهنده آن را خرما تشکیل می دهد. این نوع کلوچه در اشکال مختلف پخته می شود. با این حال تهیه آن در منزل کار راحت و کم هزینه ای است.

اغلب وقتی در باشگاه یا بیرون از خانه ورزش می کنید، احساس خستگی می کنید و نیاز به مواد غذایی مقوی دارید. مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه نشان می دهد که محصولات غذایی حاوی خرما می تواند به شما کمک کند تا انرژی خود را بلافاصله بازیابی کنید.

همچنین می توانید به عنوان میان وعده و عصرانه در منزل و یا در محل کار، مدرسه و دانشگاه استفاده کنید. این نوع کلوچه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد مانند، افزایش انرژی، افزایش آهن در بدن و کمک به هضم غذا. دلیل آن این است که خرما سرشار از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان و فیبر است.

این میوه های خشک به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری خود ممکن است در درمان بیماری های مختلف نیز مفید باشند.

کلوچه خرمایی سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز است. انرژی بالای موجود در آنها را می توان به میزان بالای قندهای سالم و طبیعی نسبت داد.

بسیاری از مردم در سراسر جهان زمانی که احساس بی‌حالی یا تنبلی می‌کنند از کلوچه خرمایی کم‌چرب به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند تا به افزایش سریع سطح انرژی آنها کمک کند.

کلوچه خرمایی را حتی می توانید به عنوان یک وعده غذایی کامل در صبحانه میل کنید. با خرید خرما می توانید در خانه خود یک کلوچه بسیار لذیذ بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

پخت کلوچه خرمایی

آیا می دانید چگونه می توان کلوچه خرمایی درست کرد؟

برای پخت کلوچه خرمایی به مواد زیر نیاز خواهید داشت (دقت داشته باشید دستور پخت می تواند متفاوت باشد و ممکن است برای طعم دار کردن کلوچه خود از مواد مختلف و متناسب با سلیقه شخصی استفاده کنید.):

  • خرما: ۱۲ عدد
  • بیکینگ پودر: معمولا یک قاشق چای خوری
  • هل ساییده شده: یک قاشق غذا خوری
  • روغن جامد: ۱/۴ پیمانه
  • آرد: ۱.۵ پیمانه
  •  شیر: ۶ قاشق غذا خوری
  • پودر قند و یا شکر: یک قاشق غذاخوری

راهنمای پخت

1. برای پخت کلوچه خرمایی بوشهری ابتدا یک ظرف مناسب بردارید و سپس آرد و روغن را داخل آن بریزید و سعی کنید به خوبی آن را مخلوط کنید.

2. سپس می توانید بکینگ پود و پودر قند و یا شکر را به آن اضافه کنید. بعد از این مرحله باید شیر را کم کم به مواد خود اضافه کنید و تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.

3. در این حال باید پوست خرما ها را جدا کرده و همچنین هسته خرما را بردارید تا بتوانید زیره سیاه یا پودر هل را به مواد خود اضافه کنید.

4. سپس مواد داخل ظرف را به مدت پنج دقیقه روی حرارت قرار دهید تا خرما ها نرم شود. بعد از این مرحله باید خمیر آماده شده را به اندازه های مورد نیاز تقسیم کنید و مقداری خرما لای خمیر گذاشته و آن را به سلیقه خود بپیچید.

5. در مراحل پایانی باید زرده ی تخم مرغ را روی کلوچه ای که آماده کرده اید بریزید تا طلایی شود. و در نهایت کلوچه ها را داخل فر قرار دهید تا گرم شود. دمای فر را می توانید روی ۱۵۰ درجه قرار داده و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا آنها آماده شوند.

6. کلوچه خرمایی می تواند منبع خوبی از انرژی باشد. مطالعات انجام شده دکتر مصطفی محمد عیسی و همکاران نشان می دهد که خرمای موجود در محصولات غذایی مانند کلوچه می تواند از استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز محافظت کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته روی خرما مشخص شد که این نوع میوه می تواند منبع خوبی از فیبر غذایی باشد.

همچنین خرما می تواند سرشار از فنول کل و همچنین آنتی اکسیدان های طبیعی زیر باشد:

  • کافئیک اسید
  • اسید فرولیک
  • آنتوسیانین
  • پروتوکاتکوئیک اسید

وجود ترکیبات پلی فنلی خرما در کلوچه ممکن است به طور بالقوه به کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

وجود خرما در کلوچه می تواند به طور بالقوه یبوست را تسکین دهد. در طب سنتی معمولا از میوه خرما برای بهبود یبوست استفاده می شود.

مطالعات منتشر شده در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی، نشان می دهد که خرمای خشک بیشترین فیبر غذایی به ویژه فیبر نامحلول را در خود دارد. فیبر نامحلول موجود در خرما می تواند به طور بالقوه در هضم سالم غذا به انسان ها کمک کند. علاوه بر این باعث تسکین علائم یبوست نیز می شود.

کلوچه خرمایی نیز به دلیل وجود خرما از این امر مستثنی نیست و می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. برای پخت کلوچه خرمایی می توانید دستورالعمل های مختلف پخت را مطالعه کنید.

مزیت های مهم کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی در مقایسه با دیگر کلوچه ها می تواند مزیت های بسیاری به همراه داشته باشد برای مثال، کلسترول آن صفر است و فلوئور طبیعی موجود در خرما به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. این نوع کلوچه هیچ عارضه ای ندارد.

همچنین خرما مخزن طبیعی قندهایی مانند ساکارز، فروکتوز و گلوکز است که استفاده آن در کلوچه آن را به یک وعده غذایی مقوی تبدیل می کند. خرمای تازه در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۵۷ کالری و خرمای خشک بیش از ۳۰۰ کالری در ۱۰۰ گرم دارد.

خرید کلوچه خرمایی

خرما بسیار شیرین است و می تواند به طور کلی طعم و مزه کلوچه را عوض کند. با استفاده از خرما دیگر نیازی به مصرف شکر و دیگر مواد شیرین کننده نمی باشد، زیرا خرما خود یک شیرین کننده طبیعی و مفید است. قندهای غالب خرما فروکتوز و گلوکز هستند که دو سوم کل گوشت خرمارا تشکیل می دهند.

خرما دارای محتوای غذایی قابل توجهی است و بنابراین می تواند به تامین نیازهای غذایی انسان از جمله پخت انواع مختلف کلوچه کمک کند. کلوچه خرمایی یک محصول بسیار ارزشمند است که می توانید به صورت آماده از مراکز فروش معتبر آنها را تهیه کنید یا با رعایت دستورالعمل های موجود آنها را در خانه درست کنید.

با توجه به اهمیت مصرف خرما و فرآورده های آن امروزه خانواده ها این میوه مفید را در برنامه غذایی خود قرار داده اند. خرما به تنهایی می تواند یک وعده غذایی کامل باشد؛ زیرا از همه گروه های غذایی در آن موجود است.

اگر به دنبال فروشگاه معتبر برای سفارش کلوچه خرمایی هستید، ما فروشگاه سوغات و صنایع دستی لیان مارکت توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *