خرما ارده چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

خرما ارده چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

خرما ارده چیست ؟

خرما ارده بسیار آرامش بخش و فوق العاده غنی است که می توان آن را به عنوان دسر یا یک میان وعده مقوی در فصل زمستان در نظر گرفت. ترکیب ارده با خرما که به خرما ارده معروف است، سرشار از فیبر، پروتئین است و یک مکمل عالی برای انسان ها تلقی می شود.

ارده نوعی سس یا خمیر غلیظ است که از روغن و دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می شود. این چاشنی طعم آجیلی طبیعی دارد و فواید تغذیه ای مختلفی دارد. می توان از آن در پخت غذاهای شیرین و خوش طعم استفاده کرد. این چاشنی اغلب در ترکیه، ایران و بخش هایی از شمال آفریقا و کشورهای مختلف دیگر استفاده می شود.

ارده وقتی با خرما یا شیره خرما ترکیب می شود می تواند دسر مناسبی برای گردهمایی های زمستانی، مهمانی های شام یا میزبانی رویدادهای مختلف باشد. به طور کلی در فصل زمستان و مواقعی که هوا سرد و یا هوا بارانی است می توان از خرما ارده استفاده کرد، زیرا به دلیل چربی زیادی که دارد در فصل تابستان طرفداری ندارد.

دقت داشته باشید یک قاشق غذاخوری ارده حدود:

  • ۹۰ کالری
  • ۲.۶ گرم پروتئین
  • ۸ گرم چربی
  • ۱.۴ گرم فیبر
  • ۶۶ میلی گرم کلسیم
  • ۱.۵ میلی گرم آهن

همچنین ۱۰۰ گرم ارده دارای ۵۹۵ کالری انرژی، ۳ گرم کربوهیدرات همچنین دارای ۶ درصد کلسیم مورد نیاز روزانه و ۲ تا ۵ درصد ویتامین B است.

البته خواص خرما ارده تنها به این موارد خلاصه نمی شود و باید فواید خرما را نیز به فواید ارده اضافه کرد.

به طور مثال خرما را می توان منبع غنی مواد معدنی مختلف و ویتامین‌های بیشمار دانست مانند:

  • کربوهیدرات ۷۴.۹۷ گرم
  • پروتئین ۱.۸۱ گرم
  • چربی کل ۰.۱۵ گرم
  • فیبر غذایی ۶.۷ گرم
  • فولات ۱۵ میلی‌گرم
  • ویتامین کا ۲.۷ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۶۹۶ میلی‌گرم
  • کلسیم ۶۴ میلی‌گرم
  • و …

خرما ارده خواص زیادی برای سلامتی انسان ها دارد که در ادامه هر کدام از آنها را به صورت دقیق بررسی می کنیم.

خرما ارده چیست ؟

خرما ارده سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین‌های گیاهی و فواید بیشماری است که می تواند برای سلامت قلب تا پوست درخشان شما مناسب باشد. ترکیب ارده و خرما می تواند مزیت های زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

بهترین مرکز

۱. برای قلب شما خوب است

دانه‌های کنجد، جزء اصلی خرما ارده هستند که به دلیل فوایدی که برای سلامت قلب دارند، شناخته شده‌اند. به طور خاص، آنها می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. کلسترول بالا، به ویژه کلسترول LDL، یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است.

در یک مطالعه، بیماران مبتلا به کلسترول بالا که به مدت دو ماه روزانه ۴۰ گرم (حدود ۴ قاشق غذاخوری) خرما ارده مصرف کردند، شاهد بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول تام و کلسترول LDL بودند.

این ممکن است به این دلیل باشد که دانه‌های کنجد موجود در خرما ارده مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کنند. سزامین و سزامولین، به ویژه، دو آنتی اکسیدان قوی منحصر به فرد برای گیاه کنجد هستند که با سلامت قلب مرتبط هستند. آنها با مهار تولید کلسترول در بدن و مسدود کردن جذب کلسترول رژیم غذایی عمل می کنند.

خرما نیز دارای ویتامین B6 است که می تواند اسید آمینه هموسیستئین موجود در خون را خارج کند و برای سلامت قلب مفید باشد. همچنین آهن موجود در خرما می تواند برای کم خونی مناسب باشد.

انجمن قلب آمریکا نیز در مطالعات انجام داده خود یادآور شده که مصرف خرما می تواند برای بیماران قلبی مناسب باشد. زیرا پتاسیم موجود در خرما می تواند در کارکرد منظم ضربان قلب مفید واقع شود. در نهایت مصرف هر دو مورد یعنی خرما و ارده در یک ترکیب به نام خرما ارده برای انسان ها توصیه می شود.

۲. با التهاب مبارزه می کند و نقش مهمی در کنترل آن دارد

التهاب ریشه اکثر بیماری های مزمن است. اما، همانطور که یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث التهاب شود، یک رژیم غذایی خوب نیز می تواند با آن مبارزه کند. دکتر آمی شاه، توضیح می دهد: غذا بهترین اهرم برای تغییر وضعیت التهابی شما است. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و پلی فنل بیشتر می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند، که می تواند التهاب را آرام کند.

خرما ارده نیز دارای آنتی اکسیدان و پلی فنل بسیار بالایی است، بنابراین می تواند برای التهاب مفید و مناسب باشد. آنتی اکسیدان های موجود در خرما ارده، به ویژه سسامین و سزامولین، می توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند.

در یک مطالعه، بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو که ۴۰ گرم خرما و دانه کنجد را در روز مصرف می‌کردند، بهبودهایی را در درد زانو و نشانگرهای زیستی التهابی مشاهده کردند. سایر مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد و یا خرما (خرما ارده) از تولید سیتوکین های التهابی جلوگیری می کند.

خرما ارده

۳. مملو از چربی های سالم است

اجازه ندهید محتوای چربی بالای خرما ارده شما را بترساند، همه اینها چربی های سالم هستند. نوع چربی موجود در این مواد چربی غیر اشباع است که مدتهاست به عنوان چربی خوب در نظر گرفته می شود. این موضوع به این دلیل است که از عملکرد مغز، سلامت قلب و سیری پشتیبانی می کند.
در واقع، محتوای پرچرب خرما ارده ممکن است یکی دیگر از دلایل مفید بودن آن برای قلب شما باشد. چربی غیراشباع چندگانه، نوعی که عمدتاً در خرما و ارده یافت می شود، می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

۴. منبع غیرلبنی خوبی از کلسیم است

احتمالاً شناختی که شما از کلسیم دارید به شیر مربوط باشد اما این ماده را می توانید از خرما و ارده نیز به دست بیاورید. کلسیم یک ماده معدنی است که برای ساخت و حفظ استخوان های قوی و برای انجام تعداد زیادی از فرآیندهای بدن مانند سیگنال دهی سلولی درگیر در عملکرد عضلانی و عصبی و کمک به رگ های خونی برای انتقال خون از طریق بدن مهم است.

بزرگسالان باید روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. اما اگر زندگی بدون لبنیات دارید، ممکن است نگران این باشید که این ماده مغذی مهم را از دست بدهید. نگران نباشید، منابع گیاهی زیادی از کلسیم وجود دارد، از جمله خرما که حدود۶۴ میلی‌گرم و ارده حدود ۶۶ میلی گرم کلسیم دارد.

خرما ارده می تواند ۱۵ درصد از نیاز روزانه توصیه شده کلسیم شما را تامین کند. توصیه می کنیم هر روز به مقدار لازم از این مواد استفاده کنید.

بهترین نوع خرما ارده

۵. باعث درخشندگی پوست شما می شود

به دنبال داشتن پوستی درخشان هستید؟ توصیه می شود از خرما ارده استفاده کنید. ترکیب مواد مغذی موجود در این مواد آن را به ویژه برای حمایت از سلامت پوست مناسب می کند.

تمام چربی‌های خوب موجود در خرما ارده جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E شده و آن را افزایش می‌دهد که هر دو برای جلوگیری از علائم قابل مشاهده پیری مهم هستند. بعلاوه، خرما و ارده هر دو حاوی روی هستند که به ساخت کلاژن کمک می کند. کلاژن چیزی است که پوست ما را انعطاف پذیر نگه می دارد.

در حالی که خرما ارده یک راه مناسب برای افزایش دریافت ویتامین و مواد معدنی است، مهم است که به یاد داشته باشید که تمام فواید بزرگی که به همراه دارد در چارچوب یک رژیم غذایی سالم است.

فروش خرما ارده

خرما ارده مناسب را می توانید با قیمت ارزان از فروشگاه لیان مارکت بخرید. فروشگاه ما این محصول مقوی را در بسته های مناسب برای تمامی مشتریان به صورت آنلاین عرضه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *