خرما جز کدام گروه غذایی است

خرما جز کدام گروه غذایی است

آیا با اصطلاحات خرما آشنا هستید و می دانید خرما به انگلیسی و عربی چه نام دارد؟

خواص خرما انسان ها را همیشه شگفت زده می کند، این میوه گرمسیری از تیره نخل‌ها بوده و میوه خوراکی آن با طعمی شیرین و با پوستی نازک از یک هسته سخت تشکیل شده است.

خرما را می توان در گروه غذایی میوه ها و سبزی ها قرار داد. نام علمی این میوه ” Phoenix dactylifera” بوده و در زبان عربی نیز به” التمر” معروف است. خرما به انگلیسی Date نام دارد و معمولا عموم مردم آن را به این نام می شناسند.

خرما به عربی التمر نام دارد، با اینکه عرب زبان ها اصطلاحات زیادی برای آن دارند اما عموم اعراب به این اسم آن را می شناسند.

در بوشهر به خرمای نرسیده پَهَک گفته می شود، اما هنگامی که رنگ میوه آن به قرمز و یا زردی تمایل پیدا می کند آن را ” کنگ ” یا ” خرک ” یا ” خارَک ” می نامند (در زبان عربی نیز به آن حبابوک می گویند).

البته خرما می تواند اصطلاحات زیادی در سراسر دنیا به خصوص در ایران داشته باشد. برای نمونه گاهی آن را با نام رطب می شناسیم (در واقع رطب خرمایی است که میوه آن کاملا رسیده باشد و قند کمتر و رطوبت بیشتر داشته باشد).

ارقام زیادی خرما در ایران و سایر کشورها وجود دارد که برخی از آنها محبوب و برخی دیگر در گمنامی به سر می برند. برای مثال:

1- در استان بوشهر خرمای کبکاب

2- در استان کرمان خرمای کروت

3- در استان هرمزگان و کرمان خرمای پیارم

4- در استان فارس خرمای شاهانی

5- در استان سیستان و بلوچستان خرمای الینگی

6- و غیره

خواص خرما به اندازه ای زیاد است که پژوهشگران و کارشناسان زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب کرده تا آزمایشات زیادی روی آن انجام دهند.

  فواید خرما

ارزش غذایی خرما

خرما به خصوص خرمای خشک سرشار از مواد مغذی است. خرمای خشک کالری بالایی به خصوص کربوهیدرات دارد (۷۴ گرم). همچنین حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری با فیبر است.

خرما به دلیل غلظت غنی آنتی اکسیدان هایش معروف است که می تواند برای سلامت قلب و ریه شما مفید باشد و آن را به یکی از ایده آل ترین میوه های سالم برای قلب تبدیل می کند.

مهمترین خواص خرما؟

خرما حاوی چندین ماده مغذی است که فواید سلامتی مختلفی دارد از کاهش کلسترول گرفته تا ایجاد استخوان های سالم. در زیر می توانید با مهمترین خواص خرما برای سلامتی آشنا شوید:

۱. خرما کلسترول را کاهش می دهد

خرما باید در رژیم غذایی خود گنجانده شود زیرا می تواند فوراً کلسترول را کاهش داده و به مدیریت وزن شما کمک کند.

۲.خرما سرشار از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها

خرما انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها را برای درمان بیماری های مختلف فراهم می کند. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که ممکن است باعث واکنش های مضر در بدن شما شده و منجر به بیماری شود. خرما آنتی اکسیدان های فوق العاده خوبی دارد که عبارتند از:

1- کاروتنوئیدها: برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. همچنین خطر ابتلا به اختلالات چشمی را کاهش می دهد.

2- فلاونوئیدها: یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که فواید متعدد برای سلامتی دارد. یکی از فواید آن خواص ضد التهابی است. این ماده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، دیابت و انواع سرطان را کاهش می دهد.

3- اسید فنولیک: دارای خواص ضد التهابی است و به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و مشکلات قلبی کمک می کند.

۳. تقویت استخوان ها

خرما سرشار از مس، سلنیوم و منیزیم است که مواد مغذی بسیار مهمی برای حفظ سلامت استخوان و جلوگیری از اختلالات مرتبط با استخوان هستند. این مورد را می توان مهمترین خواص خرما دانست.

خرما همچنین سرشار از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون کمک می کند و به متابولیسم استخوان ها کمک می کند.

افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستند. خرما می تواند استخوان شما را تقویت کرده و آن را قوی کند.

انواع خرما

۴. سلامت مغز را ارتقا می دهد

خواص خرما این است که می تواند سلامت مغز را ارتقا دهد. هر خرما حاوی کولین، ویتامین B است که برای فرآیند یادگیری و حافظه، برای بزرگسالان و کودکان بسیار مفید است. مصرف منظم خرما با کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن مرتبط است.

دیگر خواص خرما این است که برای کاهش التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک در مغز که برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مهم است، مفید است.

۵. مناسب برای بهبود دستگاه گوارش

خرما سرشار از فیبر طبیعی است و نزدیک به ۸ گرم فیبر در ۱۰۰ گرم خرما وجود دارد. این فیبر طبیعی به منظم شدن حرکات روده و بهبود سلامت کلی گوارش شما کمک می کند. هضم نرمال و سالم همچنین دارای اثر آبشاری در بهبود سایر سیستم های بدن مانند جذب بهتر مواد مغذی، سلامت بهتر کبد و کلیه است و همچنین شما را از نظر ذهنی آرام نگه می دارد.

علاوه بر این، مصرف منظم خرما می تواند به شما کمک کند تا از یبوست و بسیاری از مشکلاتی که به همراه دارد جلوگیری کنید یا حتی آن را کاهش دهید.

۶. کمک می کند سموم بدن به راحتی دفع شوند

از دیگر خواص خرما می توان به سم زدایی بدن اشاره کرد. خرما و عصاره خرما به حمایت از سلامت کبد و همچنین پیشگیری از فیبروز کبد کمک می کند.

خرما با حمایت از عملکرد سالم کبد، به بدن شما اجازه می دهد تا به روشی طبیعی سم زدایی کند، زیرا کبد وظیفه دارد مواد زائد و مضر را از بدن شما دور نگه دارد.

فیبروز کبد با مصرف منظم عصاره خرما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، این امر خطر ابتلا به سیروز کبدی را کاهش می دهد.

۷. دیابت را کنترل می کند

دیابت یکی از شایع ترین بیماری هاست. عمدتاً دیابت با استفاده از چندین داروی خوراکی دیابت و مکمل انسولین درمان می شود. تحقیقات نشان می دهد که خرما برای کاهش سطح قند و چربی خون مفید است.

می تواند تولید انسولین را افزایش دهد و همچنین به کاهش سرعت جذب گلوکز از روده کمک کند. این موضوع می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

مزیت های مهم خرما

۸. پوست را بهبود می بخشد

یکی از خواص خرما این است که پوست را بهبود می بخشد. خرما منبع عالی ویتامین C و D است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند و پوست شما را صاف نگه می دارد. خرما همچنین دارای خواص ضد پیری است و از تجمع ملانین جلوگیری می کند.

۹. به کاهش وزن کمک می کند

مصرف خرما هر روز صبح با معده خالی قبل از تمرین می تواند به شما کمک کند تا احساس داشته باشید، انرژی زیادی به شما بدهد و در نتیجه به کاهش وزن سالم کمک کند. خرما سرشار از فیبر است و جذب آن در روده بزرگ را کند می کند. این موضوع باعث می شود ساعت های طولانی تری احساس سیری کنید و در نتیجه نیاز به خوردن غذای بیشتر که برابر با کالری بیشتر است را کاهش دهید.

۱۰. بی خوابی را حل می کند

از دیگر فواید خرما برای سلامتی می توان به کمک به مقابله با بی خوابی اشاره کرد. اگر ماه‌هاست که از بی‌خوابی رنج می‌برید و به فکر خرید داروهای بدون نسخه هستید، باید لحظه‌ای متوقف شوید و یک درمان خانگی سریع و آسان با تنها چند ماده تشکیل دهنده را امتحان کنید تا به طور طبیعی این مشکل را حل کنید.

۱۱. بهبود سلامت قلب

خوردن خرما در روز ممکن است سلامت قلب شما را بهبود بخشد. خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به جلوگیری از تشکیل تصلب شرایین و پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

۱۲. بهبود سلامت جنسی در مردان

خرما برای سال‌ها به عنوان یک غذای شگفت‌انگیز مصرف می‌شود که سلامت جنسی مردان را نیز غنی می‌کند. برخی تحقیقات بیان می کنند که خرما می تواند استقامت جنسی شما را افزایش دهد.

خرما حاوی فلاونوئیدها و استرادیول است که اثرات مثبتی برای افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم دارد.

اگر می خواهید خرمای خوب بخرید و از همه فواید آن بهره مند شوید ما فروشگاه سوغات و صنایع دستی لیان مارکت را به شما توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *