خرما خشک زاهدی چه فواید دارد؟

مشخصات خرما خشک زاهدی

خرما خشک زاهدی را می توان در دسته خرماهای ارگانیک قرار داد و به عنوان خرمای درجه یک از آن یاد کرد که طرفداران زیادی در کشور دارد.

مطالعات نشان می دهد نام این خرما از زهدی عربی گرفته شده است که به معنی وفور و فراوانی است. خرمای زاهدی به دلیل کیفیت عالی توانسته در دسته خرماهای صادراتی ایران قرار بگیرد. معمولا به صورت نیمه خشک نیز مورد استفاده قرار می گیرد و نوع خشک آن نسب به خرمای تر فیبر بیشتری دارد.

خرما خشک زاهدی به دلیل مقوی بودن و داشتن فیبر بالا می تواند مقدار انرژی مورد نیاز بدن را به صورت روزانه تأمین کند. این خرما با نام قصب نیز شناخته می شود و جزو پرفروش ترین خرماها ی ایرانی در بازار جهانی است.

خرمای خشک زاهدی عمدتا در جنوب کشور و در شهرهایی مانند بوشهر، قیروکارزین، برازجان، اهواز، کازرون و … کشت می شود. نخل خرمای زاهدی بسیار مقاوم به شرایط آب و هوایی گرمسیری است و میوه آن بسیار خوش طعم و خوش مزه است.

اواخر شهریور زمانی است که خرمای خشک زاهدی از نخل برداشت می شود. از نوع خرماهای دیر رس است و و موقع رسیدن به راحتی از روی نخل به زمین می ریزد.

تولید کنندگان از خرما خشک زاهدی برای تولید سرکه، الکل، مواد قندی خوراکی و نیز انواع کلوچه های خوشمزه استفاده می کنند. دلیل آن این است که خرمای خشک زاهدی قند بالایی دارد و نیز گوشت آن در مقایسه با هسته ۶.۳۵ درصد است.

تولید کنندگان همچنین خرما خشک زاهدی را به عنوان خشکبار در بسته های مختلف بسته بندی کرده و آنها را به بازار داخلی و خارجی صادر می کنند.

خرما خشک زاهدی

محبوب خرمای خشک زاهدی به چه دلیل است

غلظت مواد معدنی و ویتامین ها در خرمای خشک زاهدی بیشتر از خرمای تر است. در نتیجه میزان کالری آن از خرمای تر بیشتر است. علاوه بر این، خرمای خشک زاهدی بیشتر از خرمای مرطوب ماندگاری دارد. خرمای تر به دلیل غلظت بالای فیبر همواره مورد توجه بوده است.

طعم خرمای خشک زاهدی به گونه ای لذیذ است که شبیه طعم کارامل است و اثری ماندگار در دهان می گذارد. خرمای زاهدی به دلیل طعم شیرین و اندازه بزرگی که دارد از گونه های دیگر خرما به خوبی متمایز می شود.

این گونه خرما منحصراً در جنوب ایران به خصوص در بوشهر و قیروکارزین رشد می کند. البته کشورهای دیگر نیز مانند عراق و عربستان به دلیل ویژگی های خوب این خرما آن را کشت می کنند.

خرما خشک زاهدی خوب دارای بافتی مجعد است. آنها پوست چروکیده دارند (نه زیاد) و ممکن است بزرگ یا کوچک باشند، بستگی به اقلیمی دارد که در آن رشد می کند.

خرمای زاهدی به دلیل طعم شیرینی که دارد می تواند جایگزین شکر و قند شود و به اصطلاح به عنوان یک شیرین کننده مورد استفاده قرار بگیرد.

دو روش برای خشک کردن خرمای زاهدی وجود دارد، یکی طبیعی و دیگری استفاده از دستگاه‌های آب‌گیری یا به اصطلاح خشک کن میوه است. در روش اول، خرما برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرد و بیشتر روی نخل خشک می شود. این فرآیند در تابستان انجام می شود زیرا این فرآیند به هوای گرم و نور شدید خورشید نیاز دارد. روش دوم، ماشین‌های برقی «آب‌گیری» برای خشک کردن خرما است.

فواید خرمای خشک زاهدی

فواید خرمای خشک زاهدی برای سلامتی:

خرما خشک زاهدی بسیار مفید است زیرا دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که به سلامتی کمک می کند. این گونه خرما یک منبع سرشار از انرژی است. توصیه می شود سعی کنید صبح خود را با تعداد خرمای خشک زاهدی شروع کنید، خواهید دید که چقدر پرانرژی هستید.

می توان از آنها در بسیاری از غذاها مانند غلات، دسرها و … استفاده کرد. در واقع از خرمای زاهدی به عنوان جانشین شکر استفاده می شود. همانطور که در بالا ذکر شد خرمای خشک دارای مواد معدنی و ویتامین های زیادی است.

۸ فایده مهم خوردن خرما خشک زاهدی:

1. خرما زاهدی سرشار از فیبر و پتاسیم است. خرمای خشک زاهدی علاوه بر طعم عالی، حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر مانند:

2. دارای پلی فنل بالا پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که می توانند از بدن در برابر التهاب محافظت کنند. خرمای زاهدی نسبت به سایر میوه ها و سبزیجات دارای پلی فنل بیشتری است.

3. جایگزین شیرینی های با کالری خالی. خرمای زاهدی می تواند شیرینی مورد نیاز آنها را تامین کند و در عین حال مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B-6 و آهن را نیز فراهم می کند.

4. دارای فیبر بالا. فقط ¼ فنجان خرمای زاهدی ۱۲ درصد از نیاز روزانه فرد به فیبر را تامین می کند. فیبر به فرد کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کند.

5. خرما خشک زاهدی پتاسیم بالایی دارد. این خرما پتاسیم زیادی دارد که الکترولیت مورد نیاز بدن برای سلامت قلب است. پتاسیم همچنین به ساخت عضلات و پروتئین در بدن کمک می کند.

6. مردم می توانند در دستور پخت خود خرمای زاهدی را جایگزین، شکر، چیپس شکلات یا آب نبات کنند تا مطمئن شوند به جای شکرهای تصفیه شده، قند طبیعی می خورند.

7. خرمای خشک زاهدی فواید مختلفی برای زنان در مراحل بعدی بارداری دارد. فیبر بالای این خرما توانایی آن را دارد تا مشکلات گوارشی، یبوست و بیماری های مختلف زنان باردار را حل کند.

8. خرمای خشک زاهدی و سایر خرماها مدت‌هاست که به عنوان یک گزینه برتر برای القای طبیعی زایمان در نظر گرفته می‌شوند. تحقیقات محدود نشان می دهد که خوردن خرما به اشکال مختلف ممکن است قوای جنسی زنان و مردان را افزایش دهد.

خرمای زاهدی

خطرات مصرف خرمای خشک

تاکنون مطالبی درباره خطرات مصرف خرما خشک زاهدی ثبت نشده است؛ اما برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به میوه خرما داشته باشند. علاوه بر این، سولفیت های موجود در خرمای خشک می تواند برای برخی افراد منجر به واکنش های آلرژیک شود.

علائم آلرژیک می تواند متفاوت باشد، به طوری که بسیاری از افراد علائم پوستی را تجربه کنند. برخی از افراد ممکن است پس از خوردن آنها دچار حساسیت چشم، خارش، آبریزش یا قرمزی چشم یا آبریزش بینی شوند.

البته این موضوع باعث کم رنگ شدن فواید خرما خشک زاهدی برای سلامتی انسان نمی شود. شما می توانید برای دریافت کالری بیشتر این میوه را به صورت روزانه مصرف کنید. اگر دچار بیماری دیابت هستید بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف خرما و نوع آن مشورت کنید. البته برخی از پزشکان مصرف خرما را به جای شیرین کننده هایی مانند قند و شکر ترجیح می دهند و آن را توصیه می کنند.

خرید خرمای خشک ارگانیک

خرمای خشک تنوع زیادی در سراسر دنیا به خصوص در خاورمیانه و ایران دارد که مواد مغذی و طعم آن ها بر اساس نحوه رشد و مکان رشد متفاوت است. از انواع شناخته شده خرمای خشک در ایران و دنیا می توان به خرمای مدجول و خرمای خشک زاهدی اشاره کرد. آنها را می توان در فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان یافت.

یافتن خرمای خشک ارگانیک مناسب می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا گونه های مختلفی از خرما در سراسر دنیا وجود دارد. البته پیشنهاد ما خرما خشک زاهدی است که فواید بسیار خوبی برای سلامتی دارد.

خرمای خشک زاهدی اصل در فروشگاه لیان مارکت یافت می شود شما می توانید انواع خرماهای خشک ارگانیک را با قیمت های مناسب از این فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *