نکات تهیه و نگهداری ترشی انبه هندی و ترشی انبه سبز

نکات تهیه و نگهداری ترشی انبه هندی و ترشی انبه سبز

ترشی انبه هندی یکی از غذا های سنتی هندی است که برای درست کردن آن از انبه سبز، ادویه و روغن استفاده می‌شود. این ترشی در هند همراه با غذا خورده می‌شود. ترشی انبه هندی را با دال برنج، دال روتی، پاراتاس و حتی آن را با صبحانه نیز می‌خورند. هندی‌ها غذاهای متنوع دارند و ترشی انبه هندی به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. در این مقاله یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین ترشی‌های انبه‌ی هندی را به شما آموزش خواهیم داد که به آن ترشی انبه سبز هم میگویند و در بوشهر نیز معروف است.

معروف‌ترین انواع ترشی انبه هندی شامل

Aam chunda, Punjabi aam ka achar

Rajasthani aam ka achar, mavinakayi uppinakayi

Maagaya, Avakaya & Vadu

طرز تهیه ایی که برای شما آماده کرده‌ایم یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه ی ترشی انبه سبز است که به راحتی می‌توان آن را در خانه درست کرد. میتوانید انواع ترشی های انبه را از فروشگاه لیان مارکت سفارش دهید.

آوا کایا یکی از محبوب‌ترین ترشی‌ها است که در آندرا پرادش، ایالت جنوب هند درست می‌شود. این شهر به خاطر غذاهای تند و تیز بسیار معروف است. روش تهیه ی ترشی انبه ای را که برای شما اورده ایم تقریباً شبیه به آوا کایا است که در بوشهر نیز معروف است ولی از فلفل کمتری استفاده می‌کنیم. برای تهیه ترشی انبه از هر نوع انبه سبز ترش و خام می‌توانید استفاده کنید که 3 روز بعد از تهیه قابل استفاده است. برای نگهداری در دمای اتاق باید به‌خوبی از ترشی مراقبت کنید. این ترشی در یخچال بین 6 تا 7 ماه به‌خوبی می‌ماند. در برخی از نقاط هند با روش‌های خاصی این ترشی را تا یک سال نگهداری می‌کنند.

ترشی انبه
ترشی انبه

روش تهیه ترشی انبه هندی

اولین مرحله مهم‌ترین مرحله است اگر این مرحله را انجام نمی‌دهید باید بعد از اینکه ترشی را آماده کردید سریع آن را در یخچال بگذارید. نکته‌ی اصلی برای ماندگاری ترشی انبه هندی خشک بودن همه وسایل است. می‌توانید برای این مرحله همه‌ی وسایل را حدود چند ساعت در معرض نور خورشید بگذارید. البته اگر امکان این کار را ندارید می‌توانید وسایل را با پارچه‌ی تمیز به‌خوبی خشک کنید.

وسایل مورد نیاز برای تهیه‌ی ترشی انبه هندی

1 کاسه همزن

1 قاشق بزرگ

1 شیشه کوچک (یا ادویه جات)

1 تخته

چاقو

(همه چیز باید فوق‌العاده تمیز و خشک باشد)

2. ابتدا نصف قاشق چای خوری دانه‌های متی را روی شعله ملایم انقدر تفت دهید تا بوی خوب آنها را استشمام کنید. در بوشهر از انواع ادویه های خاص برای تهیه ی ترشی انبه سبز استفاده میکنند میتوانید انواع ترشی بسیار لذیذ انبه سبز را از فروشگاه اینترنتی لیان مارکت تهیه کنید. سپس نوبت به داغ کردن روغن می‌رسد. اگر قصد دارید ترشی را تا 12 روز میل کنید نیازی به داغ کردن روغن نیست. اگر از روغن جامد استفاده می‌کنید هم نیازی به داغ کردن ندارید. در یک تابه داغ، روغن را داغ کنید و اجازه دهید کاملاً سرد شود.

3. باید دانه‌های خردل و متی را در مخلوط کن پودر کنید میزان درشتی دانه‌ها به سلیقه‌ی خودتان بستگی دارد به هر حال میزان روغن بستگی به‌اندازه‌ی دانه‌ها دارد، پودر ریز به روغن کمتری نیاز دارد.

4. انبه را به مدت 30 دقیقه در آب نمک خیس کنید و سپس به‌خوبی آنها را بشویید و بعد با پارچه به‌خوبی آنها را خشک کنید. می‌توانید انبه‌ها را با آب خالی نیز بشویید.

5. انبه ها را به‌صورت مکعب‌های متوسط خورد کنید. وقتی از قطعات کوچکتر انبه استفاده می‌کنید ترشی بعد از مدتی بسیار نرم و لطیف می‌شود. تفاله‌های باقی مانده روی انبه را نیز استفاده کنید. این تفاله‌ها باعث می‌شوند مایه ترشی حجیم شود.

ترشی انبه هندی

نکته برای افزایش ماندگاری ترشی انبه هندی

اگر قصد دارید ترشی انبه را برای چند ماه در دمای اتاق نگهداری کنید، باید تمام پودر ادویه، سیر، نمک و انبه خرد شده را به مدت 4 تا 5 ساعت در آفتاب خشک کنید. اگر نیازی به نگهداری طولانی مدت ندارید از این مرحله عبور کنید. برای خشک کردن به آفتاب داغ نیاز است. اگر دسترسی به آفتاب ندارید می‌توانید از فر استفاده کنید. آنها را به مدت 1 ساعت با دمای 60 تا 70 درجه سانتیگراد (140 تا 160 فارنهایت) در فر بگذارید. پودر دانه‌ها و ادویه‌ها را در ظرفی جدا از سیر و انبه خشک کنید و اگر از فر استفاده می‌کنید باید صبر کنید تا آنها خنک شوند.

1. در یک کاسه بزرگ، مکعب‌های انبه، پودر فلفل قرمز، مخلوط پودر متی و خردل، نمک و حبه‌های سیر له شده را اضافه کنید.

2. حالا روغنی را که قبلاً گرم کرده بودید و اجازه دادید خنک شود را اضافه کنید. دقت کنید روغن حتماً خنک شده باشد.

3. به‌خوبی تمام مواد را مخلوط کنید. مخلوط به رنگ تیره و خشک به نظر می‌رسد.

4. روی آن را با ظرف یا پلاستیک بپوشانید و به مدت زمان 24 ساعت در جای خشک قرار دهید.

5. پس از گذشت 24 تا 28 ساعت، قطعات انبه رطوبت یا آب خودشان را آزاد می‌کنند. در این مرحله با یک قاشق کاملاً خشک به‌خوبی ترشی را مخلوط کنید. برخی از انواع انبه آب نمی‌دهند و ممکن است ترشی بعد از گذشت یک روز همچنان خشک بماند. ترشی را مزه کنید و اگر نیاز بود به آن نمک اضافه کنید حالا ترشی انبه هندی شما آماده است. شاید به مدت یک هفته ترشی طعم تلخی یا تندی داشته باشد که بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود.

نکات نگهداری ترشی انبه هندی

برای نگهداری ترشی انبه هندی باید از ظرف شیشه‌ای یا سرامیکی استفاده کنید. برای نگهداری ترشی انبه هندی هرگز از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید زیرا نه تنها طعم ترشی را تغییر می‌دهد بلکه برای نگهداری ترشی مضر است.

ماندگاری: اگر قادر به انجام مراحل خشک کردن در آفتاب یا فر نبودید حتماً ترشی را بعد از گذشت 24 ساعت در یخچال قرار دهید.

خشک کردن در فر یا آفتاب: باعث می‌شود ترشی انبه هندی بیش از 5 ماه برای شما بماند.

پودر فلفل قرمز: انواع مختلفی از پودر فلفل قرمز وجود دارد. پودر فلفل قرمز تازه هندی رنگ روشنی دارد. پودر فلفل قرمز کشمیری نیز خوب است. به میزان تندی فلفل توجه کنید و اگر خیلی تند است کمتر استفاده کنید.

ترشی انبه هندی

مواد لازم جهت تهیه‌ی ترشی انبه هندی

مقدار: اصولاً این ترشی را همراه با برنج می‌خورند برای همین بهتر است آبدار باشد. برای تهیه ترشی خشک تر از نصف روغن، فلفل قرمز، خردل و پودر متی استفاده کنید.

1 ¼ فنجان تکه‌های انبه مکعبی (پیمانه پر شده)

1 قاشق غذاخوری دانه خردل یا 2 قاشق چای‌خوری پودر خردل

½ قاشق چای‌خوری دانه متی (دانه شنبلیله)

3 قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز (از پودر ادویه با تندی کم استفاده کنید یا آن را به سلیقه خود تنظیم کنید)

1 ½ قاشق چای‌خوری نمک

4 حبه سیر له شده

روغن 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی انبه

برای تهیه از انبه سبز خام، تازه و نارس را استفاده کنید. آنها باید سفت باشد و پوست شفافی داشته باشند. یک شب قبل انبه‌ها را کاملاً بشویید و با پارچه تمیز خشک کنید.

تمام ظروف مورد استفاده از جمله کاسه‌ها، قاشق ها، تخته خردکن و چاقو را به‌خوبی خشک کنید. این کار باعث نگهداری ترشی انبه هندی در مدت زمان بیشتر می‌شود.

دانه‌های متی را با حرارت ملایم تفت دهید تا کاملاً طلایی شوند و بوی معطر آن ها بلند شوند. سپس ان ها را در یک بشقاب بریزید تا خنک شوند.

در تابه روغن را با حرارت کم داغ کنید و بعد اجازه دهید تا خنک شود. اگر قصد دارید ترشی را تا 12 روز میل کنید نیازی به داغ کردن روغن نیست. اگر از روغن جامد استفاده می‌کنید هم نیازی به داغ کردن نیست.

دانه‌های متی را به همراه دانه‌های خردل در مخلوط کن پودر کنید

سیر را خرد یا له کنید.

انبه‌ها را با یک چاقوی بزرگ به مکعب‌های متوسط یک اینچی خرد کنید.

اختیاری

برای نگهداری ترشی انبه هندی در طولانی مدت بهتر است پودر ادویه، نمک، سیر و انبه خرد شده را در آفتاب خشک کنید. همچنین می‌توانید به‌جای آفتاب از فر با دمای 60 تا 70 درجه سانتی‌گراد (140 تا 160 درجه فارنهایت) به مدت 1 ساعت استفاده کنید و سپس آنها را بیرون از فر بگذارید تا خنک شوند.

در یک کاسه انبه‌ها را با پودر فلفل قرمز، پودر خردل، نمک و سیر مخلوط کنید و پس از افزودن روغن به مدت 24 تا 28 ساعت روی ترشی را بپوشانید و در جای خشک بگذارید.

بعد از گذشت 24 الی 28 ساعت، تکه‌های انبه آب می‌دهند و حالت خشکی ترشی انبه از بین می‌رود. حالا به‌خوبی ترشی انبه هندی را هم بزنید و آن را مزه کنید در صورت نیاز کمی نمک اضافه کنید. ترشی شما آماده است.

برای نگهداری ترشی انبه هندی از ظرف شیشه‌ای تمیز و خشک استفاده کنید. بعد از 24 ساعت می‌توانید ترشی را در یخچال نگهداری کنید. اگر قصد دارید در دمای محیط ترشی را نگه دارید باید در مکان خشک باشد پس از جاهای مرطوب و آشپزخانه استفاده نکنید. پس از گذشت 3 روز ترشی آماده‌ی میل کردن است. لذت ببرید.

نکته

برای میل کردن هر بار از قاشق‌های خشک تمیز استفاده کنید. پس از هر بار استفاده بهتر است کناره‌های شیشه را با دستمال تمیز یا پارچه خشک پاک کنید تا از کپک زدن جلوگیری کنید.

اگر قصد مصرف ترشی انبه هندی در 12 روز را دارید یا می‌خواهید آن را در یخچال نگهداری کنید می‌توانید از انجام مراحل خشک کردن صرف نظر کنید.

ترشی انبه هندی

ارزش غذایی ترشی انبه

47 کالری انرژی

3 گرم چربی 5 درصد

281 میلی گرم سدیم 12 درصد

91 میلی گرم پتاسیم 3 درصد

4 گرم کربوهیدرات 1 درصد

1 گرم فیبر 4 درصد

2 گرم شکر 2 درصد

ویتامین A 1025IU21

5.4 میلی گرم ویتامین C 7 درصد

15 میلی گرم کلسیم 2 درصد

0.7 میلی گرم آهن 4%

درصد ارزش روزانه بر اساس یک رژیم غذایی 2000 کالری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *